نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان ها:دولت آبیاری قطره ای را هر چه سریع‌تر اجرا کند
دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
کرم پور5

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای را اجرایی کند، گفت: در حال حاضر، آبیاری باغات شروع شده و اگر وزارت جهاد و کشاورزی وضعیت کنونی را مدیریت نکند، احتمال درگیری بین باغداران بر سر منابع آبی بالا می‌رود.

قباد کرمپور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه شهر ریجاب از توابع شهرستان دالاهو، 2 هزار و 500 هکتار باغات انجیر و گردو و زیتون و سایر میوه‌ها داراست، گفت: در شهر ریجاب، ۸۰ درصد از جمعیت 9 هزار نفری به باغداری مشغول هستند و حتی صادر کننده انجیر دودی و تیزاب به تمام نقاط ایران و کشور عراق هستند. 

وی ادامه داد: آبیاری باغات این شهر در دو سال گذشته که با کمبود آب مواجه بود توسط نیروهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی به صورت شبانه روزی مدیریت شد.

کرمپور با بیان اینکه در زمان استاندار پیشین (آقای بازوند) و مدیر کل جهاد استان و ... با عده‌ای از مردم به عنوان نمایندگان باغداران شهرستان دالاهو برگزار شد، گفت: در آن زمان مقرر شد با مبلغ 4 میلیارد تومان سهم دولت و 20 درصد همیاری مردم، سیستم آبیاری قطره‌ی نوین اجرایی شود اما متاسفانه این طرح به دست فراموشی سپرده شد.

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه من به عنوان نماینده مردم شریف استان کرمانشاه خواستار پیگیری جدی توسعه شبکه‌های آبیاری نوین در شهر ریجاب هستم، افزود: امیدوارم در الویت اقدامات دولت و وزارت جهاد کشاورزی  قرار گیرد.

عضو شورای شهر ریجاب با اشاره به اینکه تحقق این امر یکی از مسائل مهم برای استفاده بهینه منابع آبی کشور، افزایش بهره‌وری و کمک به صرفه‌جویی منابع آبی است، اذعان داشت: امید است در این دوره سهم دولت ۱۰۰درصد باشد چون مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.  

وی اضافه کرد: در حال حاضر، آبیاری باغات شروع شده و اگر وزارت جهاد و کشاورزی وضعیت کنونی را مدیریت نکند، درگیری بین باغداران بر سر منابع آبی بالا خواهد گرفت. 
کرمپور با اشاره به پیشنهاد باغداران شهرستان دالاهو گفت: باغداران شهرستان دالاهو برای حل موقت این مسئله، به پیشنهادی اداره آب استان کرمانشاه و اداره آب شهرستان دالاهو پیشنهاد داده‌اند از آخرین روستای (ابودجانه) آب را به کانال‌های بالادست پمپاژ کنند.

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها در پایان گفت: از وزیر جهاد کشاورزی و اداره کل آب استان تقاضا داریم چاره‌ای اندیشیده شود تا زندگی این قشر نابود نشود چرا که این شهرستان با داشتن آب الوند رود با تنش کم‌آبی مواجه است. اکثر نقاط ایران دچار تنش آبی است، اگر مدیریت درست و با نظم و برنامه‌ریزی انجام شود مقداری از مشکلات بی‌آبی در این شهر کاسته شود. ولی اگر سیستم نوین آبیاری قطره‌ای در این شهر و روستاها انجام نشود همه این پیشنهادها فقط مُسکن چند لحظه‌ای است.
پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی