نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها: حذف تعاونی‌های مسکن خسارت بزرگی برای صنعت ساختمان است
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
فنودی

فنودی با اشاره به مشکلات ساخت و ساز در کشور بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات صنعت ساختمان حذف تعاونی‌های مسکن از عرصه ساخت و ساز است.

حسین فنودی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات مسکن در کشور گفت: یکی از مشکلات مردم در حوزه دریافت وام است. اعطای وام مسکن ابلاغ و از سوی رسانه ملی اعلام‌ می‌شود اما زمانی که مردم برای دریافت وام مراجعه‌ می‌کنند بانک‌ها‌ می‌گویند به ما دستور داده شده است وامی در این خصوص پرداخت نشود. این وضعیت نامناسب و ناخوشایندی است و باید مشخص شود طرحی که از سوی دولت ابلاغ‌ می‌شود به چه دلیل و توسط چه کسی یا کسانی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: اگر قرار است وامی پرداخت شود باید جلو این کارها گرفته شود. اگر پرداخت وام به سود اقتصاد کشور نیست پس چرا اعلام‌ می‌شود؟

فنودی با بیان اینکه نیاز به سرپناه یکی از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای مردم است تصریح کرد: بیشترین بخش درآمد خانوار برای تامین مسکن هزینه‌ می‌شود و یکی از مهم ترین مشکلات مردم است. باید ضمن کنترل قیمت راه‌های اساسی برای حل این مشکل پیدا کرد و از امتحان راه‌حل‌های کم اثر و گذرا دوری جست.

نماینده استان خراسان جنوبی با بیان اینکه حذف تعاونی‌های مسکن از عرصه ساخت و ساز یکی از مشکلات این حوزه است اضافه کرد: این تعاونی‌ها در ساخت مسکن پیشرو بودند و حذف آنها ضربه بزرگی به اقتصاد کشور زده است. از آنجایی که 25 درصد اقتصاد دولت بر عهده تعاونی‌هاست حذف آنها صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده است.

وی ادامه داد: یکی از بهانه‌های وزارت راه و مسکن برای بستن تعاونی‌ها تعیین قیمت مقطوع برای تحویل مسکن است. این در صورتی است که تورم در کشور به صورت روزانه رشد‌ می‌کند و در قبال آن از ارزش پول رایج کشور کاسته‌ می‌شود. در چنین شرایطی که قیمت اجناس و مصالح ساختمانی روز به روز نوسان دارد و افزایش‌ می‌یابد فرش مسکن با قیمت مقطوع تنها منجر به ورشکست شدن سازندگان و تعاونی‌ها‌ می‌شود.

فنودی همچنین با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب گفت: کریدور چابهار – زاهدان – بیرجند – یونسی یکی از مهمترین این کریدور‌هاست و اهمیت ویژه‌ای برای اقتصاد و بازرگانی کشور دارد اما متاسفانه در سال 98 و 99 مبلغ 12 میلیارد تومان برای طرح مطالعاتی آن بودجه تعیین شد اما برای سال‌های 1400 و 1401 هیچ خبری از تصویب بودجه نیست. چرا این طرح مفید برای کشور و با این مقدار هزینه باید ناتمام بماند؟

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه راه‌های استان خراسان رضوی بسیار کم عرض و خطرناک هستند توضیح داد: متاسفانه پایین بودن ایمنی راه‌های استان سبب خسارات مالی و جانی بسیاری به مسافران‌ می‌شود و لازم است هزینه لازم برای بهسازی و تعریض این جاده‌ها در نظر گرفته شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی