نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها: شوراها با وجود کمبودها و مشکلات فراوان اقدامات چشمگیری انجام داده‌اند
چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
احمدی زاده

احمدی زاده با بیان اینکه مشکلات فراوانی پیش روی شوراهاست و اجازه نداده است که به جایگاه قانونی خود برسند گفت: با این حال شوراها توانسته‌اند اقدامات چشمگیری انجام دهند.

احمد احمدی زاده نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها ضمن گرامیداشت هفته شوراها شوراها و روز معلم و خلیج فارس گفت: نهاد مقدس شورا به جهت اینکه برخواسته از متن و بطن آموزه‌های دینی و انتخاب و نقش آفرینی فرد فرد مردم شریف ایران اسلامی در سرنوشت خودشان است و مستقیما توسط مردم عزیز انتخاب می‌شوند و زبان گویای مردم هستند و به صورت شبانه روزی با هموطنان عزیز تعامل دارند.

وی با بیان اینکه شوراها از جایگاه بسیار ویژه و قابل توجهی برخوردارند توضیح داد: این نهاد جایگاه و اعتبار مردمی و تقریبا کم نظیردارد. اما علیرغم موارد فوق الذکر جامعه ۱۲۶ هزارنفری شورایی و سطوح مختلف آن در روستا و شهر و شهرستان و استان و شورای عالی استان‌ها نتوانسته آنچنان که باید و شاید به جایگاه واقعی خود دست یابد و تأثیرات لازم را در بدنه مدیریتی کشور داشته باشد.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها ضمن بر شمردن دلایل ناکامی نهاد شورا برای رسیدن به جایگاه قوانوی گفت:- وجود خلأهای قانونی و عدم پشتوانه اجرایی لازم برای تصمیمات و مصوبات شوراها علیرغم وجود اصول متعدد و مترقی پیش بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از دلایل اصلی این ناکامی است.

احمدی زاده ادامه داد: عدم اشراف اطلاعاتی کافی تعداد قابل توجهی از اعضای محترم شوراها در سطوح مختلف شورایی از قانون و اختیارات قانونی خودشان که نیاز به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی به معنای واقعی کلمه را دارد و آموزش شوراها باید از مقام حرف و شعار خارج شود و شکل واقعی پیدا کند .

وی بیان کرد: به رسمیت شناخته نشدن شایسته شوراها از سوی مسئولان و مدیران میانی قوای سه گانه در حالی که طبق اصول قانون اساسی شوراها جزو ارکان تصمیم گیری نظام هستند نیز از دیگر مسائل قابل ذکر است. نکته جالب اینجاست که برخی از مسئولان عالی رتبه کشور شورای عالی استان‌ها را نمی شناسند این در حالی است که نام شورای عالی استان‌ها در قانون اساسی ذکر شده است و خواندن قانون اساسی اولین و کمترین کاری است که یک مسئول عالی رتبه جمهوری اسلامی باید انجام دهد.

 احمدی زاده تصریح کرد: ورود برخی از اعضای محترم شوراها به تشکلات سیاسی و گاهی اوقات سیاسی کاری‌ها که باعث دور شدن آنان از وظایف اصلی خودشان  می‌شود نیز قابل اشاره است. شوراها باید به دور از فضای سیاسی باشند تا بتوانند به وظایف اجتماعی خود عمل کنند.

 عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات، پژوهش و فناوری شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت یکپارچه سازی فعالیت‌های شوراها گفت: ایجاد سامانه‌های مخصوص ارتباطی و کاری برای شوراها جهت هماهنگی لازم و پرهیز از جزیره ای عمل کردن همانند سامانه دولت یا چیزی شبیه به آن لازم و ضروری به نظر می رسد.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که علیرغم وجود برخی مشکلات و آسیب‌ها شوراهای شهر و روستا توانسته‌اند با ایجاد پل ارتباطی میان مردم و مسئولان گره گشایی‌های فراوانی را انجام داده و با حضور در بین مردم باعث ایجاد فضای امید و همدلی و هم افزایی چشمگیر گردند و مردمسالاری دینی را به بروز و ظهور برسانند و اثبات کنند که مردم به واسطه انتخاب صحیح شوراها می‌توانند در سرنوشت شان به خوبی دخیل و سهیم باشند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی