نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها: سال آینده هم باید منتظر خشکسالی در استان خراسان رضوی باشیم
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
احمد احمدی زاده

احمدی‌زاده با اشاره به حجم کم بارش در استان خراسان رضوی گفت: سال آینده هم باید شاهد خشکسالی و کم آبی در استان باشیم.

احمد احمدی زاده نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، در خصوص وضعیت منابع آبی استان خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی هم مانند سایر مناطق کشور از کم آبی و خشکسالی رنج می‌برد.

وی افزود: در سال اخیر هم برخلاف غرب کشور که بارندگی خوبی را شاهد بودیم در شرق کشور بارش زیادی رخ نداد و در سال جدید هم باید با مشکل خشکسالی دست‌وپنجه نرم کنیم.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها مدیریت غلط منابع آبی و کشت غیراصولی را از دیگر عوامل خشکسالی دانست و تصریح کرد: متاسفانه مدیریت نادرست آب در این سال ها سبب هدر رفت آب شده است.

باوجود خشکسالی دیرپا مجوزهایی برای چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق صادر شده است که دشت‌های استان را با مشکل مواجه کرده است.

احمدی زاده ادامه داد: از سوی دیگر محصولاتی در استان کشت می‌شود که بسیار آب‌بر هستند. بنابراین نیاز به یک مدیریت جامع در مورد آب در استان داریم.

وی اضافه کرد: ما در حوزه کشاورزی نیاز به آموزش کشاورزان، هماهنگی میان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای و اصلاح الگوی کشت داریم. نباید هیچ مجوز برداشت آبی بدون مطالعه ارائه شود.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در خصوص روش‌های تامین آب استان گفت: استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد گردشگر پذیر هستند و پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه نزدیک به 30 میلیون گردشگر به خود جذب می‌کرد. از این رو نیاز به آب این استان زیاد است. از سوی دیگر کشاورزی و صنعت استان نیز آب بر هستند و آب موجود نمی‌تواند به طور کامل نیاز آبی استان را برطرف کند. از این رو نیاز به واردات آب داریم.

احمدی زاده افزود: در گذشته بحث تامین آب از طریق سد دوستی بود که ممکن نشد. جدیدا هم بحث انتقال آب از دریای عمان مطرح است و مسئولین قطعا فکری به حال این مسئله کرده‌اند اما چیزی که مشخص است این است که نیاز استان خراسان رضوی به آب روزافزون و منابع آب موجود کم است و ما باید به این مسئله توجه جدی داشته باشیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی