نماینده استان کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان‌ها: عشایر می‌توانند در امنیت غذایی کشور نقش ویژه‌ای داشته باشند
چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
فرزاد آذریان

آذریان با اشاره به کاهش تولید محصولات دامی به دلیل خشکسالی و کاهش خوراک دام گفت: عشایر به دلیل سبک زندگی خود و تولید محصولات دامی می‌توانند در امنیت غذایی کشور نقش ویژه‌ای داشته باشند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ساختار طبیعی و اقلیمی منحصر به فردش یکی از استان‌های عشایر خیز کشور محسوب می‌شود و ۲۳ درصد اراضی این استان با جمعیتی قریب به ۰ ۸ هزار نفر به عشایر اختصاص داده شده است با فرزاد آذریان نماینده استان کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان‌ها پیرامون اهمیت و نقش عشایر در توسعه کشور و مشکلات آن‌ها گفت و گو کردیم.

آسیب پذیری عشایر از سوانح و بلایای طبیعی به ویژه خشکسالی

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه درصورتی که معضلات در مسیر کار و تلاش عشایر نبود بدون شک نقش  بارزتری را در تولید از خود نشان می‌دادند اظهارداشت: براین اساس می‌طلبد دولتمردان محور اساسی برنامه ریزی‌های خود برای جلوگیری از مهاجرت عشایر به شهر و فعال کردن و تشویق آن‌ها در بخش تولید و شکوفایی را مد نظر قرار دهند.

وی، آسیب پذیری عشایر از سوانح و بلایای طبیعی به ویژه خشکسالی، از بین رفتن ایل راه‌ها و افزایش مشکلات و مخاطرات کوچ سنتی در مسیر جاده‌های اصلی و فرعی، واگذاری، تصرف و تعرض اشخاص حقیقی و حقوقی به حریم مراتع و ایل راه‌ها و چمنزارها و اطرافگاه‌های عشایری و عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در زمینه ساماندهی عشایر و رسیدگی به امور آن‌ها را اهم مشکلات عشایر برشمرد و افزود: به علت این مشکلات شاهد مهاجرت عشایر به روستاها و شهرهای اطراف آن هستیم. بایستی جایگاه مناسب در نظام برنامه ریزی برای ساماندهی کوچ و اسکان عشایر در نظر گرفته شود.

ضرورت خرید تضمینی محصولات و فرآورده‌های عشایر

عضو کمیسیون امور اقتصادی و برنامه و بودجه شورای عالی استان‌ها خواستار خرید تضمینی محصولات و فرآورده‌های عشایر شد و افزود: عدم خرید تضمینی محصولات تولیدی عشایر موجب ضرر و زیان به این قشر زحمت کش می‌شود. بنابراین با خرید تضمینی می‌توان بخشی از کمبود نقدینگی عشایر برای استفاده از ظرفیت‌های تولیدی موجود در منطقه عشایر را جبران کرد. از سوی دیگر عدم ثبات در بازار محصولات دامی و صنایع دستی عشایر جبران خواهد شد.

آذریان در ادامه سخنان خود بر ضرورت رفع محدودیت‌های ناشی از نداشتن وثیقه‌های مقبول نظام بانکی در اخذ تسهیلات توسط عشایر تاکید کرد و افزود: بانک‌های عامل با شبکه تعاونی‌ها جهت تامین نقدینگی برای عشایر همکاری‌های لازم را ندارند.

وی افزود: به ویژه اکنون که به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه و نهادهای دامی در آینده نزدیک شاهد کمبود دام و در نتیجه تهدید امنیت غذایی کشور هستیم عشایر می توانند بخش چشمگیری از محصولات پروتئینی کشور را تامین کنند.

عدم صدور سند قطعی در عرصه‌های تحت مالکیت عشایر

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد عدم بهره‌مندی کامل عشایر از سوخت فسیلی در کلیه مناطق عشایری، مشکلات و محدودیت‌های روش‌های نوین زراعی و آبیاری در باغات و اراضی کشاورزی عشایری، عدم صدور سند قطعی در عرصه‌های تحت مالکیت عشایر و منابع ارضی واگذار شده به عشایر، عدم تحقق کامل مفاد قوانین و برنامه‌های مصوب در امور عشایر به خاطر عدم  تخصیص به موقع و کامل اعتبارات ، عدم گسترش بازارها، عدم توسعه روش‌های تولید و نبود حمایت‌های مالی و بیمه ای لازم و افزایش قیمت داروها و نهادهای دامی و از هم پاشیدگی نظام ایلی و جایگزین نشدن نظام جدید را دیگر مشکلات عشایر دانست.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی