گزارش شه‌بخش گرگیج از دوره پنجم شوراها: تمام تلاشم در دوره پنجم شوراها، پیگیری کار مردم بوده است / شورا محل پیشبرد اهداف بر مبنای خرد جمعی است
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
شه بخش گرگیج

شورا محلی برای پیشبرد اهداف بر مبنای خرد جمعی است و معتقدم اقدامات موثر شورای بخش پلان حاصل کار تیمی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، شه بخش گرگیج، نماینده سابق استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، در مراسم تحلیف شوراهای روستاهای بخش پلان شهرستان چابهار گفت: وقتی که به عنوان منتخب شما در شورای فرادست بودم اولین کارم بررسی سندهای توسعه‌ای بخش بوده و بر همان مبنا کارها را پیگیری کرده‌ام. بسیاری از اقدامات از دل همان سندها استخراج شده که مدت‌ها فقط حالت نوشتاری داشتند و در بسیاری از موارد با کمک بخشداران بخش نسبت به اصلاح و حذف و اضافات اقدام شد.

وی با بیان اینکه در مدت زمان شورایی از جایگاهم سواستفاده نکردم افزود: هیچ مدیری نمی‌تواند بگوید که برای انجام کار شخصی خودم لابی کرده‌ام و یا هیچ شورا و دهیاری نخواهد گفت که در قبال کارهای انجام شده کوچکترین انتظاری داشته باشم.

گرگیج ادامه داد: در دفاع از حقوق‌تان در چهارچوب قانون تمام تلاشم رو کرده‌ام. نمی‌گویم که کارهایمان نقص نداشته ولی بدانید در گفتمان مطالبه‌گری و پیگیری امورات بخش دچار لغزش نشده‌ام و کس نتوانسته از ما باج بگیرد.

وی اظهار کرد: شوراهای فرادست از جمله شورای بخش مکان و صندوق اعتبارات نیست بلکه رابط بین مردم و دولت است. بدانید که به رساترین شکل و با ابزارهای مناسب موضوعات بخش به دستگاه‌های اجرایی منعکس شده است. اگر اقدامی صورت گرفته متولی‌اش دستگاه مربوطه بوده ولی تا پیگیری لازم صورت نگیرد مطمئن باشید آب از آب تکان نمی‌خورد. در طول مدت شورایی‌ام نمایندگان عالی دولت در بخش و شهرستان انسان وارسته و بسیار همراهی بودند و از صمیم قلب قدردان زحمات شان هستم.

عضو سابق شورای استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حوزه بهداشت تمام مراکز درمانی مصوب شده با ظرفیت وزارت و خیرین ساخته شده‌اند و از ۴ خانه بهداشت باقیمانده با رئیس دانشگاه قول و قرار کردیم که دو خانه بهداشت با ظرفیت خیرین و دو تا از محل اعتبارات دولت به سرانجام برسد که ما به تعهد خود عمل کردیم یکی ساخته شد و دیگری در مرحله عقد قرارداد می‌باشد. بیمارستان پلان در سال ۹۷ با نقشه‌ی مصوب استارت خورد هر چند ردیف نداشت.

وی افزود: آقای سعیدی سنگ تمام گذاشت بیمارستان ردیف اعتباری گرفت.  تمام مراکز جامع سلامت و خانه بهداشت‌ها مجهز به اقلام مورد نیاز شده‌اند. چون در بین مردم و دوستانی که داشته‌ام اعتماد ایجاد کرده‌ایم و توانستیم تجهیزات مناسبی از ظرفیت ایجاد شده تهیه کنیم. و این نهضت همچنان ادامه دارد. شبانه روزی شدن مرکز جامع سلامت شهر پلان دغدغه ما بود اعتراف میکنم در این مورد موفق نشدیم.

گرگیج اظهار کرد: در حوزه آب روزهای سخت و جانکاهی را تجربه کردیم. در مقابل افتتاحیه کذایی ایستادگی کردیم. نگاه نکردم که طرف مقابلم کیست. نتیجه ایستادگی بر ملا شدن خیانت پیمانکاران و کارفرمایان شد. هزینه دادیم ولی برای مردم نتیجه بخش بود . ۲۴ بار در طول ۸ سال آب از سد زیردان رهاسازی شد سال‌های سخت سپری شد ایثار مردم در تقسیم و توزیع آب درس اخلاقی برام بود که فراموشش نمی‌کنم و در محافل بارها گفته‌ام به چنین مردمی افتخار می‌کنم و محبت‌شان در دلم تا ابد پایدارست.

این نماینده سابق شورای استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها، بیان داشت: مشارکت را در حوزه ورزش و جاده سازی با کمک همین مردمان و شوراها برای اولین بار در طول تاریخ از بخش پلان استارت زدیم اولین چمن مصنوعی مشارکتی در سال ۹۳ در کل استان حاصل همراهی عزیزان ما در بخش پلان بود. به جرات می‌گویم در پیگیری جاده‌های روستایی از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم. بیشترین حجم آسفالت در دوره قبل و تعهد زیرسازی تمام جاده‌های بخش کار کوچکی نیست اما به کمک شما مردم از پسش بر آمدیم الان نوبت اداره راهداری است. تمام جاده‌های باقیمانده برای آسفالت پیشنهاد شده‌اند امید است پایان سال ۱۴۰۰ جشن آسفالت راه روستایی بخش گرفته شود.

وی بیان کرد: طرح تفاهم‌نامه سه جانبه بنیاد مسکن و دهیاری از شهرستان چابهار و بخش پلان آغاز شد. این طرح فرصتی بود که دیگر تکرار‌ نمی‌شود. دهیارانی حتی بدون نقدینگی هم ریسک کردند و کار کردند. امروز مردم آن روستاها بهترین مبلمان روستایی را دارند. انتظار داشتیم که تمام دهیاران از این طرح استقبال کنند که متاسفانه چنین نشد. هر کس  پای کار آمد نتیجه‌اش رو امروز می‌بیند و طرح شان به سرانجام رسید. از سه روستا تا سال ۹۲   اکنون اجرای طرح‌هادی به ۱۴ روستا رسیده است. کاش تمام دهیاران از این اقدام ایده‌آل بهره‌برداری می‌کردند. دوندگی‌ها در این زمینه را دوستان بنیاد مسکن گواهی خواهند داد. تاکید می‌کنم در این دوره اگر این فرصت ایجاد شد لطفا از دستش ندهید.

گرگیج بیان کرد: هیچ دستگاهی‌ نمی‌تواند ادعا بکند که مشارکت مردم و شوراها در طول مدت شورایی ما ضعیف بوده است. همیشه پیشقدم بوده‌ایم و به عنوان نماینده شما با جرات و جسارت در بحث مشارکت برای توسعه پیشقدم شده‌ایم. مطرح نمودن بخش پلان در سطوح مختلف کار ساده‌ای نبود. این موقعیت را بایستی حفظ کرد و ارتقا داد.

این عضو شورای روستا تصریح کرد: استقرار ادارات ثبت احوال، آموزش و پرورش، و تخصیص کد مالی جداگانه برای برق پلان و ارسال پروژه‌ها به صورت مستقیم در استان کار ساده‌ای نبوده است. الحاق برق پلان به چابهار امتیازاتی برای مردم داشته که عینا ملموس است. کمیته امداد پلان تا مرحله استقلال پیش رفته و هم اکنون با ۴ نفر کارمند رسمی و امریه در حال خدمات دهی است. برای استقرار تمام ادارات وسایل و امکانات لازم را از ظرفیت مجموعه‌های غیر دولتی تامین کرده‌ایم. هیچ مدیری‌ نمی‌تواند مدعی بشود که با استقرار اداره و یا نمایندگی‌ها تجهیزات کامل از بودجه دولت بوده است. ارتباط دو سویه بین شوراها و مدیران شرایط پیگیری را برایمان تسهیل می‌کرد و از آنان سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: پیگیری‌های دوران شورایی بر مبنای کار کارشناسی بوده است و در این حوزه‌ها مکاتبه داشتیم. بخشی از جایگاه شورای بخش و بخشی در حوزه مسئولیت استانی و بخشی هم در مسئولیت شورای عالی استان‌‌ها. تمام مستندات و مکاتبات بایگانی و قابل ارائه است. بیشترین حجم مکاتبات در بین شوراها را داشته‌ایم. اما اولین شورای فرادست من در بخش پلان بوده است و به اعتمادی که شماها به من داشتید هرگز فراموش نخواهم کرد و آن گنجینه سرمایه اجتماعی‌ام است که به هیچ قیمتی قابل  معاوضه نیست.

وی با بیان اینکه به گردش نخبگان معتقدم و در ابتدای دوره پنجم عرض کرده بودم در صورت بقای عمر در دوره ششم کاندید شورای بخش نیستم توضیح داد: اکنون به عهد خودم پایبندم. گردش نخبگان ظرفیت مسئولیت پذیری را بیشتر و راندمان کار را بیشتر می‌کند نا آزموده‌ها باید آزموده شوند و آزموده‌ها فرصت را برای دیگران فراهم کنند.چون بخش پلان در نیروی انسانی مستعد است و آمارها بیانگر این موضوع هستند.

گرگیج اضافه کرد: خطای خودم رو به پای دیگران‌ نمی‌نویسم و اگر کلامی و رفتاری خاطر شما را آزرده است مطمئن باشید که تعمدی در کار نبوده و از تقصیرم بگذرید تا فردای روز مستوجب عقوبت نشوم.

عضو سابق شورای عالی استان ها اظهار داشت: در رقابت هرگز بر علیه کسی سخن نرانده‌ام و توصیه می‌کنم برای رسیدن در منصب شورای احدی را نرنجانید. چون زندگی خیلی سخت می‌شود. رقابت‌ها بایستی عامه پسند و دموکراسی گونه باشد. بعضی از حرکت‌ها در فضای مجازی و تاختن به دیگران برای رسیدن به این منصب از دیدگاهم بر خلاف شان و شخصیت آدمی است. و همیشه این توصیه را به همراهان خودم یادآور شده‌ام.

 وی در پایان بیان داشت: طرح پیشنهاد شهرستان شدن پلان دنبال شد که استاندار محترم در آخرین سفرش در بخش پلان حدود سه ماه پیش اعلام آمادگی کرد تا مقدمات فراهم شود. اما اولین شرط واگذاری سایت اداری است. در این زمینه با بزرگان و صاحبان ملک شهر پلان نشستی برگزار کردیم تا زمین مورد نیاز را اهدا کنند و جاده کمربندی و مواصلاتی پلان را از محدودیت خارج کند. اگر خواهان توسعه شهر پلان هستید بایستی بزرگان شهر بزرگی‌شان را مانند گذشته اثبات کنند. وجود آقای معین الدین سعیدی در مجلس فرصت خوبیست تا این امر محقق شود.

 از تمام شوراهای دوره پنجم به خاطر همراهی شان سپاسگزارم و اعضای شورای بخش حق استادی و پیشکسوتی را برای من داشتند امید است این شاگرد خود را در مقابل سهل انگاری و ندانم کاری ببخشند و برای شوراهای دوره ششم آرزوی صحت و سلامتی دارم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی