یادداشت/ وحید نوروز زاده نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: شهرداری‌ها باید به رفع مسائل اجتماعی توجه ویژه داشته باشند
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
نوروززاده

هر چه قدر به مسائل فرهنگی در کشور بیشتر پرداخته شود به همان میزان به یک ادبیات مشترک به منظور توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست خواهیم یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، وحید نوروز زاده نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌‌ها، در یادداشتی اختصاصی به مسئولیت اجتماعی شهرداری‌‌ها پرداخته است.

در این یادداشت می‌خوانیم:

جامعه سالم مجموعه‌ای از خانواده‌های سالم است و خانواده تنها یک نهاد اجتماعی صرف نیست، بلکه کانون اصلی رشد و تعالی انسان‌هاست و می‌تواند زمینه‌ساز تکامل بشر باشد .جزو مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی کشور در سال‌های اخیر همانا تزلزل بنیاد خانواده به‌ویژه در سطوح شهری و به‌خصوص در کلانشهرها بوده است.

هر چه قدر به مسائل فرهنگی در کشور بیشتر پرداخته شود به همان میزان به یک ادبیات مشترک به منظور توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست خواهیم یافت.

مشکلاتی از قبیل فقر اقتصادی، مشکلات روانی و رفتاری، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلاف‌کاری و عدم توجه به بنیان‌های خانواده. همه مشکلاتی است که فرد بیکار و خانواده او با آن دست به گریبان هستند. این مشکلات باعث می‌شود درون خانواده با ناهماهنگی و عدم ثبات روبه‌رو شود که پیوستگی و وابستگی را میان افرادش به بیشترین شکل ممکن کاهش میدهد.

توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی از اهداف عمده توسعه شهری به‌حساب می‌آید چراکه چالش‌های اجتماعی و فرهنگی را کاهش می‌دهد. برنامه‌ریزی صحیح و کارآمد برای حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند ترسیم چشم‌اندازی باشد که نقطه عطف آن به رعایت حقوق شهروندان و ارتقای زندگی شهری ختم خواهد شد. اهتمام به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهری می‌تواند به زنده نگه‌داشتن شهر کمک کند.

مسائل فرهنگی و اجتماعی همچون تاروپود، تمامی حوزه‌های مسائل شهری از ساخت‌وساز و نظافت شهری گرفته تا ارتقای زندگی شهرنشینی را در برمی‌گیرد، شهروندان سرمایه‌های اجتماعی شهر به‌حساب می‌آیند و نگاه همه‌جانبه به نیاز و خواسته‌های شهروندان و پاسخگویی به نیازهای آنان می‌تواند زندگی شهرنشینی را در تمامی ابعاد ارتقا دهد. برنامه‌ریزی برای تحقق نشاط اجتماعی از اصلی‌‌ترین نیازهای زندگی شهری است، زیرا شهروندان کمتر فرصت پیدا می‌‌کنند به خودشان و نیازهایشان فکر کنند و به شدت مستعد افسردگی هستند.

در کل نشاط اجتماعی شرایطی است که افراد از آن احساس رضایت کرده و پویایی دارند و به ‌طور کلی می‌‌توان گفت، نشاط و شادی تحت تأثیر جامعه و شرایط فردی انسان‌‌‌ها قرار دارد و شادکامی موجب تحرک فیزیکی و شکوفایی ظرفیت‌های جدید در جامعه می‌‌شود.

عواملی چون بافت شهر و محله که با استانداردهای روانی و فرهنگی در تعارض باشد، آلودگی‌‌های صوتی و سر و صدای شدید و خشن و از بین رفتن صدای طبیعت مانند صدای آب جاری، نغمه پرندگان، تنش‌‌‌های عصبی و پایین بودن نقطه جوش افراد و گلاویز شدن افراد به دلایل بسیار ساده، ترافیک، نداشتن ثبات اقتصادی و تورم و دسترسی سخت و دشوار به امکانات لازم و اولیه برای یک زندگی ساده، بزهکاری‌های اجتماعی و نگرانی از برخوردهای خشن در جامعه، بی‌‌نظمی و هنجارشکنی‌های اجتماعی، تعارض بین فرهنگ و باورهای دینی با رفتارهای اجتماعی، بروز، شکل‌گیری و نهادینه شدن بعضی ضدارزش‌‌‌ها مانند کم شدن روحیه تعاون و همدلی و نوع ‌دوستی یا افزایش ریا و دروغ، کم شدن فضای سبز و محدود شدن زیبایی فضای سبز به پارک‌های دور از دسترس که بیشتر افراد به صورت بسیار گذرا و با فاصله زمانی زیاد می توانند از این فضاها استفاده کنند و در عوض از بین رفتن فضای سبز متصل به زندگی روزانه مانند حیاط خانه و تراس و ایوان منازل و درختان خیابان‌ها و گذرگاه‌‌‌ها یا آرایش بسیار نازیبای آنها، جدا شدن انسان از طبیعت و پرندگان، کم شدن جلوه زیبای شهری با به ‌کارگیری رنگ‌های سرد و کدر مانند رنگ‌‌‌های خاکی، خاکستری و رنگ‌های تیره با درخشندگی کم، استفاده نکردن از جلوه‌‌های ویژه و زیبا از نمادهای هنری و استفاده بسیار محدود از موسیقی آب روان، خرابی‌‌‌ها و زشتی‌ راه‌ها، پیاده روها، جوی‌های خیابان، دیوارهای منازل و دیگر عناصر شهری، از عوامل محیطی اجتماعی هستند.

امید است شهرداری‌ها در حوزه مسائل فرهنگی – اجتماعی اهتمام ویژه‌ای نسبت به با نشاط سازی مردم و ایجاد روحیه و امید به زندگی در مردم ایجاد نمایند و سیاست گذاری‌های شوراها در حوزه مسال فرهنگی – اجتماعی پر رنگ‌تر باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی