نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها: پسماند در گیلان، تبدیل به یک ابر چالش شده است/ زباله سراوان رشت، روزانه ۲۰ لیتر در ثانیه شیرابه روانه رودخانه ها می‌کند
سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
غفاری

غفاری با اشاره به پسماندهای واقع در جنگل‌های شمال، گفت: پسماند در گیلان، تبدیل به یک ابر چالش شده است به نحوی که زباله‌های جنگل سراوان رشت، روزانه ۲۰ لیتر در ثانیه شیرابه روانه رودخانه و سفره‌های آب زیر زمینی می‌کند.

علیرضا غفاری نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به پسماندهای واقع در جنگل‌های شمال، گفت: پسماند در گیلان، تبدیل به یک ابر چالش شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر به علت کوتاهی چهار دهه‌ای در بخش پسماند، زباله سراوان رشت به یک ابر چالش غم بار برای استان و حتی کشور تبدیل شده است و حل این معضل و نابودی کوه ۱۱۰ متری زباله در دل جنگل‌های این منطقه نیازمند اقدامات علمی و تخصصی است.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: متأسفانه نه شهرداری‌ها نه دهیاری و بخشداری و نه سازمان پسماند تاکنون نتوانسته‌اند راهکار مناسب و متناسب با محیط‌زیست گیلان پیدا کنند.

غفاری خاطرنشان کرد: موضوع پسماندها به دلیل اینکه برخی از مردم در نزدیکی آن زندگی می‌کنند، دارای تبعات اجتماعی نیز است و اکثر شهرهای شمالی نتوانستند راه‌حلی برای آن بیابند.

عضو کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها از دستور وزیر کشور برای انتقال زباله از جنگل سراوان رشت به مکان دیگری در مناطق خشک خبر داد و تصریح کرد: برای رفع مشکل زباله و پسماند در گیلان، باید از زباله‌سوزهای خاصی استفاده شود که در خلأ کار می‌کنند و دود ندارند.

وی افزود: اخیراً در میبد یزد این زباله‌سوزها که توسط شرکتی دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده، استفاده شده که قرار است از این طرح در میبد بازدید به عمل آوریم.

غفاری اظهار داشت: متأسفانه در استان‌های شمالی به ویژه گیلان، مکان دفع زباله‌ها در دریا و رودخانه یا جنگل است و این امر به شدت به محیط‌زیست و سلامتی مردم آسیب زده است.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها گفت: زباله‌های جنگل سراوان رشت، روزانه ۲۰ لیتر در ثانیه شیرابه روانه رودخانه و سفره‌های آب زیر زمینی می‌کند و تبدیل به یک معضل ریشه دار در گیلان و عدم تدبیر و اقدام ریشه‌ای و اساسی برای آن سبب شده تا پسماند سراوان به غده سرطانی تبدیل شود.

غفاری در پایان با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای رفع این ابرچالش صورت گرفته است، عنوان کرد: در سفر استانی رئیس‌جمهور به گیلان، این موضوع به یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر تبدیل شد و اعتبارات خوبی هم در این بخش اختصاص یافت اما تا زمانی که این معضل، کامل حل و ریشه کن نشود حلاوت و شیرینی آن برای مردم قابل درک و احساس نیست.
 

پایان پیام /

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی