نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها: حل مشکل روان‌آب‌های خرم آباد در گرو اعتبار ملی و همکاری استانی است
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
علی محمد صالحی نسب

صالحی نسب با بیان اینکه بخشی از مشکل سیل در شهر خرم آباد مربوط به خارج از شهر است گفت: برطرف کردن این مشکل به تنهایی از عهده شهرداری خارج است و ما نیاز به همکاری در سطح استانی و اعتبار ملی هستیم.

علی محمد صالحی نسب نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به وقوع فصل بارندگی و امکان وقوع سیلاب گفت: سیل فروردین 97 استان لرستان نزدیک به 800 میلیارد تومان تنها به زیرساخت‌های شهرداری خرم آباد خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه در این سیل 3 پل اصلی و 2 پل موقت تخریب شد، افزود: بجز این تخریب دیوار ساحلی و معابر و زیرساخت‌های شهری نیز خسارت زیادی دیدند.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: افزون بر اینها به مردم نیز خسارت زیادی وارد شد. به ویژه فروشگاه‌ها و انبارهای کالا که اجناس زیادی داشتند و با ورود آب بسیاری از اجناس خراب شده و از بین رفت و بسیاری از خانواده‌ها بی سرپناه شدند.

صالحی نسب تصریح کرد: پس از سیل ستاد حوادث غیرمترقبه بودجه ای بالغ بر 103 میلیارد تومان به صورت 50 درصد نقد و 50 درصد اوراق برای شهرداری خرم آباد در نظر گرفت. تاکنون 83 میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده است و قرار بود کل این مبلغ تا برج 6 پرداخت شود.

عضو شورای شهر خرم آباد گفت: تاکنون 2 پل از 5 پل تخریب شده بازسازی و افتتاح شده است و پل سوم یعنی پل آیت الله کمالوند نیز به صورت موقت برای رفت و آمد مردم آماده شده بود ولی چون یکی از دستک‌های پل اجرا نشده بود و سیل خاک‌های پایه پل را با خود برده و حفره ای ایجاد کرد. اما عرشه پل آسیب ندیده بود.

وی افزود: در رسانه‌ها منتشر شد بود که پل تازه تاسیس تخریب شده است اما اینگونه نبود. چراکه پل آسیب ندیده بود بلکه بخشی از خاک پای پل شسته شده بود. حتی سازمان بازرسی هم به این مسئله ورود کرد و تایید کردند که عرشه پل آسیب ندیده است. درحالی که تبلیغات رسانه ای زیادی علیه شورا و شهرداری خرم آباد انجام شد.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها دلیل اصلی آب بردن خاک پای پل را تعویق در پرداخت بودجه اختصاص داده شده دانست و توضیح داد: 30 درصد از طلب پیمانکار باقی مانده بود به این دلیل کار تاحدودی متوقف شده بود. در حالی که اگر بودجه اختصاص داده شده 1 ماه زودتر واریز ‌می‌شد پل تا قبل از وقوع سیل تکیمل شده بود و این حفره ایجاد ن‌می‌شد تا بهانه ای برای تخریب شورا و شهرداری باشد.

صالحی نسب ادامه داد: مبلغ 83 میلیارد تومان دریافت شده از سوی شهرداری هم برای بهسازی زیرساخت‌های شهری برای مقابله با سیل هزینه شده است و خوشبختانه بارش‌های اخیر منجر به سیل نشده و در برخی مناطق به صورت جزئی آب گرفتگی‌هایی را شاهد بودیم.

وی تاکید کرد: از آنجایی که خرم آباد درون دره ساخته شده و یک شهر طولی است و از این بابت با افزایش بارندگی روان آب‌هایی که سطح شهر به سرعت تبدیل به سیل ‌می‌شود. از این رو شهرداری خرم آباد به تنهایی نمی‌تواند مشکل سیل در خرم آباد را حل کند چرا که بخش زیادی از روان‌آب‌ها از بیرون شهر وارد ‌می‌شوند. بنابراین لازم است ادارات کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان آب منطقه ای آبخیز داری بیرون از شهر را به صورت جدی انجام دهند و همچنین نسبت به ایجاد موانع و زهکشی مناسب برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل شهر و یا کاستن از سرعت آب سطحی اقدام کنند.

عضو شورای شهر خرم آباد ادامه داد: در داخل شهر هم بودجه شهرداری جوابگوی نیاز ساماندهی زیرساخت‌ها نیست و در برآورد اولیه مبلغی در حدود 300 میلیارد تومان هزینه لازم دارد و این از عهده شهرداری خرم آباد خارج است. از این رو باید از ردیف‌های ملی استفاده شود.

وی پیشنهاد کرد: سازمان مدیریت برنامه ریزی، اداره کل جهادکشاورزی، معاونت عمرانی استانداری، سازمان آب منطقه ای و در راس اینها استانداری و فرمانداری در کنار شهرداری و شورای شهر مشکل روان‌آب‌ها را بررسی کرده و به راه حل جامعی برسند تا یکبار برای همیشه این مشکل را حل کنیم.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به فصل تدوین بودجه عمو‌می‌کشور گفت: لازم است اعتبار ویژه ملی برای حل مشکل سیل در استان لرستان و باقی استان‌ها اختصاص یابد و لازم است که استانداری و ادارات کل استان به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی