نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها: کمبود آب در استان سمنان سبب فرار سرمایه شده است
سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
محمد برزه کار

برزه کار با بیان اینکه موانع مختلفی در جلوگیری از ورود سرمایه به استان سمنان وجود دارد، گفت: کمبود آب در استان یکی از اصلی ترین موانع جذب سرمایه در استان سمنان است.

محمد برزه کار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با اشاره به موانع سرمایه گذاری در استان سمنان گفت: موانع بسیاری بر سر راه ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به استان وجود دارد که یکی از آن ها کمبود آب است.

وی افزود: خشکسالی بیش از یک دهه گریبان گیر استان سمنان شده و به خصوص در جنوب این استان شرایط سرمایه گذاری را دشوار ساخته است.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: آب همانند برق نیست که بتوان آن را با یک ژنراتور تامین و یا به نوعی ساخت بلکه آب باید از منابع آبی استحصال شود و وقتی منابع آبی آب نداشته باشند قاعدتاً نمی توان کارهای اقتصادی کرد.

برزه کار ادامه داد: برای تامین آب سه راه وجود دارد راه کوتاه مدت آبرسانی با تانکر است. تامین آب از حوزه های آبی نزدیک به کارخانه ها و روستاهای همجوار و همچنین لایروبی قنوات و ... هستند که می توانند راه حلی کوتاه مدت باشند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها افزود: راه حل میان مدت حفر چاه ها و ... است که این روزها به دشواری می توان آن را برای صنایع به خصوص ایجاد کرد و راه حل سوم بلند مدت یعنی انتقال آب بین حوزه ای است که انتقال آب دریای مازندران به استان سمنان در زمره این مسائل محسوب می شود.

وی اظهار داشت: راه حل تامین آب برای صنایع اما در دو امر نهفته است نخست اینکه باید با توجه به شرایط اقلیم خشک استان سمنان از سهم کشاورزی کاسته و به سهم شرب و صنعت افزوده شود تا شاهد توازن بهتری باشیم.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها بیان داشت: چهار درصد آب استان سمنان صرف شرب، شش درصد سهم صنعت و مابقی سهم کشاورزی است. آن هم کشاورزی کم بازدهی که برای مثال در زمینه گندم تمام تولید استان سمنان در سال ۱۰۵ هزار تن معادل نصف یک شهرستان کوچک استان همجوار یعنی گلستان یا خراسان شمالی است. در نتیجه این کشاورزی بی حاصل چرا باید ۹۰ درصد آب استان را مصرف کند؟

برزه کار اضافه کرد: اگر بتوانیم سهم کشاورزی را با استفاده از کشاورزی هیدروپونیک، آبیاری قطره ای و ... به ۶۰ درصد کاهش دهیم عملاً سه برابر شانس اختصاص آب به صنعت را افزایش داده ایم و این می تواند رغبت در سرمایه گذاران را افزایش دهد.

عضو هیات رئیسه شورای عالی استانها گفت: دومین عامل نجات صنعت در بخش سرمایه گذاری و تامین آب اما این است که ما بتوانیم آمایش درست سرزمینی داشته باشیم آن‌چیزی که برای مثال در استان یزد عدم اجرایش سبب ورشکستگی ده ها واحد تولید سرامیک و آجر شد چرا که پرآب برترین صنعت کشور دقیقا در خشک ترین استان ایران مستقر شده است.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان ها توضیح داد: این امر در استان سمنان هم متاسفانه وجود دارد که البته باید دوباره این آمایش را نوشت و آن را عمل کرد.

برزه کار بیان داشت: سکان هدایت شورای عالی استان‌ها توسط فردی پاک دست، جوان، مومن و انقلابی در حال انجام هست.

وی افزود: افزود: آقای دکتر احمدی جهت پیشبرد اهداف شوراها کشور از هیچ کوششی دریغ نمیکند. قطعا عملکرد همکاران ما در شورا و شهرداری دامغان  خدمت ایشان ارائه خواهد شد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی