نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها: نام دیشموک مترادف با محرومیت است
دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
خسرو دیدار

دیدار گفت: دیشموک نماد محرومیت است که تمام محرومیت های مناطق محروم را یکجا با هم دارد و نامش مترادف با محرومیت است و شاه‌کلید همه‌ی این مشکلات نیز راه است.

خسرو دیدار نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به مشکلات بخش دیشموک، گفت: دیشموک سمبل و نماد محرومیت ناشی از عدم  توسعه پایدار و نبود امکانات است به درستی می توان مدعی شد که دیشموک به تنهایی تمام محرومیت های ممکن را یکجا در خود جای داده است و به درستی باید گفت که نام دیشموک هم ردیف و مترادف با محرومیت است.

وی افزود: بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و در فاصله ۲۳٠ کیلومتری از مرکز کهگیلویه و بویراحمد و هم‌مرز با استان خوزستان است که کمتر از شش هزار نفر آن را جمعیت شهری و باقی را روستاییان تشکیل می‌دهند. مردم این شهر عمدتاً از طریق کشاورزی و دامداری به روش سنتی روزگار می‌گذرانند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی، این شهر و عدم تناسب امکانات کم موجود با موقعیت این شهر با محرومیت‌های شدیدی روبروست.

دیدار ادامه داد: برای رسیدن به دیشموک از شرق و غرب و شمال، باید از جاده‌های صعب‌العبور و خطرناک کوهستانی گذشت. فقدان راه دسترسی مناسب این شهر را در بن‌بست نگه‌داشته و مانع اصلی عدم توسعه‌ همین است. مسیرهای سخت گذر و کوهستانی که حتی بهار نیز دسترسی به برخی از این مناطق دشوار است و در زمستان با بارش برف و باران ماه ها عمده مسیرهای ارتباطی قطع می شوند. در کنار نبود راه ارتباطی مناسب نبود زیرساخت های مناسب توسعه از جمله وضعیت بد اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه ، عدم وجود کارخانه جات صنعتی و کارگاه تولیدی ، نبود اشتغال پایدار و همچنین عدم برخورداری از سرانه فضای آموزشی نرمال در مقاطع متوسطه اول و دوم به خصوص برای دختران و عدم ایجاد امکانات رفاهی و توریستی برای استفاده صحیح از پتانسیل های گردشگری طبیعی و تاریخی دیشموک و ..‌. از جمله عواملی ست که باعث محرومیت دیشموک شده است

عضو شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: با وجود منابع طبیعی فراوان، آب، جنگل‌ها، معادن و طبیعتی که می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای گردشگران باشد، نبود جاده‌های مناسب معضلی است که روی تمام این مواهب سایه انداخته است. گر چه فقر و محرومیت برجسته‌ترین شناسه‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد است اما در همین استان، دیشموک جزء محروم‌ترین مناطق است.

دیدار با بیان اینکه دیشموک دورترین نقطه به مرکز استان است، گفت: این فاصله و محصور بودن اساسی‌ترین مشکل منطقه است. دیشموک، «سرزمین آب و آبشارهاست؛ سرزمین رودخانه‌هاست» از طرفی هزاران هکتار زمین قابل کشت و صدها هکتار باغ در منطقه وجود دارد اما نبود جاده و دشواری دسترسی سرمایه‌گذاری در این منطقه را نامعقول کرده است. یکی از بزرگ‌ترین معادن نیترات کشور در این منطقه است و می‌تواند سبب اشتغالزایی در منطقه شود اما هنوز راه درازی تا فعال شدن آن باقی است.

نماینده استان کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان ها تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این منطقه آب شرب است به طوری که در برخی روستاها آب شرب را از چشمه تأمین می کنند. البته مشکل آب آشامیدنی تنها مختص روستاهای دورافتاده نیست. آب شهری دیشموک هم بشدت شور و بدطعم است؛ بطوری که مردم شهر با دبه‌های بیست‌لیتری سراغ چشمه‌های طبیعی که از دل کوه می‌جوشد می‌روند و آب شربشان را تأمین می‌کنند.

وی اظهار داشت: کشاورزی و دامداری این منطقه سنتی است و حاصل آن بیشتر از مصرف خود مردم نیست. هفت هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه وجود دارد که تمام آنها بصورت دیم زیر کشت گندم و جو است اما کشاورزی منطقه مکانیزه نشده و به همین دلیل نمی‌تواند زمینه‌ی اشتغال و درآمدزایی مردم را فراهم کند. از آنجا که زمین‌های کشاورزی در دامنه‌ی کوه و در زمین‌های جنگلی و سنگلاخی است، عملاً کشاورزی مکانیزه با دشواری روبروست. برای توسعه‌ی دامداری هم طبیعتاً ابتدا باید کشاورزی را توسعه داد تا علوفه و خوراک دام‌ها تأمین شود.

دیدار با بیان این موضوع که شاه‌کلید همه‌ی این مشکلات راه است، گفت: فقدان راه‌ها و جاده‌های مناسب روستاها و تمام شهر را در انزوا فرو برده و امکان حمل‌ونقل و رفت‌وآمد را سلب یا دست‌ کم دشوار کرده و تمام زندگی آدم‌های اینجا، از ساخت و ساز گرفته تا آموزش و بهداشت  را تحت تأثیر قرار داده است

وی در پایان با ذکر این نکته که در یک مصاحبه نمی توان تمام مشکلات دیشموک را برشمرد، اظهار داشت: نبود مدارس راهنمایی و دبیرستان در روستاها محصلان را ناچار می‌کند برای ادامه‌ تحصیل در مقطع بالاتر، با طی کیلومترها فاصله به شهر بروند اما همه‌ی بچه‌ها بخصوص دختران این بخت را ندارند، همین امر موجب ترک تحصیل و تغییر سرنوشت آنان می‌شود.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی