فاجعه در سیستان و بلوچستان و بی تفاوتی مدیران کشوری و استانی / سهم 10 درصدی استان از آمار مبتلایان کرونا در کشور
شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
شه بخش گرگیج

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ضمن تشریح آخرین وضعیت همه گیری ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت همه گیری ویروس کرونا و عدم دسترسی به آب آشامیدنی در این استان بسیار وخیم است و بر اساس آمار رسمی روزانه هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و 20 نفر جان خود را از دست‌ می‌دهند.

 شه بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به افزایش همه گیری ویروس کرونا در این استان گفت: این استان با ضعیف‌ترین شاخص‌ها بهداشتی چه از لحاظ تخت بیمارستانی و چه از لحاظ کادر درمانی در وضعیت اسفناکی گرفتار شده است.

وی افزود: در پیک پنجم کرونا 10 درصد آمار مبتلایان به کرونا در کشور مربوط به این استان است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، اظهار کرد: انتظار داشتیم در طی دو سال اخیر که این ویروس کل کشور را احاطه کرده بود؛ مسئولان امر به ویژه وزارت بهداشت و درمان که از کمبود امکانات بهداشتی در این استان واقف بودند در تکمیل و تجهیز فضاهای بهداشتی به صورت جدی ورود‌ می‌کردند و در تخصیص بودجه کرونا به این استان با توجه به عقب ماندگی‌های موجود سرانه را به چندین برابر افزایش می‌دادند تا هموطنان شان در این خطه از سرزمین اسلامی که وفایشان به نظام و رهبری مثال زدنی است و علی‌رغم تبلیغات بدخواهان حضورشان در ۲۸ خرداد در پای صندوق‌های رای، موید این مطلب است، آسایش بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت بحرانی استان و نگرانی مردم چنانچه در دریافت واکسن در این استان با یک تبعیض مثبت شرط سنی برداشته شود و با یک اعلان عمومی همه مردم استان واکسینه شوند در پیک ششم کرونا خطر کمتر خواهد شد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها همچنان از شرایط بد دسترسی به آب در استان گلایه کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان استان خشکی است و در سال‌های گذشته نیز میانگین بارش کاهش یافته است. دریاچه‌ هامون نیز خشک شده و بسیاری از مردم که حداقل دسترسی را به آب سالم و غیر سالم داشتند اکنون در وضعیت بدی گرفتار شده اند و برخی از روستاها حتی آب برای خوردن ندارند و مردم مجبورند با طی مسافت طولانی برای خانواده و فرزندان خود آب تهیه کنند تا کودکانشان از تشنگی تلف نشود.

وی افزود: شما تصور کنید در این شرایط بد کرونایی عدم دسترسی به آب چقدر‌ می‌تواند وحشتناک باشد. چرا که یکی از ضروریات رعایت پروتکل‌های بهداشتی شستشوی مداوم دست‌ها و خوردن مایعات است.

گرگیج تصریح کرد: 80 درصد مردم استان جزو دو دهک پایین جامعه هستند. از سوی دیگر خانواده پرجمعیت هستند و توان تامین هزینه تهیه اقلام بهداشتی و پیشگیری مانند ماسک و دستکش و الکل را ندارند.

فرض کنید یک خانواده 8 نفره که به سختی هزینه معاش خود را تامین‌ می‌کند بخواهد برای همه اعضای خانواده ماسک و دستکش و الکل و ... تهیه کند. هزینه ماهانه این موارد سنگین است و به همین خاطر خانواده توانایی تامین اقلام بهداشتی را ندارند و چشم پوشی‌ می‌کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا هزار نفر است و روزانه 20 نفر جان خود را از دست‌ می‌دهند. این در حالی است که بیشترین جمعیت استان در روستاها ساکن هستند و توان مالی یا امکان مراجعه به بیمارستان و درمانگاه را ندارند و کسی از ابتلا یا مرگ آنان خبردار نمی‌‌شود تا در آمار گنجانده شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از مجموع 24 شهرستان استان 10 شهرستان فاقد بیمارستان هستند. یعنی مردم 10 شهرستان امکان بستری در بیمارستان‌ها را ندارند و به خود درمانی روی‌ می‌آورند که چندان اثر بخش نیست.

عضو شورای شهرستان چابهار افزود: شهرستان‌هایی هم که بیمارستان دارند جوابگوی نیاز جمعیت مراجعه کننده نیست. برای مثال شهرستان چابهار مهاجر پذیر است و کانون توسعه استان محسوب‌ می‌شود. با وجود جمعیت 750 هزار نفری تنها یک بیمارستان 190 تختی دارد که آن هم در ابتدا 90 تختی بوده و بعد تا 190 تخت توسعه داده شده است.

گرگیج اضافه کرد: در حالت عادی هم 190 تخت برای 750 هزار نفر جمعیت کافی نیست چه برسد به شرایط کنونی که آمار مراجعه کنندگان و بستری شوندگان در بیمارستان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به شکل عجیبی در حال افزایش است. از سوی دیگر اگر کل بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص یابد پس تکلیف باقی بیماران چیست؟ باقی شهر ها نیز در وضعیتی مشابه یا به مراتب بدتر هستند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: یک بیمارستان 540 تختی هم 3 سال است که گلنگ زنی شده و هیچ کاری انجام نشده است.

بیمارستان شهر پلان هم 30 سال پیش کلنگ زنی شده و در هر دولتی هم کلنگ زنی‌ می‌شود اما دریغ از یک متر توسعه و ساخت و ساز.

وی بیان داشت: ما این موضوع را پیش بینی کرده بودیم و قبلا چندین بار هشدار داده بودیم که استان سیستان و بلوچستان به دلیل کم بهره بودن از زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی در صورتی که درگیر همه گیری ویروس کرونا شود فاجعه به بار‌ می‌آید اما هیچ کسی کوچک‌ترین توجهی به این مسئله نکرد.

گرگیج تصریح کرد: سهمیه تخت بیمارستای در جنوب استان به ازای هر هزار نفر نیم تخت است درحالی که میانگین کشوری شامل 2 تخت‌ می‌شود. یعنی سه برابر بیشتر از جنوب استان سیستان و بلوچستان. از نظر کادر پزشکی و پیراپزشکی هم همین وضعیت است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: از طرفی دیگر متاسفانه بسیاری از مراسم‌ها و تجمع‌هایی که نباید برگزار‌ می‌شد بدون توجه شرایط شیوع ویروس کرونا برگزار شد و فاجعه آفرید. اکنون خوشبختانه مساجد و پایگاه‌های مذهبی اعلام کرده‌اند که این اماکن تعطیل هستند. این حرکت‌ها خوب است اما ما نیازمند همکاری و همراهی بیشتری هستیم.

وی ادامه داد: در انتخابات هم مردم استان بیشترین مشارکت را داشتند و صف‌ها به صورت فشرده بود. هرچند مردم استان اهمیت زیادی برای موضوعات ملی قائل هستند اما باید شرایطی در نظر گرفته‌ می‌شد تا درصد ابتلا کاهش پیدا کند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در پایان از عموم مردم استان هم درخواست کرد برای حفظ سلامتی خود و همشهریان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا به عنوان یک فرهنگ در شرایط خاص تمکین کرده و از هرگونه اجتماعات که انتقال این ویروس منحوس را تسریع‌ می‌نماید خودداری کنند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی