نمایند استان کرمان در شورای عالی استان‌ها: مخالفتی با تشکیل استان کرمان جنوبی نداریم/ ضرورت تشکیل ستاد راهبردی شرق استان کرمان
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
عباس زاده

عباس زاده با اشاره به پیشنهاد تشکیل استان کرمان جنوبی از سوی رئیس جمهور گفت: مخالفتی با تشکیل استان جنوبی نداریم اما باید محرومیت زدایی از کل استان کرمان انجام شود.

علیرضا عباس زاده نمایند استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان کرمان و اعلام خبر تقسیم کرمان به دو استان شمالی و جنوبی گفت: استان کرمان پهناورترین استان خاکی ایران است و لازمه مدیریت این پهناوری مدیریت درست پهنه سرزمینی است که باید به سمت تقسیمات اداری کوچکتر برود.

وی افزود: بنابراین این پیشنهاد مطرح شده است و باید ببینیم نتیجه بررسی این پیشنهاد از سوی مجلس و دولت چه می‌شود.

عباس زاده اظهار داشت: استان کرمان سه بخش شرق، غرب و جنوب دارد که منطقه شرق استان شامل 4 شهرستان بم، نرماشیر، فهرج و ریگان و یک شهرستان در حال تاسیس به نام شهرستان گنبکی است. منطقه جنوب نیز از 7 شهرستان تشکیل می‌شود.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: منطقه جنوب و شرق استان وضعیت خوبی از نظر اقتصادی ندارد و اگر اکنون تبدیل به استان هم شود نیاز به اعتبارات ویژه است چرا که در حال حاضر درآمد لازم برای ایجاد زیرساخت وجود ندارد.

عضو شورای شهر نرماشیر تصریح کرد: من به عنوان نماینده‌ای از شرق استان کرمان با تاسیس استان جدید در جنوب کرمان مخالف نیستم اما معتقدم دولت باید یک شرایط توسعه‌ای برای همه شهرستان‌ها فراهم کند.

وی بیان کرد: مناطق شرق استان بسیار محروم است و روستاهایی در اوج محرومیت وجود دارد. بنابراین باید یک شرایط ویژه برای محرومیت‌زدایی ایجاد شود.

عباس زاده در مورد استان جدید در جنوب کرمان گفت: این استان پیشنهادی شامل شهرستان‌های عنبرآباد، منوجان، جیرفت، قلعه گنج، فاریاب، کهنوج و رودبار است که شهرستان جازموریان نیز تشکیل می شود.

نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: بنابراین پیشنهاد مشخص ما به دولت این است که در درجه اول محرومیت زدایی شود و این مسئله می‌تواند در قالب ایجاد ستاد راهبردی شرق استان کرمان شود. این ستاد قبلا در جنوب استان تشکیل شده و اقدامات قابل توجهی ارائه داده بود.

وی ادامه داد: شرق استان کرمان ظرفیت زیادی دارد. هم بزرگترین شرکت‌های خودرو سازی در شرق استان کرمان قرار دارد و هم بزرگترین بنای خشتی گلی جهان در بم قرار دارد. از این رو لازم است یک اداره کل از سوی صنعت و معدن در شرق استان کرمان تاسیس شود تا بتواند بهتر مدیریت کند.

سابقه تقسیم استان کرمان به سال 1338  بازمی‌گردد که قرار بود با استان سبزواران تشکیل شود اما تاکنون نتیجه ای نداشته است و اکنون دولت قصد دارد لایحه ای برای تشکیل کرمان جنوبی به مجلس تقدیم کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی