نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها: مشکلات بخش کشاورزی حل نشود امنیت غذایی کشور تهدید‌ می‌شود
سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
سعید صوفی

صوفی با بیان اینکه ما در حوزه کشاورزی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم بیان کرد: اگر نتوانیم در کوتاه مدت مشکلات کشاورزی را برطرف کنیم کشور با تهدید امنیت غذایی روبه رو‌ می‌شود.

 

 

 

سعید صوفی نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات کشاورزان گفت: کشاورزی که روزی بیشترین درصد اشتغال کشور را در بر می‌گرفت امروز به شغلی بدل شده است که نمی‌تواند شاغلان خود را تامین کند.

وی افزود: ایران یک سرزمین کشاورزی پایه است و از ابتدای شکل‌گیری بر اساس نظام کشاورزی سرپا مانده و دوام آورده است اما اکنون‌ می‌بینیم که این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم‌ می‌کند. هرچند نباید منکر این شد که تنوع مشاغل و تقسیم کار فضایی سبب کاهش حوزه فراگیری کشاورزی در زمینه اشتغان و تولیدات شده است اما این مسئله مهم است که این محدودیت هم که از سوی شکل گیری مشاغل صنعتی و خدماتی ایجاد شده است در حال نابودی است.

صوفی بیان داشت: ما اکنون دو بخش کشاورزی سنتی و مدرن داریم که در کشاورزی سنتی بخش زیادی از کشاورزان به دنبال تامین زندگی خود هستند و به صورت خرده مالک زمین‌های با مساحت کم را زیر کشت‌ می‌برند و بخش دیگر نیز به با به زیر کشت بردن قطعات بزرگتر نیاز غذایی کشور را تامین‌ می‌کنند.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: امروزه مشکلات زیادی از جمله کمبود آب، قدیمی شدن شیوه کشت، مدرن نکردن ادوات کشاورزی، ضعف سیستم توزیع و فروش محصولات تولیدی، گران تر شدن ابزار و ادوات و سموم و کود کشاورزی، نبود الگوی کشت مناسب و بازاریابی ضعیف روبه روست که هر یک به مثابه ضربه ای بر پیکر نحیف این حوزه است.

وی بیان کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی دامن‌گیر تمام حوزه‌های زندگی مردم شده است و کشاورزی هم از این حوزه مستثنی نیست اما نبود یک برنامه درست در این حوزه باعث شده است کشاورزان با صرف هزینه بالا نتوانند سودی ببرند. در این میان محصولات کشاورزی تولید شده با صرف هزینه و آب زیاد هدر می‌رود یا خراب‌ می‌شود و دیر به دست مصرف کننده‌ می‌رسد.

صوفی ادامه داد: وجود واسطه گری نیز سبب افزایش قیمت محصول‌ می‌شود که به مصرف کننده هم فشار اقتصادی وارد‌ می‌کند و سودی هم نصیب کشاورز نمی کند.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: برای مثال هزینه سموم و کود بیش از 1000 درصد رشد داشته است اما کشاورز اگر بتواند محصول خود را بفروشد باید با 100 یا 200 درصد رشد بفروشد که این نبود توازن را نشان‌ می‌دهد. البته همانطور که گفتم محصولات کشاورزی گران به دست مصرف کنند‌ می‌رسد و این مشکل دلالی و واسطه گری است نه افزایش قیمت محصولات بر روی زمین.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به رها کردن این شغل هستند و برای برخی حتی به صرفه نیست که محصولات تولید شده را برداشت کنند و در زمین رها‌ می‌کنند. از سویی محصولات گران است و از سوی خرید از کشاورز وجود ندارد و این سبب‌ می‌شود کشاورز مجبور شود محصول را کمتر از قیمت تولید شده و یا برابر بدهد که در هر صورت به زیان کشاورز است.

صوفی اظهار کرد: اگر مشکلات حوزه کشاورزی حل نشود و به همین سمت حرکت کنیم امنیت غذایی کشور تهدید‌ می‌شود و بخش زیادی از کشاورزان و فعالان شاغل در این حوزه مجبور به ترک شغل هستند و به آمار بیکاران افزوده‌ می‌شوند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی