نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها توسعه روستایی صرفا از این طریق توسعه کشاورزی محقق نمی شود
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
ابوالقاسم داداشلو

در سالهای اخیر شاهد رشد مهاجرت روستائیان به شهرها بوده و همین امر باعث شده است روستاها به عنوان اولین زیستگاه های انسانی این روزها خالی از سکنه شده و قدرت مولد بودن خویش را از دست بدهند.

ابوالقاسم داداشلو نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با بیان اینکه در بررسی وضعیت روستاها ملاحظه می‌شود که از  چند سده اخیر با رشد پر شتاب صنعت و فناوری در جهان عقب ماندگی مناطق روستایی بیشتر عیان شده است گفت: در کشور ما نیز در اثر سیاست های توسعه ای بخشی و توجه به بخش صنعت و کشاورزی در قالب کشت و صنعت؛ متاسفانه تنها کشاورزی سنتی و بومی مناطق کشور از رونق افتاد و عملا توجیه خودش را از دست داد. این مهم موجب مهاجرت سیل عظیم روستاییان به شهرهای بزرگ به ویژه تهران شده است.

این عضو شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه پیش تر تعدادی از مدیران و سیاست گذاران، صرفا بر توسعه کشاورزی در روستاها متمرکز بودند بیان کرد: امروزه نتایج نشان می دهد که توسعه روستایی صرفا از این طریق محقق نمی شود. روستا جامعه ای است که دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مختلف بوده و نیازمند توسعه همه جانبه است.

ضرورت مد نظر قرار دادن مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در توسعه روستا

داداشلو توضیح داد: یعنی توسعه روستایی صرفا ایجاد زیرساخت های لازم برای ارتقای کیفیت زندگی نیست. بلکه مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کنار توسعه زیر ساخت ها و ساماندهی کالبدی برای خلق یک نظام روستایی و توسعه کسب و کار بسیار لازم و ضروری است.

به گفته وی؛ توسعه روستایی نیازمند خلق استراتژی های توسعه روستایی همه جانبه با مدنظر قرار دادن شاخه های توجه به رویکردهای فیزیکی و کالبدی روستا، توجه به رویکردهای اقتصادی روستا، توجه به اصلاحات ارضی و تجمیع زمین های کشاورزی، توجه به استراتژی رفع نیازهای اساسی، توجه به استراتژی توسعه اجتماعی و خلق مشارکت های اجتماعی، توجه به استراتژی تحلیل مکانی روستا یعنی تجمیع چند روستای کوچک در یک روستا که بستر خدمات رسانی را تسهیل می کند، می تواند اتفاق بیافتد.

داداشلو در پایان سخنان پیشنهاد کرد: بایستی با حمایت و اعمال تغییر نگرش به روستاها، روستاهای کشور را که متاسفانه در حال حاضر جنبه و شکل مصرفی به خود گرفته اند را دوباره احیا و به روستا قالب و شکل تولیدی دهند. در آن صورت روستاهای کشور نیز همان اصالت اصلی خود را که تولید و کمک به خود کفایی کشور و جاری سازی منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاوتی و جهش تولید بوده، خواهند پرداخت.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی