نماینده هرمزگان در شورای عالی استان ها: نگرانی زلزله‌زدگان هرمزگانی از کمی تسهیلات وعده داده شده بنیاد مسکن
يکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
پرواز

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه برخی از روستاهای مناطق زلزله زده این استان هنوز آواربرداری هم نشده اند، گفت: زلزله‌زدگان نگران تسهیلاتی هستند که بنیاد مسکن وعده آن را داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، عبدالله پرواز اظهار داشت: برای سرعت بخشیدن به آواربرداری در مناطق زلزله به ماشین آلات سنگین  بیشتری نیاز است که امیدوارم مسئولان در این باره فکری عاجل کنند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن برای ساخت مسکن‌های تخریب شده در روستای سایه خوش آغاز به کار کرده است اما مردم از متراژ 60 متر زمینی که برای ساختن منازل شان توسط بنیاد مسکن در نظر گرفته شده ناراضی هستند. در همین رابطه رایزنی هایی در حال انجام است که زمین هایی با متراژ 80 الی 90 متری برای ساخت در نظر گرفته شود.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد:  برق مناطق زلزله زده تقریبا وصل شده  برای وصل لوله‌های آب آسیب دیده نیز اقداماتی  دارد انجام می گیرد که لوله های شکسته شده را تعمیر و آب را در این مناطق وصل کنند.

پرواز به خبرگزاری ایلنا گفت: برای زلزله زدگان هنوز کانکس‌ها به تعداد لازم ارسال نشده است و به برخی از زلزله زدگانی که خانه‌های شان صددرصد تخریب شده هنوز کانکس نداده اند و در داخل چادرهای امدادی زندگی می‌کنند.

وی گفت: برخی از زلزله زدگان که خانه‌های شان به طور کامل بر اثر زلزله تخریب نشده و وسایل زندگی شان کاملا از بین نرفته از آنها به خصوص از وسایل سرمایشی دارند استفاده می‌کنند. اما خانه‌های صدرصد تخریبی در روستاهای زلزله زده  مشکل وسایل سرمایشی دارند. تعدادی کولر و یخچال از طرف خیرین و دولت برای آنها ارسال شده است.

عضو شورای عالی استان ها عنوان کرد: حدودا 23 روستا در استان هرمزگان براثر زلزله دچار خسارت شدند که از این تعداد  روستا 5 تای آنها با جمعیت حدودا 700 خانوار منازل شان به صورت صد درصد تخریب و وسایل زندگی شان به طور کاملا در زیر آوار نابود شد. 18 روستای دیگر نیز بین 40 تا 60 درصد تخریب شده اند که هنوز هم احتمالا تعدادی از اهالی این روستاها بدون وسایل سرمایشی مانده‌اند.

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان ها اضافه کرد: در حال حاضر موضوعی که باعث دغدغه اهالی 18 روستایی که بین 40 تا 60 درصد از زلزله آسیب دیده اند این است که همه نگاه ها به 5 روستای صدرصد تخریبی باشد و این عزیزان در بحث امدادرسانی به دست فراموشی سپرده شوند. مثلا روستای کنخ یکی از نزدیکترین روستاهای به سایه خوش که مرکز زلزله بوده که خانه های این روستا بین 40 تا 60 درصد آسیب دیده اند و هنوز آواربرداری در این روستا و مابقی روستاها انجام نشده و وسایل سرمایشی و کانکس برای زلزله زدگان این مناطق ارسال نشده و تنها چادری در اختیار این زلزله زدگان قرار داده‌اند.

پرواز بیان کرد: خانه‌های تخریبی که در 18 روستای دیگر داریم هنوز کانکسی برای این روستاها ارسال نشده است. فعلا همه توجهات بر روی 5 روستای صدرصد تخریب شده است.  به هرحال منازل آسیب دیده در این روستاها کم نیستند که هنوز آواربرداری نشده اند. این روستاها را فراموش نکنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تسهیلات زلزله گان اشاره کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که بافت روستایی در این مناطق تغییر نکند چرا که شعار این است روستاها را به همان بافتی که بوده است حفظ کنند. وقتی دولت زمین‌هایی به ابعاد 60 متر و تسهیلات 250 میلیون تومانی در نظر می گیرد.  این موضوع با آن شعاری که می دهند خیلی مطابقت ندارد.  هرچند وقتی ساخت خانه‌های روستایی در ابعاد 60 متر را هم با همین وامی که در نظر گرفته اند امکان پذیر نیست. انتظار مردم این است که تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود که بتوانند خانه های شان را بازسازی کنند. 

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: برای بازپرداخت تسهیلات این موضوه را هم در نظر بگیرند که اکثر مردم مناطق زلزله زده هرمزگان بیکارند و به لحاظ مالی بسیار فقیرند. این افراد یا کارگر فصلی اند که اگر کشاورزی باشد انجام می دهند و یا کارگر ساختمانی که باز هم اگر ساخت و سازی باشد. برخی صیاد سنتی اند که چشمشان به دریا است که روزی شان را تامین کنند.   

انتهای پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی