نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌‌ها: نبود صنایع تبدیلی و سیاست‌گذاری مناسب کشاورزی را زیان‌ده کرده است
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
کیانوش جهانبخش

جهانبخش با اشاره به دور ریختن بادمجان از سوی کشاورزان هرمزگانی گفت: نبود صنایع تبدیلی و سیاست گذاری درست سبب شده است قیمت گذاری از سوی واسطه‌ها صورت پذیرد و مسئله سبب زیان رسیدن به کشاروزان‌ می‌شود.

کیانوش جهانبخش نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌‌ها در گفت‌‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌ها با اشاره به وضعیت کشاورزان هرمزگانی و رها کردن محصول بادمجان در خیابان گفت: کشاورزی استان هرمزگان به دلیل شرایط جغرافیایی بیشتر در حوزه سیفی‌جات و مرکبات فعال است. شرایط آب هوایی این استان نیز به گونه‌ای است که گاهی اوقات محصولات خارج از فصل کشت‌ می‌شود و نیاز سایر نقاط کشور را تامین‌ می‌کند.

جهانبخش افزود: نبود صنایع تبدیلی و عدم سیاست‌گذاری نظامند باعث شده است مدیریت این کشت‌‌ها به درستی انجام نشود. برای مثال در یک سال قیمت محصولی افزایش‌ می‌یابد و سال بعد قیمت همان محصول به شدت کاهش‌ می‌یابد و به کشاورزان زیان‌ می‌رساند.

نماینده استان هرمزگان تصریح کرد: از سوی دیگر بیشترین گردش مالی بخش کشاورزی نصیب واسطه‌‌ها و دلالان‌ می‌شود و حلقه اول یعنی کشاورزان که بیشترین زحمت را‌ می‌کشند کمترین سود را‌ می‌برند.

وی اضافه کرد: همین دلایل سبب‌ می‌شود که قیمت تمام شده محصولات بیشتر از نرخ فروش باشد و عملا کشاورز نه تنها سودی نبرد بلکه ضرر هم‌ ‌کند. از این رو ترجیح‌ می‌دهند محصول خود را رها کرده و یا اگر برداشت کردند دور بریزند.

عضو شورای شهر بندرعباس بیان کرد: ما شاهد تفاوت محسوس قیمت یک محصول در بازار و پای زمین هستیم. درحالی که کشاورز نمی‌تواند محصول خود را به قیمت مناسبی به فروش برساند قیمت همان محصول در بازار چند برابر شده است.

وی ادامه داد: این تفاوت قیمت محصول در بازار و روی زمین حاصل ناکارآمدی در سیستم مدیریت کشاورزی در کشور است. چراکه به این مسئله نگاه علمی و تخصصی نمی‌شود بلکه این دلالان هستند که قیمت خرید و فروش را تعیین‌ می‌کنند.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌‌ها تصریح کرد: استان هرمزگان تنها در حوزه کشاورزی دارای مشکل نیست. بلکه در تمام صنایعی که ما دارای صنایع تبدیلی نیستیم مشکلاتی وجود دارد.

جهانبخش تاکید کرد: هر زمانی که ما تشکل‌‌های صنفی و مردمی مانند خانه کشاورز، خانه روستائیان و تعاونی‌‌ها را تعطیل کردیم مشکلات زیادی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه دولت تنها باید نظارت کند تصریح کرد: دولت اگر میخواهد کمکی به کشاورزی کند باید ابتدا دست واسطه‌‌ها را قطع کند و سپس با نیاز سنجی از تمام نقاط کشور، صنایع تبدیلی را برقرار نماید تا کشاورزان محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و از تولید محصول کشاورزی برای استان ارزش افزوده تولید شود.

عضو شورای شهر بندرعباس خاطر نشان کرد: همچنین لازم است یک نظام کشت و برداشت هدفمند با مشورت کارشناسان و کشاورزان طراحی شود تا شاهد سهمیه بندی سنواتی در حوزه کشت محصول باشیم. نبود سیستم نظام‌مند کشت سبب شده است یک سال فراوانی محصول به کشاورز زیان برساند و یکسال کمبود محصول مصرف کننده را تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: این اولین بار نیست که کشاورزان محصول بادمجان خود را در کف خیابان رها‌ می‌کنند بلکه سال‌‌های قبل همین اتفاق برای محصولات دیگر هم رخ داده است و این نشان از ناکارآمدی مدیریت کشاورزی در کشور است.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌‌ها گفت: ما در کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاوزی و فراکسیون مدیریت روستایی شورای عالی استان‌‌ها این آمادگی را داریم که طرحی را با مشورت متخصصان و کشاورزان تهیه و برای تصویب به مجلس ارسال کنیم تا برخی بزرگی از مشکلات کشاورزان برطرف شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی