نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها: دشت‌های خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی است / انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی ضروری است
يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
حسین روحی

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با اشاره وضعیت کم آبی استان خراسان جنوبی گفت: وضعیت دشت‌های خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی است و باید آب مورد نیاز استان از دریای عمان تامین شود.

حسین روحی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها در خصوص وضعیت دسترسی به آب استان گفت: سال آبی اخیر در استان تاکنون چشمگیر نبود و جز دو بارندگی که عمدتا با تخریب همراه بود، آورده چندانی نداشت.

وی افزود: ما باید منتظر چندماه آینده باشیم تا ببینیم در پایان زمستان و فصل بهار چه اتفاقی رخ می‌دهد و وضعیت بارندگی به چه صورت است. اگر بارندگی خوب باشد می‌توان امیدوار بود که وضعیت بهتر شود. هرچند نمی‌تواند به صورت کامل مشکلات را برطرف کند.

روحی ادامه داد: در صورتی هم که بارندگی نباشد نه تنها سدها و سفره‌های زیرزمینی تقویت نمی‌شود بلکه پوشش گیاهی و کشت مردم هم به اندازه کافی رشد نمی‌کند و افزون بر فرسایش خاک دامداران و کشاورزان هم با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه دشت خراسان جنوبی دشت ممنوعه بحرانی است، تصریح کرد: وضعیت آب‌های زیرسطحی استان بسیار نگران کننده است و به همین دلیل اجازه حفر چاه جدید داده نمی‌شود و چاه‌های قدیمی هم سهمیه‌بندی شده و کشاورزان کارت سهمیه سالانه دارند و بیش از آن نمی‌توانند برداشت کنند.

وی اضافه کرد: هرچند کشاورز و دامدار تحت فشار قرار می‌گیرد و زندگی بسیاری مختل شده است اما چاره‌ای جز این نیست و باید برای حفاظت از آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست دشت برداشت آب‌های زیرسطحی را محدود کرد.

روحی تصریح کرد: مشکل آب سراسر کشور و به ویژه استان‌های خشک مانند خراسان جنوبی باید در اولویت حاکمیت و دولت قرار بگیرد چرا که نبود آب می‌تواند تمدن ایران را تهدید کند. از این رو ما در ابتدا باید بتوانیم به مدیریت صحیح آب داشته باشیم و بتوانیم هدر رفت آب را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهیم.

 نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اقدام دوم هم تامین آب استان از منابع خارج از استان است و بهترین راه برای این کار شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی است. چرا که لوله‌های انتقال آب تا استان یزد رسیده است. هرچند این آب هم بیشتر برای صنعت است اما باید فکری به حال کشاورزی هم بکنیم.

روحی تصریح کرد: خوشبختانه در استان ما تغییر الگوی کشت انجام شده است و کشت محصولات آب بر مانند پنبه، خربزه و صیفی‌جات به کلی کنار گذاشته شده و مردم به کشت زعفران و پسته روی آورده‌اند که به نسبت آب کمتری مصرف می‌کنند. با این وجود در استان آب نیست و این یک مشکل جدی برای مردم منطقه است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی