گزارش نماینده استان فارس از آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسنجان: نابودی جنگل‌های زاگرس در سایه بی‌تفاوتی دولت / نیروهای خودجوش مردمی با دست خالی به جنگ آتش رفته‌اند
يکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
علی قاسمی

قاسمی با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های شته کوه زاگرس در شهرستان‌های ارسنجان، سعادتشهر و مرودشت استان فارس گفت: تا این لحظه اقدام قابل توجهی از سوی دولت برای مهار اتش انجام نشده است و تنها مردم با دست خالی به مبارزه با آتش برخواسته‌اند.

علی قاسمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های رشته کوه زاگرس در شهرستان های ارسنجان، سعادتشهر و مرودشت استان فارسگفت: از عصر روز جمعه در ارتفاعات بخش سیدان مرودشت آغاز شد و از آنجایی که در این ارتفاعات جنگل‌های پیوسته‌ای وجود دارد، در روزی‌های بعد آتش به مراتع کوه‌های ارسنجان رسید.

وی افزود: با وجود اینکه سه روز از آتش‌سوزی می‌گذرد هنوز هیچ کمکی از سوی دولت ارسال نشده و تنها یک بالگرد هلال احمر به منطقه آمده و از استادیوم ورزشی ارسنجان با دوبار هلی برن 8 نفر را به مرکز آتش‌سوزی منتقل کرده است.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از روز گذشته نیز سیل درخواست‌های مردمی به استانداری و نمایندگان مجلس ارسال شده و همه نیز قول کمک داده‌اند اما تا این لحظه (ساعت 12 ظهر یکشنبه 13 تیر) هیچ‌گونه کمک رسانی صورت نگرفته و جنگل‌ها و مراتع همچنان خوراک آتش می‌شوند.

وی ادامه داد: تنها چیزی که تاکنون توانسته اندکی از پیش‌روی آتش جلوگیری کند فعالیت محیط بانان و نیروهای خودجوش مردمی است که با دست خالی و با عشق به محیط زیست؛ منتظر دولت نمانده و خود را به دل آتش زده‌اند تا بتوانند بخشی از محیط زیست را نجات دهند.

قاسمی اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی، گروه‌های اتومبیل رانی و مردم عادی دست به دست هم داده‌اند و با در دست داشتن وسایل ابتدایی برای مهار آتش به ارتفاعات صعود می‌کنند.

وی ادامه داد: زنان در خانه برای افراد در منطقه غذا درست می‌کنند و امکانات با چهارپا و موتور سیکلت به دستشان رسانده می‌شود تا بلکه بتوانند بخشی از طبیعت را نجات دهند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها ضمن قدردانی از مردم شهرستان‌های اطراف برای حضور در منطقه افزود: متاسفانه آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و و فعالیت نیروهای مردمی با دست خالی جوابگوی آتش‌سوزی گسترده نیست و نمی‌تواند پیش‌روی آتش را متوقف کند.

وی در خصوص مقدار مساحت مراتع سوخته شده، بیان داشت: تاکنون آمار دقیقی برآورد و منتشر نشده است اما براساس گمانه زنی‌های انجام شده طول خط آتش 15 کیلومتر است. یعنی هر یک متر بسوزد 15 هزار متر از بین می‌رود و شما حساب کنید تقریبا این جنگل‌ها و مراتع 60 ساعت در دهانه آتش قرار دارند. بنابراین ممکن است تاکنون صدها هکتار از بین رفته باشد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه متاسفانه همیشه دیر وارد عمل می‌شویم اظهار کرد: انتظار می‌رفت که در اولین ساعات شروع آتش‌سوزی استاندار به همراه ادارات دولتی ستاد بحران تشکیل می‌شد تا تمام امکانات را برای مهار آتش بسیج کنند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی