الگوی بارش تغییر کرده اما نگاه مسئولین نه!
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
سیل بوشهر

تغییر الگوی بارش در ایران سبب شده است پاییز و بهار با بارندگی بیشتری نسبت به گذشته همراه باشد اما با گذشت چندسال نگاه مسئولین تغییری نداشته است و زیرساخت‌ها برای وقوع سیلاب و افزایش بارش مناسب سازی نشده اند.

شورای عالی استان ها/ محمد آمره - هر سال با شروع پاییز و فصل بارندگی، سیلاب مهمان ناخوانده و عذاب‌آور برخی از استان‌های ایران است. استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، گلستان و ... در حالی به استقبال پاییز و زمستان ‌می‌روند که هر لحظه خود را گرفتار در سیل ‌می‌بینند.

سال‌هاست تغییرات الگوی بارش سهم ایران از نزولات آسمانی را افزایش داده است اما هنوز هم تغییر در فکر مدیریت شهری و کشوری برای مناسب‌سازی امکانات و زیرساخت‌ها رخ نداده است. این موضوع سبب شده است بارانی که نعمت برای زمین تشنه و خشک ایران محسوب ‌می‌شود گاهی تبدیل به بلایی آسمانی شده و بر سر مردم فرود آید و جان مردم را به لب برساند.

مناسب نبودن زیر ساخت‌های شهری، عدم زهکشی، پر کردن ورودی و خروجی سیل در شهرها و شهرسازی غیراصولی سبب شده است که در فصل پاییز هر سال دست‌کم شاهد ده‌ها آبگرفتی و سیل در استان‌ها مختلف باشیم. مسئله‌ای که تبدیل به یک روند طاقت فرسا شده است و هرسال خسارت بسیاری به مردم وارد کرده و آسیب زیادی به زیرساخت شهرها و روستاها وارد ‌می‌کند و هرگاهی جان عزیز شهروندانی را هم با خود ‌می‌برد. بی‌تردید وقوع سیلاب یک رخداد طبیعی است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد اما مهندسی شهری ‌می‌تواند به کاهش آسیب‌ها کمک نماید.

در هفته اخیر استان خوزستان گرفتار آب‌گرفتگی و استان بوشهر درگیر سیلاب شد که طبیعتا تا پایان بهار نمی‌توان سیلاب و آب گرفتگی را به همین 2 استان محدود کرد. هرچند اکنون زمانی برای مناسب سازی زیرساخت‌های شهری و یا تعبیه موانعی برای جلوگیری از ورود آب به شهرها باقی نمانده است اما تجربه این دو استان ‌می‌تواند به کمک استان‌های در معرض خطر سیلاب آمده و کمی‌از آسیب‌های احتمالی را کاهش دهد.

*دلیل اصلی وقوع سیل در بوشهر ضعف زیرساخت‌ها و مسدود کردن آبراهه‌هاست

سید علی اکبر فاط‌می‌نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به شدت بارندگی که از شنبه (15 آذر) آغاز شده بود گفت: شهرستان‌های دشستان، گناوه و دیلم به ویژه شهر وحدتیه در استان بوشهر بیشترین حجم سیلاب را شده‌اند.

فاطمی‌معتقد است: مناسب نبودن زیرساخت‌های هدایت آب سطحی شهرها، شیب نامناسب شهرها و بستن آبراهه‌های خروجی شهرها سبب شده است آب باران بیش از حد جمع شده و تبدیل به سیلاب شود.

وی ‌می‌گوید: زیرساخت‌های شهری تنها برای دفع آب‌های سطحی ساخته شده است و متاسفانه وقوع سیل را در هنگام احداث زیرساخت‌ها درنظر نگرفته‌اند. از این رو زمانی که سیل رخ می‌دهد شبکه جمع آوری آب‌های سطحی و فاضلاب از خارج کردن آب سیل عاجز هستند و به همین دلیل آب کل سطح شهر را می‌پوشاند. همچنین در ساخت شهرها به شیب مناسب برای شهر توجه نشده است و آب در حالت سکون قرار ‌می‌گیرد که موجب تشکیل دریاچه‌هایی شده است. علاوه بر این‌ها در زمان خشکسالی آبراهه‌های خارج شهرها به هر دلیلی مسدود شده و اکنون که الگوی بارش تغییر کرده است برای بازگشایی آنها اقدا‌می‌صورت نگرفته است.

فاطمی‌‌می‌افزاید: سیلاب تاکنون بیش از 50 خودرو را با خود برده است و خسارت زیادی به معابر و خانه‌های شهرها وارد شده است که برای جبران خسارت سرمایه زیادی را ‌می‌طلبد.

*هنوز برآوردی از خسارات وارده نداریم

جهانگیر دهقانی مدیرکل بحران استانداری بوشهر در خصوص میزان خسارت‌ها گفته است: خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان مشخص نیست و پس از پایان بارندگی‌ها می‌توانیم خسارت‌ها را جمع بندی و اعلام کنیم. با این حال قطعی برق و سقوط پایه‌های برق در گناوه، آبگرفتگی معابر و خسارت‌هایی در حوزه راه‌ها گزارش شده که همه این موارد باید جمع بندی و به شکل دقیق اعلام شود.

وی ادامه داد: برای مقابله با سیل و پیشگیری‌های لازم، پس از پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی، تمام دستگاه‌ها به صورت صد درصد و به طور کامل در وضعیت آماده باش قرار دارند.

مدیرکل بحران استان بوشهر از جان باختن ۲ خانم در دشتستان خبر داد و خاطر نشان کرد: یک خانم در منطقه سوک دشتستان به سبب ریزش کوه و اصابت سنگ به سرش و یک خانم دیگر هم کنار رودخانه‌ فصلی برازجان در سیلاب گرفتار شد و جان باخت.

ریزش خانه‌های روستایی، جان باختن یک زن و آبگرفتگی منازل نتیجه سیل تا کنون

غلامرضا حاجیانی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر نیز در خصوص خسارت وارد شده به ایلنا گفت: روز گذشته در پی بارش شدید باران در دشتستان بوشهر، با اعلام گزارش غرق شدن یک زن در اطراف شهر برازجان، تیم‌های عملیاتی دشتستان به منطقه اعزام شدند و پس از سه ساعت جستجو به مسافت 10 کیلومتر در قسمت دره شن شهر برازجان پیکر این بانو پیدا شد.

حاجیانی ادامه ‌می‌دهد: در بخش دلوار شهرستان تنگستان به افراد درگیر در خودروهای گرفتار در سیلاب توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر امدادرسانی شد. در دیلم و روستاهای تابع، تیم‌های عملیاتی امداد و نجات با تخلیه آب منازل مسکونی و توزیع اقلام امدادی در روستای عامری و چند روستا دیگر، اقدامات لازم را انجام دادند.

در شهرستان گناوه با همکاری شهرداری تخلیه آب منازل مسکونی انجام گرفت و تیم‌های ارزیاب با توجه به برآورد خسارات وارده در روستاهای اطراف گناوه، اقلام امدادی توزیع و در بخش ریگ، عملیات تخلیه آب و امدادرسانی انجام شد. در شهرستان دشتی برای عشایر ساکن متاثر از بارندگی امروز اقلام امدادی توزیع شد.

متاسفانه این رخداد باعث آبگرفتکی شدید معابر و منازل در شهرستان‌ها و روستاها شد و با توجه به سطح وسیع سیل و آبگرفتگی خدمات‌رسانی انجام و اقلام امدادی و زیستی توسط تیم‌های عملیاتی در اختیار گرفتاران در سیل قرار گرفت.

در روستای گمارون از توابع بخش مرکزی گناوه چند منزل روستایی بر اثر بارش شدید باران تخریب شده که امداد رسانی به آنها توسط نیروهای هلال احمر انجام شد. همچنین تیم‌های عملیاتی در شهر آبپخش دشتستان حضور یافته و به مردم گرفتار در سیل کمک کردند.

*ورود روان‌آب 3 استان بالادست سیل بوشهر را تقویت کرده است

به گفته مدیرکل بحران استانداری بوشهر یکی از علل چنین حوادثی، ورود رواناب از استان‌های بالادست‌فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بوده است که منجر به افزایش میزان آورد رودخانه و طغیان آنها شده و همچنین سرازیر شدن این حجم آب به رودخانه‌های شهری، باعث آبگرفتگی شدید معابر و برخی منازل شده است.

* 165 میلیمتر باران بارش در 3 ساعت

دهقانی با اشاره به بارش بیش از ۱۶۵ میلیمتری باران در برخی از نقاط شهرستان دشتستان گفت: تما‌می‌تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و تما‌می‌نیروهای امدادی پیش از وقوع سیلاب در مناطق مختلف مستقر شده بودند. علت اصلی وقوع حوادث، آورد رودخانه‌ها از بالادست و باردندگی شدید در حوزه‌های آبریز استان بوده، به طوری که در مدت ۳ ساعت حدود ۱۶۵ میلیمتر باران باریده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی