یادداشت / سینا ساریخانی نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها تحقق رشد و جهاد اقتصادی در گرو حل مشکلات اصناف، بازاریان و تولیدکنندگان
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
ساریخانی

اصناف و بازاریان برای خدمت به جامعه سر از پا نمی‌شناسند و اگر فعالیتشان رونق بگیرد همه جامعه از آن منتفع خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، سینا ساریخانی، نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها و نماینده ویژه شورای عالی استان‌ها در حوزه معادن کشور در یادداشتی به اهمیت تاثیر اصناف و بازاریان در اقتصاد کشور اشاره کرد و نوشت: اصناف و بازاریان نبض اقتصادکشور هستند‌. در حال حاضر نقش اصناف و بازار بسیار مهم است، چرا که اصناف یک حلقه میانی بین تولید کننده و مصرف کننده محسوب می‌شود‌.

نقش کسبه و بازاریان در عرصه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است‌. باید توجه داشت نبض اقتصاد کشور در دست اصناف و بازاریان بوده و تاکنون که در تمامی صحنه‌ها و بحران‌هایی که در دوران‌های مختلف همچون پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، انتخابات، کرونا و ‌.‌.‌. به وجود آمده است آماده به خدمت بوده‌اند و با ذخیره‌سازی و عرضه به موقع کالا مانع گرانفروشی و تحمیل هزینه‌های بیشتر به اقشار مختلف جامعه شده‌اند و این روزها هم در طرح  هدفمندی یارانه‌ها یار و مدد کار دولت هستند‌.

در راستای مردمی کردن یارانه‌ها و مدیریت اجرای این طرح در بازار؛ نقش اساسی را اصناف، کسبه،  بازاریان و تولیدکنندگان همگام با مردم ایفا نمودند و زحمات اصناف، اتحادیه‌ها و بسیج اصناف و سایر نهادهای نظارتی مرتبط جهت تنظیم و تعادل وضعیت بازار در اجرای این طرح بزرگ اقتصادی شایسته تحسین است‌.  قطعاً در مورد مباحث مالیاتی، تصمیمات به نحوی تدبیر و تعدیل شود که به بازار و اقتصاد اصناف لطمه وارد نشود .

پایمردی و ایستادگی صنوف و بازاریان در بحران‌های اقتصادی ستودنی است، باید با قدرت تمام پیگیر حل مشکلات و مأموریت‌های اقتصادی صنفی  با همکاری اتحادیه‌های تخصصی در جهت اعتلای جایگاه صنفی و ثبات و نظم دهی مستمر در بازار شد. ‌

درباره اهمیت صنایع کوچک، متوسط و بزرگ صحبت‌های فراوانی شده و به بهانه‌های مختلف بر لزوم حمایت از این صنایع تاکید می‌شود‌ اما بسیاری از این حمایت‌ها تا امروز در حد حرف باقی مانده‌اند و صنایع کوچک حتی در بازارهای داخلی نیز نتوانسته‌اند جایگاه خود آنچنان که باید و شاید پیدا کنند‌. این در حالی است که بسیاری از اصناف تولیدی کشور درحال‌حاضر توانایی و قابلیت رشد صنعتی را دارند و می‌توانند با صنایع روز دنیا رقابت کنند اما برای رسیدن به این هدف باید به مولفه‌های صنعتی شدن نیز توجه کرد‌.

اصناف تولیدی کشور در صورتی می‌توانند به فعالیت در حد و اندازه‌های صنعتی بپردازند و به بازارهای خارجی راه پیدا کنند که از حمایت دولت در بخش‌های مختلف برخوردار باشند‌ اما متاسفانه بیشتر فشارها برای رقابت‌پذیر کردن تولیدات بر دوش خود اصناف است‌.

نمایندگان اصناف حتی در صورت راه‌یابی به بازارهای خارج از کشور، باوجود تمام مشکلات به حال خود رها می‌شوند و دولت و سفارت حمایت خاصی از آنها نمی‌کنند‌. این وضعیت اصناف تولیدی کشور در حالی است که در موارد حضور اصناف کشورهای دیگر در کشور دوم نظارت و حمایت دولت و سفارت این کشورها از نمایندگان‌شان تا آخرین لحظه ادامه دارد‌.‌

برای اینکه در زمینه توسعه حوزه کسب و کار و ارائه خدمات از دنیا عقب نمانیم، باید ابزار جدید را در حوزه صنوف مختلف بکارگیری کنیم و در ارائه آموزش‌های حرفه‌ای از ابراز روز برای خدمت به صنوف تلاش کنیم‌.

 بخشی از ابزار روز مبتنی بر کارهای شبکه ای و توسعه‌هایی که در قالب تعریف برنامه‌های شبکه ای بین صنوف مختلف اتفاق بیفتد تا هزینه‌ها را کاهش دهند و کارهای آموزشی مشترک بیشتری انجام دهند و کارهای خوشه‌ای دیگری که می تواند به یک صنف کمک کند تا رو به تعالی و جلو حرکت کند و تنها به بازارهای داخلی محدود نشود‌.

 شکل‌گیری نگاه شبکه‌ای در حوزه اجتماعی هم خیلی موثرتر عمل خواهد کرد همانگونه که در گذشته این کار انجام شده است‌. 

همه آحاد مردم جامعه و به‌ویژه تولیدکنندگان و اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف همچون سیل، زلزله، جنگ، کرونا و امور خیرخواهانه نقش آفرینی بسیاری داشتند‌.

نزدیک به  سه میلیون واحد صنفی در کشور ما وجود دارد و نقش مهمی در برآورده کردن نیازمندی‌های مختلف جامعه بر عهده دارند، بخش عظیمی از موفقیت‌ها در زمینه مقابله با کرونا با توجه به پشتیبانی‌ها و حمایت‌های فعالان اقتصادی و بازاریان و صنوف کسب شده است، اما برای موفقیت بیشتر در این زمینه باید کارها به‌صورت شبکه ای انجام شود.

اصناف و فعالان اقتصادی در سلامت، آموزش و فرهنگ جامعه نقش مهمی بر عهده دارند، ارتباط نزدیکی بین اصناف و مردم وجود دارد و نمی‌توان برای آنها جایگزینی قرار دارد و باید این جایگاه را به خوبی بشناسیم و نسبت به این گوهری که در اختیار داریم طور دیگری نگاه کنیم. اگر آرامش خاطر در اصناف و بازاریان ایجاد شود اقتصاد کشور شکوفا شده و رونق به اقتصاد باز خواهد گشت. ان شاءالله با مدیریت و نظارت درست فردای بهتری در انتظار اصناف، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی خواهد بود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی