نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها: تصویب بند معکوس درآمد سرانه به زیان استان‌های نفت خیز است/ ۴۰ درصد مردم دشتی و تنگستان زیر پوشش نهادهای حمایتی
دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
سید علی اکبر فاطمی

فاطمی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه 1400 گفت: در صورت تصویب بند 7 (معکوس درآمد سرانه) بودجه به زیان استان های نفت خیز است، چراکه با وجود درآمد نفتی بالا استان هایی محروم هستند.

سید علی اکبر فاطمی نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به لایجه بودجه 1400 کشور گفت: لازم است در راستای اصلاح احکام ساختار بودجه عبارت معکوس درآمد سرانه از بند ۷ بودجه ۱۴۰۰ حذف شود.

فاطمی در توضیح این بند گفت: اصلاح معکوس درآمد سرانه بدان معنی است که استان‌های با درآمد کمتر سهم بیشتری از بودجه داشته باشند، ولی ضرر آن برای استان‌های نفت خیزی چون بوشهر و خوزستان بسیار بیشتر از سودی است که ممکن است عاید آنها شود و تلاش می‌شود که این امر محقق نشود.

وی افزود: اگر این مهم انجام نشود ما با همراهی دیگر نمایندگان باید تلاش کنیم تا کلمه استثنا به عبارت معکوس درآمد سرانه از بند ۷ بودجه ۱۴۰۰ اضافه شود.

فاطمی تصریح کرد: این امر باعث می شود معکوس درآمد سرانه به استثنای درآمد حاصل از نفت، پتروشیمی و گاز باشد تا اجحافی به استان‌هایی مانند بوشهر نشود چون این استان به غیر از منابع انرژی درآمد دیگری ندارد.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: هرچند استان بوشهر درآمدهای نفتی، گاز و پتروشیمی دارد اما در زمان حاضر ۴۰ درصد مردم دشتی و تنگستان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند.

وی افزود: یکی از شاخص‌هایی که در بند ۷ ماده واحده احکام اصلاحی ساختار بودجه ۱۴۰۰ آمده است، معکوس درآمد سرانه است که به منظور توزیع عادلانه بودجه استان‌ها در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و براساس نظر سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر اگر این مساله محقق شود نه تنها بودجه استان بلکه بودجه ۱۸ استان دیگر کاهش می‌یابد.

فاطمی با بیان اینکه این مسئله تبدیل به دغدغه و نگرانی مسئولان استان شده است، تاکید کرد: این موضوع به جدیت پیگیری خواهد شد.

 ۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر با تصویب اصلاح ساختار بودجه کاهش می‌یابد

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: همچنین با تصویب طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس و تایید شورای نگهبان ۶۰ درصد اعتبارات استان بوشهر کاهش می‌یابد.

فاطمی تصریح کرد: مبنای نمایندگان مجلس در اصلاح ساختار لایحه بودجه این بود که استان‌هایی که رتبه سرانه بالایی دارند بودجه کمتری اختصاص داده شود در صورتی‌که درآمد سرانه بالای استان بوشهر ناشی از فعالیت‌های نفت و گاز است و سرریز آن بر درآمدهای خانوارها تاثیرگذار نیست، پس این شاخص معکوس در درآمد سرانه استفاده آن ملاک و معیار درستی نیست چرا که خروجی آن، استان‌های کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته بیشترین آسیب در تخصیص اعتبارات می‌بینند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی