نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها: وضعیت پسماند در مازندران به سطح هشدار رسیده است / مافیای زباله مانع اجرای طرح‌های ساماندهی پسماند
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
سید مقیم مقیمی

مقیمی با بیان اینکه وضعیت پسماند در استان مازندران به سطح هشدار رسیده است گفت: دولت تمایلی برای حل مسئله ندارد و شهرداری‌ها نیز به تنهایی از عهده حل این مشکل بر نمی‌آیند.

سید مقیم مقیمی نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به وضعیت وخیم پسماند در استان مازندران گفت: دفع پسماند در استان مازندران به شکل فاجعه آمیزی غلط و خطرناک بوده و  به سطح هشدار رسیده است.

عضو شورای شهر بابل اظهار کرد: بر اساس قانون وزارت کشور موظف است زمین مورد نیاز برای تفکیک زباله را تامین کند و شهرداری نیز اقدامات لازم را انجام دهد. در صورتی که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است و زباله در سطح جنگل رها می‌شود.

وی افزود: برای مثال در شهر بابل زباله شهر در یک مرتع بکر و حاصلخیز تخلیه می‌شود و این موضع سبب شده است زمین‌های مرغوب کیفیت خود را از دست داده و ورود شیرابه‌ها به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی تولیدات کشاورزی و یا کیفیت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

مقیمی ادامه داد: حتی استفاده از آب آلوده برای استحمام و حتی گاهی برای آشامیدن انواع بیماری‌های گوارشی و پوستی را نصیب مردم عمدتا روستایی می‌کند.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در آمل هم به همین شکل است. در مسیر جاده هراز یک راهی ایجاد کرده و زباله را در بالای کوه انباشه می‌کنند. زمانی که باد می‌وزد بوی بد زباله‌ها تمام منطقه را گرفته و مردم را آزار می‌دهد.

وی اضافه کرد: در محمود آباد هم زباله را در ساحل دفن می‌کنند و وضعیت بسیار بد است.

مقیمی بیان داشت: علیرغم شعارهای زیبا مسئولین تا کنون کاری انجام نداده‌اند. شهرداری‌ها هم تلاش می‌کنند اما به تنهایی توانایی حل این مسئله را ندارند. هرچند استانداری هم بودجه‌ای برای این مسئله در نظر گرفت اما برای 7 شهر بابل کفایت نمی کند.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که چرا یک کار جدی برای این مشکل انجام نمی‌شود و کوتاهی از سوی کدام نهاد است گفت: در این زمینه دولت به وظیفه خود عمل نمی‌کند و شهرداری‌ها هم توان حل چنین مسئله بزرگی را ندارند. ما نباید تنها شهرداری کلانشهر‌ها را در نظر بگیریم. شهرداری شهرهای کوچک به ویژه شهرهای تازه تاسیس درآمدی ندارند و حتی برخی از شهرها ماشین جمع آوری زباله هم ندارند چه برسد به اینکه بخواهند چندهزار دلار برای خرید دستگاه زباله سوز هزینه کنند.

عضو شورای شهر بابل تصریح کرد: البته شنیده‌ها حاکی از آن است که مافیای زباله نیز اجازه اجرای طرح‌های جامع پسماند را نمی دهد. در صورتی که کشورهای پیشرفته سال‌هاست که مشکل زباله را حل کرده و از آن درآمد زایی می‌کنند ما هنوز به ابتدایی ترین شیوه پسماند را دفع می‌کنیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی