بررسی وضعیت شوراهای شهر که طی دهه‌های گذشته همواره به جای تقویت، تضعیف شده‌اند روزگار سخت مردمی‌ترین نهاد
يکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
سروری

پرویز سروری در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری: نظام مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران در تبلور شوراها شکل گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای استان ها، پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها، به مناسبت روز ملی شوراها با روزنامه همشهری گفت و گو کرد.

 «وامرهم شورا بینهم» کارها با شور و مشورت انجام می‌شود. این بخشی از آیه 38 سوره شوری است که در قاب زیبایی حک و در بالاترین نقطه صحن پارلمان شهری نصب شده است.همین اثربخشی مشورت، سبب شکل‌گیری نهاد شوراها (استان، شهر، روستا) شده تا زمینه مشارکت شهروندان و انجام امور با خرد جمعی فراهم شود. اما با گذشت بیش از 2 دهه فعالیت، هنوز این نهاد مردمی به جایگاهی که در قانون تعیین شده، نرسیده و همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته به‌گونه‌ای که اعضای پارلمان شهری به مناسبت سالروز گرامیداشت شوراها (9اردیبهشت) در گفت‌وگو با همشهری نادیده گرفته شدن اختیارات قانونی شوراها را محور اصلی صحبت‌هایشان قرار داده و خواستار ارتقای جایگاه شوراها شده‌اند. در این بین پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها از سختی‌های مسیر پیش‌روی شوراها چه از نظر ماهیت نظارتی‌شان و چه تأثیر‌گذاری‌شان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید. او که سمت نایب‌رئیسی شورای شهر تهران را نیز برعهده دارد و سابقه عضویت در شورای چهارم شهر تهران را هم در کارنامه دارد، معتقد است که فقدان یا ضعف آموزشی در نظام 126هزارنفری شورای کشور وجود دارد. ماحصل گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

 شورای‌عالی استان‌ها در بحث آموزش و نظارت شوراها چه برنامه‌ای دارد؟
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروز به آن فکر کرده و آن را احساس می‌کنیم فقدان یا ضعف آموزشی است که در نظام 126هزارنفری شورای کشور وجود دارد. واقعا قابل‌قبول نیست اینکه کسی که رأی مردم را می‌گیرد و از روز نخست روی صندلی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌نشیند و تصمیماتش تأثیر جدی در زندگی مردم دارد، آموزش لازم را در رابطه با حوزه تکالیف، وظایف و اختیارات ندیده. همچنین اطلاعات دقیقی از قوانین مورد نیاز ندارند. اتفاقا با بررسی‌ای که از تخلفات نظام شورای کشور انجام دادیم، تخلفات زیر 4دهم درصد است، اما قسمت قابل‌ملاحظه‌ای از این تخلفات به فقدان اطلاعات و آموزش لازم برمی‌گردد. افرادی که مرتکب تخلفی شده‌اند، در دفاعیات خود می‌گویند ما نمی‌دانستیم که چنین بحث یا مسئله‌ای، اشکال بوده و از قانون مطلع نبودیم. در واقع در شورای‌عالی استان‌ها برنامه‌ریزی جامعی را در این زمینه انجام می‌دهیم تا بتوانیم نظام شورایی را مکلف کنیم. این آموزش لازم را ما باید در قانون ببینیم و به قول معروف آن را عملی کنیم.

تاکنون اقدامی هم در این زمینه صورت گرفته است؟ با توجه به اینکه آموزش و نظارت شوراها کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد...
ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و البته خیلی کار سختی هم هست. اینکه از روستاها تا شورای‌عالی استان‌ها، یعنی غرب و شرق، شهرستان‌ها و ... در معرض این آموزش قرار می‌گیرند. در شورای‌عالی استان‌ها با دستگاه‌ها در حال مذاکره هستیم تا زمینه آموزش را فراهم کنیم. درباره آموزش شوراها با وزارت کار و وزارتخانه‌های مختلف وارد بحث شده‌ایم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. در واقع اجباری شدن دریافت گواهینامه آموزشی شوراها برای همه اعضای شورا لازم است.

در دوره ششم شورای‌عالی استان‌ها قصد دارید چه لوایحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنید؟
شورای‌عالی استان‌ها مانند شوراهای شهر نیست که یک شهرداری هست و اعضای شورا برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند. شورای‌عالی استان‌ها باید تصمیمات ملی بگیرد. یعنی موضوعاتی که می‌تواند به رتق و فتق امور کل شوراها بپردازد. به‌عنوان مثال، اکنون یکی از دغدغه‌هایی که تمام مردم در کل کشور دارند، به‌اصطلاح مطول بودن صدور پروانه ساخت است. شورای‌عالی استان‌ها می‌تواند کاهش صدور پروانه را در قالب یک مصوبه‌ تنظیم کرده تا به کل کشور ابلاغ شود. هم در حوزه شفاف‌سازی و هم در اصلاح فرایندها و هم تعاملاتی که با همه دستگاه‌ها باید صورت بگیرد، در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهد. در عین حال تولید شفافیت کند؛ یعنی اگر ما بتوانیم این را به سامانه منتقل کنیم، هر لحظه می‌توانیم فرایند را ببینیم و متوجه شویم که کجای کار ایراد داشته یا چرا اختلاف دارد و در زمانبندی خود انجام نشده است.  بنابراین تلاش ما این است که موضوعات ملی مانند فرایند صدور پروانه، موضوع باغات، معضل آلودگی هوا، محیط‌زیست و... را در دستور کار قرار دهیم.

 آیا احتمال دارد مدیریت یکپارچه شهری در این دوره به سرانجام برسد؟
هم‌اکنون شورای‌عالی استان‌ها، موضوع مدیریت یکپارچه شهری را در واقع به شکلی تسریع می‌کند. نگاهی که تا حالا ما داشتیم، نگاه درستی بوده ولی قابل اجرا نبوده است. یعنی شعار این بوده؛ نظام یکپارچه شهری برای کل کشور. درحالی‌که این هاضمه وجود ندارد و من هم اگر جای دولت باشم، چنین کاری نمی‌کنم. واقعیت این است که در بسیاری از حوزه‌ها چنین توانایی‌ای وجود ندارد و چیزی که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد، نمی‌توانند ظرفیت آن را به جایی بیاورند که خودش الان این آمادگی را ندارد. بنابراین، اکنون شورای‌عالی استان‌ها در حال تسریع این موضوع است. یعنی ما جاهایی که چنین قابلیتی دارند را شناسایی می‌کنیم و البته این قابلیت را هم به‌صورت علمی و قانونی ثابت می‌کنیم. مثلا می‌گوییم تهران چنین ظرفیتی را دارد یا کل این موضوع را انجام دهید یا قسمتی از موضوع را به نتیجه برسانید. حالا به‌نظر ما، مشهد قابلیت قابل ملاحظه‌ای برای پذیرش نظام یکپارچه شهری دارد، البته تبریز، اصفهان و... نیز استان‌هایی هستند که چنین قابلیتی را دارند. حالا ممکن است ما بگوییم که گام نخست را از تهران برداریم، گام دوم را از سه، چهار شهر دیگر، در گام سوم از کل کلانشهرها و گام چهارم از شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و به همین شکل تولید ظرفیت کنیم. به‌خصوص که نقاط ضعف و قوت ماجرا را در عمل ببینیم و شناسایی کنیم. در عین حال می‌توانیم نظام یکپارچه شهری را در تهران به‌صورت پایلوت اجرا کرده و بعد در شهرهای دیگر هم اجرا کنیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی