عضو شورای استان سیستان و بلوچستان: دشتیاری شهرستانی به ظرفیت بالا اما محروم
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
منصور امیری

امیری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان تازه تاسیس دشتیاری گفت: این شهرستان با وجود ظرفیت های بالا محروم از امکانات اولیه است.

منصور امیری نماینده شهرستان دشتیاری در شورای استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها گفت: شهرستان دشتیاری به استناد مصوبه مورخه 13 آذر 1398 هیئت محترم وزیران از بخش به شهرستان ارتقاء یافت.

وی افزود: این شهرستان در جنوب همسایگی شهرستان چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان است و به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و همجواری با دو مرز بین المللی آبی و خاکی در کنار کشور پاکستان و ساحل دریای عمان و شرایط آب وهوایی دارای ظرفیت های بالقوه فراوانی در زمینه توسعه است.

امیری تصریح کرد: این شهرستان با وسعتی بالغ بر شش هزار کیلومتر مربع که حدود 3 درصد استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود 79.911 نفر جمعیت دارد و دارای یک شهر به عنوان مرکز شهرستان، دو بخش مرکزی و باهوکلات است. همچنین این شهرستان دارای چهار دهستان، 164 روستا و 135 دهیاری مصوب است.

عضو شورای شهرستان دشتیاری با اشاره به مشکلات این شهرستان تازه تاسیس گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات این شهرستان در کنار تمام کمبودها عدم استقرار ادارات دولتی است. به صورتی که هنوز ساختمان فرمانداری و بخشداری احداث نشده است و مردم برای انجام کارهای خود هنوز باید به شهرستان چابهار مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود ارتقاء از بخش به شهرستان هنوز امکانات متناسب با وضعیت شهرستان توسعه نیافته است به صورتی که این شهرستان تنها یک درمانگاه دارد و آن هم شبانه روزی نیست. از آنجایی که راه دسترسی به شهرستان های دیگر بسیار ضعیف است در صورت بیماری مردم با مشکلات جدی مواجه می شوند.

عضو شورای استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: شهر نگور به عنوان مرکز شهرستان دشتیاری در بن بست قرار دارد. از این رو لازم است یک جاده مستقیم از نگور به پایانه مرزی رعلان احداث شود تا این شهرستان از بن بست خارج شده و در مسیر توسعه قرار گیرد.

امیری اضافه کرد: مسیر دسترسی از سه راهی نگو تا شهر نگو به طول 12 کیلومتر تک بانده بوده و سبب تصادفات زیادی می شود که لازم است به دلیل افزایش مراجعات مردم در پی مرکز شهرستان شدن این شهر دوبانده شود.

نماینده شهرستان دشتیاری در شورای استان سیستان و بلوچستان ملی بودن زمین های کشاورزی در این شهرستان را یکی از مشکلات اصلی مردم دانست و تصریح کرد: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا زمین های کشاورزی مردم از حالت ملی بودن خارج شده و در اختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند بدون مشکل به کشاورزی بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است حقابه برای کشاورزان رودخانه باهو کلات از بند شیرگواز تا کلانی اختصاص یابد تا مردم دچار خشکسالی و بی محصولی نشوند.همچنین لازم است خط لوله دک باهو، سنگان تا ریمدان به سد پیشین احداث شده و شیرین سازی آب برای استفاده مردم انجام شود.

امیری نداشتن راه ارتباطی را یکی از مشکلات اصلی این شهرستان دانست و تصریح کرد: این شهرستان یک راه استاندارد ندارد و همه جاده ها خاکی و شوسه هستند. بنابراین احداث راه های روستایی از جمله روستاهای کلانی به گواتر، پتی گراگی، روهگام ها، چور، سهیل، پشت، نیلک، ورچمان از ضروریات شهرستان است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی