نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها تأکید کرد ناهماهنگی دستگاه‌ها در پیشگیری از سیل و مدیریت آن/ ضرورت تشکیل سامانه جامع مدیریت و کنترل سیلاب
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
تاج محمد بخشی زاده

بخشی زاده با بیان اینکه ما ارگان خاصی برای پیشگیری از سیلاب و مدیریت آن نداریم گفت: این ناهماهنگی در برخورد با رخدادهای طبیعی سبب افزایش خسارت‌ها می شود.

تاج محمد بخشی زاده نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان‌اینکه کشور ما همواره در معرض حوادث طبیعی از جمله سیل قرار داشته و حوادث طبیعی همچون سیل خسارت‌های مالی و جانی زیادی بر جای گذاشته‌اند، گفت: اواخر سال ۱۳۹۷ و اوایل ۱۳۹۸ در کشور بارندگی‌های بهاری ممتدی در چندین استان در شمال، شمال غربی، غرب و جنوب غربی کشور رخ داد که سیل‌های شدید و خسارت‌های زیانباری به همراه داشت.

 وی افزود: درست است که‌این  سیلاب‌ها منشاء طبیعی داشتند اما دلایل انسانی و فعالیت‌ها و اقدامات سازه‌های غیر اصولی و ضعف در برنامه‌ریزی و مدیریت سیلاب سبب افزایش تبعات و خسارات‌های سیل شد.

بخشی زاده ادامه داد: از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان گلستان سیل جاری شد.‌این بارندگی‌ها موجب شد سدهای بوستان و گلستان در شرق استان گلستان سرریز شوند و رودخانه‌های چهل چای و گرگان‌رود  در اطراف گنبد کاووس از توابع استان گلستان طغیان کنند.

 نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: در‌این حادثه طبیعی طی دو روز ۳۰۰ میلی متر بارش رخ داد که بیش از ۶۶ درصد متوسط بارش یک ساله استان گلستان است. بارش‌ها بیان کننده آن است که در دیگر مناطق‌این استان نیز بارشی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کل بارش سالانه در بازه زمانی کمتر از پنج  روز رخ داده بود.

 وی با اشاره به دلایل وقوع سیل در استان گلستان توضیح داد: بارش ممتد باران و برف و کاهش دما در استان گلستان که از یک شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده بود موجب وقوع سیل در‌این استان شد.

 بخشی زاده خاطر نشان کرد: با توجه به اقلیم و آب و هوای بارانی‌این استان و با توجه به میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته که در مقایسه با دیگر استان‌ها افزایش کمتری داشته، می توان نتیجه گرفت که سیل در‌این منطقه منشا انسانی داشته است.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها افزود: فرسایش خاک بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و بارش ممتد باران و رها ساختن آب از پشت سدها سبب جاری شدن سیل در‌این استان شد. علت ویرانگری سیل در استان گلستان و به ویژه آق قلا را باید در مجموعه‌ای از سوء مدیریت‌ها و عوامل طبیعی جستجو کرد.

وی بارش‌های شدید، پر بودن ظرفیت سدها پیش از آغاز بارش‌ها و نیز عدم لایروبی لازم رودهای گرگان اترک و قره‌سو را از دلایل اصلی سیل قلمداد کرد و گفت: همگی‌این عوامل دست به دست هم دادند تا بزرگترین فاجعه طبیعی و زیست محیطی استان گلستان رقم بخورد.

بخشی زاده بیان کرد: در‌ایران، تاکنون فعالیت‌های مختلف پیشگیری و کاهش خسارت‌های سیلاب چه در زمینه‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای انجام شده ولی آنچه به عنوان معضل در ‌این خصوص مشهود است، پراکنده بودن‌ این فعالیت‌ها و انجام طرح‌های مطالعاتی و اجرایی توسط دستگاه‌های مختلف دولتی و نیمه دولتی در بخش‌های مختلف و بیشتر بدون هماهنگی با هم است.

 نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها با اشاره به ناهماهنگی دستگاه‌ها در مرحله پیشگیری و قبل از رخداد سیل گفت: هیچ ارگان خاصی برای پیشگیری از وقوع سیل موظف نشده است و ‌این موضوع از خلاءهای جدی در کشور محسوب می‌شود. از طرفی با توجه به فرابخشی بودن موضوع سیلاب و درگیری هر یک از نهادهای ملی در قسمتی از مدیریت سیلاب هنگام بروز سیل عدم شفاف‌سازی مسئولیت و وظایف آنها و چگونگی تعامل و هماهنگی آنها به بروز مشکلاتی در‌ این زمینه کمک کرده و انجام اقدامات لازم در مرحله پاسخ و احیا علاوه بر مرحله پیشگیری را هم مختل می کند.

 وی مهم‌ترین مسئله در مقابله با سیل را همکاری و هماهنگی بین حوزه‌های سازمانی دانست و توضیح داد: تشکیل سامانه جامع نظام یافته مدیریت و کنترل سیلاب بسیار ضروری و با اهمیت است. باید بر اساس نظام‌نامه برنامه‌ریزی شده و ساختاریافته سامانه جامع برای مدیریت و کنترل سیل در سطح فردی و گروهی‌ایجاد شود که در آن دقیقا وظایف و اختیارات دستگاه‌ها و نهادها برنامه‌ریزی شده باشد به طوری که امکان انجام کارهای موازی و همپوشان ممکن نباشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی