نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها: نامزدهای انتخاباتی برای بحران آب در کشور برنامه داشته باشند
يکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
علی محمد صالحی نسب

صالحی نسب با اشاره به خشکسالی‌های موجود در کشور گفت: بحران آب یک مسئله جدی در کشور است و متاسفانه نامزدهای ریاست جمهوری برنامه‌ای برای حل این بحران ارائه نداده اند. بنابراین توصیه من این است که در این خصوص برنامه مناسب و اجرایی داشته باشند.

علی محمد صالحی نسب نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی گفت: استان لرستان جزو استان‌های پر آب کشور است و میانگین بارش این استان حدود 430 میلیمتر در سال برآورد می‌شود اما با این وجود کاهش بارندگی در سال اخیر سبب خشکسالی کم سابقه‌ای شده است.

وی افزود: مسئله خشکسالی یکی از مشکلات اصلی کشور است و استان لرستان نیز درگیر این مسئله است. با وجود اینکه این استان سرچشمه چند رودخانه است که بر روی آنها سد بسته شده است اما اکنون با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی در برخی از روستاها با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه است.

صالحی نسب تصریح کرد: اکنون در استان لرستان کشاورزان به مشکل برخورده اند. اکنون که زمان برداشت محصول است کشاروزان از برداشت محصول ناامید شده اند و تنها امیدوارند که از برداشت و فروش کاه هزینه کشت را دربیاورند.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: دامداران هم در وضعیت بدی قرار دارند و به دلیل اینکنه آذوقه گران شده است توان تامین نیاز دام‌های خود را ندارند و به همین دلیل سرمایه اصلی زندگی خود را زودتر از موعد به فروش می‌رسانند. همین مسئله در آینده نزدیک باعث می‌شود دام کم شود و محصولات لبنی و گوشت گران شود.

وی ادامه داد: کم آبی در ایران تبدیل به بحران شده است و باید یک راه حل جدی در نظر گرفته شود که به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرایی شود.

صالحی نسب افزود: متاسفانه نامزدهای ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی آگاهی درستی از وضعیت آب کشور ندارند و هیچکدام برنامه‌ای در این خصوص ندارند. در صورتی که اگر این بحران حل نشود تبدیل به یک مسئله‌ای امنیتی می‌شود.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: توصیه من این است که نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از کارشناسان این حوزه استفاده کنند و مشاوره بگیرند و در نهایت برنامه‌ای جدی برای حل بحران تدوین کنند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که حکومت کم آبی و خشکسالی را باید یک اولویت در نظر بگیرد و در این زمینه کمیته ویژه‌ای برای پیگیری تشکیل شود. ما باید استفاده از آب‌های زیرزمینی را متوقف کرده و از دریا آب شیرین تولید کرده و به مصرف برسانیم در غیر این صورت بحران‌های زیست محیطی دیگر نیز به کم آبی اضافه می‌شود. ما باید یک نقشه کشت در کشور داشته باشیم و محصولات آب بر در مناطق خشک کشت نشود.

صالحی نسب ادامه داد: از سوی دیگر باید به صورت جدی الگوی مصرف در همه بخش‌ها را اصلاح کنیم. باید از شعار عبور کنیم و کار جدی انجام دهیم. این یک هشدار جدی است که آینده و موجودیت ایران را تهدید می‌کند و شوخی بردار نیست.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت آینده توجه بیشتری به مسئله خشکسالی داشته باشد و با یک برنامه دقیق مصرف آب در کشور را کاهش داده و بهره وری محصولات را افزایش دهد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی