نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: عدم اطلاع کافی اعضای شورا از قوانین، نبود درآمد پایدار و عدم همکاری دستگاهای اجرایی، مهم‌ترین نقاط ضعف شوراهاست
چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
ساریخانی

ساریخانی گفت: عدم اطلاع کافی اعضای شوراها از نقش خودشان ( عدم آگاهی از قوانین شوراها ) که متاسفانه به همین دلیل خیلی از مسئولین شوراها را دور می زنند، عدم همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی ( دولت ) و مجلس با شوراها، نداشتن درآمد پایدار و کمبود منابع مالی برای اداره شهرها و روستاها به خصوص در شهرستان، ضعف در ساختار اداری و تشکیلات اداری شوراها، اصلاح قوانین و افزایش اختیارات قانونی شورا‌ها و قوانین مبهم، اختلاف سلیقه ها و عدم روحیه همکاری و اراده در مسائل شورایی و غیره را می‌توان نقاط ضعف شوراها دانست.

سینا ساریخانی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با تبریک نهم اردیبهشت روز ملی شوراها، گفت: هیچ دل گرمی و محکم‌کاری در کارها مطمئن‌تر از مشورت کردن نیست. هفته شوراها را به همه اعضای محترم شوراها که با وظيفه شناسی در حل مشکلات شهر و روستا تلاش می کنند تبريک و تهنيت عرض می کنم و از خداوند سبحان توفیق خدمت رسانی را برای همه اعضای شوراهای اسلامی را در سالی که مزین به نام ( مهار تورم و رشد تولید ) شده است را آرزومندم.

وی افزود: باید باور داشته باشیم شوراها یک نهاد مدنی، نظارتی و مشورتی هستند که از یک‌طرف در حکومت دخیل و از طرف دیگر از دل جامعه برآمده است، شورا نماینده و صدای مردم هست و سرمایه‌ اجتماعی و فرهنگی یک جامعه می باشد. شورا به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در امور اجرایی کشور شناخته و مسئولیتی سنگینی بر دوش شورا قرار داده شده اما جایگاهی که قانون اساسی برای شورا در نظر گرفته با واقعیت فاصله دارد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها ادامه داد: امیدواریم که دولت و مجلس کمک کنند تا شورا به وضعیت مطلوب واقعی و کارآمد تبدیل شود و بتواند بیش از پیش تأثیر گذار و کارآمد تر باشد. خدمت‌رسانی یک فریضه الهی است و شوراهای اسلامی بدون مزد و منت و دلسوزانه پیگیر حل مشکلات مردم هستند، در شهرها و روستاها هر مشکلی است شوراها پای کارند و اگر دستگاه های اجرایی کشور با شوراها تعامل و همکاری خوبی داشته باشند، مشکلات مردم سریع تر حل می شوند چرا که شورا پارلمان محلی و پل ارتباطی مردم و مسئولین است و مشکلات مردم را به مسئولین منتقل می نماید.

ساریخانی اظهار داشت: شوراها باید قانون مداری و اخلاق گرایی را مبنای کار خود قرار دهند و با تشکیل کمیسیونها و کمیته های تخصصی حداکثر استفاده از نظریات کارشناسان، مشاورین، معتمدین و تعامل و ارتباط با مدیران ارشد شهرستانی و استانی کار خود را جلو ببرند. اعضای شورا باید به دور از فضای سیاسی کاری و گروه گرایی و با همدلی و هم فکری سعی کنند تا مدت حضور خود در شورا را فرصتی برای رشد و تعالی شهر و روستا و خدمت صادقانه به مردم قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: تعامل سه نهاد عمده و تاثیر گذار کشور یعنی دولت، مجلس و شوراها می تواند سبب ایجاد برکات و اثرات بسیاری در حل و فصل مسائل شهری و روستایی داشته باشد. شوراها، شهرداری ها و دهیاری ها خط مقدم خدمت رسانی به مردم هستند. تقویت مدیریت های محلی و شهری از برنامه های پیشرفت هر کشوری می باشد.

عضو شورای عالی استان ها بیان کرد: متاسفانه تعامل شوراها و دولت در سالهای اخیر از کارایی و بهره وری لازم برخوردار نبوده است. در ایجاد این عدم کارایی و بهره وری موارد مختلفی تاثیر گذار بوده است . عدم اعتقاد به شوراها در بدنه اجرایی کشور، ضعف حقوقی و نبود بسترهای قانونی لازم و ضمانت های اجرایی مناسب جهت تعامل سازمانها و ارگانهای مختلف با شوراها، ضعف تاریخی سنت های مردم سالاری، عدم توجه به آموزش شوراها  از این دست است.

ساریخانی ادامه داد: موارد دیگری مانند: عدم اطلاع کافی اعضای شوراها از نقش خودشان ( عدم آگاهی از قوانین شوراها ) که متاسفانه به همین دلیل خیلی از مسئولین شوراها را دور می زنند، عدم همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی ( دولت ) و مجلس با شوراها، نداشتن درآمد پایدار و کمبود منابع مالی برای اداره شهرها و روستاها به خصوص در شهرستان، ضعف در ساختار اداری و تشکیلات اداری شوراها، اصلاح قوانین و افزایش اختیارات قانونی شورا‌ها و قوانین مبهم، اختلاف سلیقه ها و عدم روحیه همکاری و اراده در مسائل شورایی و غیره را می‌توان نقاط ضعف شوراها دانست.

وی در پایان تصریح کرد: اعضای شورا با داشتن روحیه جهادی، تلاش و پیگیری می توانند بر بیشتر مشکلات غلبه کنند، خدا را شکر در یک سال اخیر کارهای خوبی در شورای عالی استان‌ها صورت گرفته که جان تازه‌ای به شوراها بخشیده است. ان شاالله در سالهای آینده با تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی و مجلس شاهد رشد و شکوفایی در سیستم مدیریتی شهری و روستایی خواهیم بود.

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی