نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها: جانبازان شیمیایی در روستاهای کرمانشاه با گذشت 34 سال از بمباران نتوانسته‌اند درصد جانبازی بگیرند
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کرمپور

کرمپور با بیان اینکه 34 سال از بمباران شیمیایی روستاهای زرده بابا یادگار، باباجانی شاهمراد و ابودجانه می‌گذرد اما جانبازان شیمیایی هنوز نتوانسته‌اند درصد جانبازی خود را بگیرند.

دیروز 31 تیرماه مصادف با یادواره حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به روستاهای زرده بابا یادگار و باباجانی شاهمراد بود. در آن زمان راس ساعت شش صبح در حالی که مردم در زیارتگاه بابا یادگار در خواب یا مشغول زیارت بودند سه هواپیمای بعثی این روستا را بمباران شیمایی از نوع بمب‌های خردل و اعصاب کردند. همزمان با آن مردم غیور عشایر کوچ‌رو دو روستای باباجانی شاهمراد و ابودجانه نیز مورد اصابت بمب‌های شیمیایی قرار گرفتند.

از ساکنان روستای زرده ۲۷۵ نفر شهید و ۶۰۰ نفر از ناحیه ریه و چشم و اعصاب مجروح شدند. در روستای باباجانی شاهمراد نیز 10 نفر  شهید و ۳۰ نفر مجروح شدند. در همین رابطه و به مناسبت این رخداد با قباد کرمپور نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها گفت‌وگو کردیم.

کرمپور معتقد است بسیاری از مجروحان این بمباران شیمیایی به دلایلی نتوانسته‌اند مجروحیت خود را ثابت کنند و از این رو مورد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار نگرفته‌اند و اکنون با سختی زندگی می‌گذرانند. در ادامه متن کامل گفت و گو را می‌خوانیم.

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان ها با گرامیداشت یاد شهدای حمله شیمیایی عراق به ایران گفت: در زمان بمباران شیمیایی عراق من سال اول راهنمایی بودم. سیاه چادر ما مورد اصابت خمپاره شیمایی قرار گرفت. پدر، مادر، خواهر، برادر و چندین نفر از اعضای فامیل و همسایگان من در دم جان باختن و به درجه شهادت نائل شدند.

وی افزود: باقی مردمی که در آن جا حضور داشتند و زنده مانده بودند شروع به استفراغ کرده و در حین جان دادن بودند. از شدت خشکی گلو و حس سوزش خود را به چشمه آبی که در آنجا بود رساندند تا سر و صورت خود را بشویند یا آبی بنوشند غافل از اینکه آب هم به مواد شیمیایی آغشته شده بود و وضعیت مجروحان را بدتر می کرد.

کرمپور تصریح کرد: بسیاری از مردم نیز بعد از مدتی از شدت گرسنگی و نبود غذای در دسترس به شالیزارها پنا می‌بردند و از صیفی‌جات می‌خوردند اما به دلیل اینکه با مواد شیمیایی آغشته شده بود وضعیت را بدتر و بدتر می‌کرد. مردم قبلا چنین چیزی را ندیده بودند و نسبت به اصول رفتاری در زمان حمله شیمیایی ناآگاه بودند و همین کارها باعث افزایش شدت جراحت می‌شد و حتی برخی دیگر از شدت جراحت شهید شدند.

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان ها با بیان اینکه این بمباران شیمیایی مصادف با حمله منافقین کوردل به کشور ما بود گفت: این مسئله سبب شد ۴۰۰ نفر از مردم زرده بابا یادگار و همچنین نزدیک ۱۲۰ نفر از اهالی روستای باباجانی شاهمراد و ابودجانه نتوانند به بیمارستان مراجعه کنند. چرا که چون تمام شهرهای استان کرمانشاه در دست این ملعون‌ها  بود.

وی افزود: این عزیزان تنها بعد از شکست مجاهدین خلق و پیروزی ایران توانستند به بنیاد شهید و فرمانداری جهت احقاق حق خود مراجعه کنند و زمانی که مراجعه کردند نیاز به ارائه مدارک بالینی بیمارستان بود تا آنها را به کمیسیون پزشکی معرفی کنند. در صورتی که این مردم مظلوم حتی امکان استفاده از امکانات بیمارستانی برای بهبود جراحت خود را نیز نداشتند.

کرمپور اضافه کرد:  به این ترتیب آن‌ها نتوانستند جانبازی خود را اثبات کنند و درصد جانبازی بگیرند. تا اینکه پس از پیگیری های مکرر توسط فرمانداری و نیروی انتظامی و بنیاد شهید و سایر ادارات مربوط برای آنها پرونده تشکیل شد و آنها را به دو پزشک متخصص استان کرمانشاه جهت آزمایشات HRCT و نوار ریه معرفی کردند.

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان ها ادامه داد: چون در کرمانشاه مرکز عکسبرداری این آزمایش نبود جانبازان باید حتما به تهران می‌رفتند و از بیمارستان های تهران عکس را تهیه و مدارک را برای روز کمیسیون پزشکی آماده می‌کرد. این در حالی بود که بسیاری از مردم امکان این کار را هم نداشتند. مردم جنگ زده ای که همه چیز خود را از دست داده‌اند و پولی برای درمان خود هم نداشتند چطور می‌توانستند این کار را انجام دهند.

وی بیان داشت: از سال ۶۷ تا 97 چهار بار کمیسیون پزشکی جهت تعین درصد تشکیل شده است اما متاسفانه هیچ کس موفق به اثبات جانبازی و مجروحیت خود نشده است. چون این عزیزان از ناحیه ریه و چشم و اعصاب مجروح شده‌اند دیگر از طریق عکسبرداری HRCT مجروحیت تشخیص داده نمی‌شد و پزشکانی که آمده بودند بدون معاینه از طریق سوال و جواب می‌خواستند درصد جانبازی را تشخصیص دهند. اما این کار فقط رفع زحمت و مسئولیت بود.

کرمپور اظهار داشت: حال این عزیزان به دلیل عوارض مواد شیمیایی به شدت دچار تنگی نفس و کاهش دید و اعصاب و روان شده‌اند و باید هر هفته به پزشک با هزینه‌های شخصی مراجعه کنند.

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این هزینه‌ها دردی افزون‌بر دردهای جانبازی این عزیزان است. از این رو در سالگرد این حادثه از معاون ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید کل کشور جناب آقای قاضی زاده هاشمی و نماینده شهر و فرمانداری و بنیاد شهید درخواست داریم که بار دیگر برای این عزیزان کمیسیون ۸ تشکیل شود ولی با دید باز تا شاید حق این عزیزان که سال‌هاست ضایع شده است، تحقق یابد.

وی با بیان اینکه تنها در خانواده من چهار شهید و 3 مجروح شیمیایی وجود دارد. سه نفر از اعضای مجروح خانواده فاقد درصد جانبازی هستند. این یک نمونه از ضایع شدن حق این عزیزان است. در مقابل کسانی هم بودند که اصلا در بمباران حضور نداشتند اما به بهانه زیارت کردن توانستند از شورای روستا گواهی بگیرند و در فرمانداری تایید کنند و در کمیسیون پزشکی با پارتی بازی بالاترین درصد جانبازی را بگیرند و باعث ضایع شدن حق دیگران شوند.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی