رئیس شورای عالی استان‌ها: اداره امور کشور به دست مردم جز با افزایش اختیارات شوراها میسر نمی‌شود
سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
علیرضا احمدی

احمدی با بیان اینکه تلاش ما این است که کشور به دست مردم اداره شود بیان داشت: اداره امور کشور به دست مردم زمانی میسر می‌شود که اختیارات شوراها با تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان‌ها دوشنبه شب با حضور در برنامه گفتمان شبکه صدا و سیمای استان کردستان با بیان اینکه در کشور خلاهای قانونی وجود دارد اظهار کرد: ما در شورای عالی استان‌ها به دنبال این هستیم که با بردن ‌ طرح به مجلس این خلأهای قانونی را را برطرف کنیم.

وی افزود: یکی از این طرح‌ها جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی است. که از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه شده است و مجلس نیز به دنبال تصویب این طرح است.

احمدی ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود عملاً این بروکراسی‌های اداری که امروز در کشور می‌بینیم از بین می‌رود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در توضیح بروکراسی اداری گفت: برای مثال امروز شهروندان برای گرفتن جواز ساخت باید به شهرداری مراجعه کرده و پس از آن به ادارات آب، برق، مخابرات و گاز نیز مراجعه کنند تا بتوانند مجوزهای لازم را کسب کنند در صورتی که اگر طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی تصویب شود تمام مجوزها از سوی شهرداری صادر می‌شود و شهروند تنها با مراجعه به شهرداری می‌تواند این مجوزها را دریافت کند.

وی ادامه داد: با این طرح عملا شهرداری متولی ارائه خدمات در شهرها می‌شود و شورا نیز عنوان پارلمان محلی برای شهر تصمیم می‌گیرد و قوانین لازم را تصویب ‌‌می‌کند و عملا اداره امور مردم به دست مردم خواهد بود.

احمدی با بیان اینکه تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی به معنای حذف دولت نیست  تصریح کرد: با تصویب این طرح ۲۴ مورد از اختیارات دولت در حوزه خدمات رسانی به مدیریت شهری تفویض می‌شود و در مقابل سیاستگذاری کلان در اختیار دولت خواهد بود.

احمدی با اشاره به راه اندازی سامانه ملی ثبت تخلفات و شکایات شورای عالی استان‌ها توضیح داد: راه اندازی این سامانه در راستای انجام وظایف نظارتی شوراهاست. ما در قانون می‌بینیم که شورای استان ‌‌می‌تواند بر عملکرد دستگاه‌های استانی نظارت کند. اما تاکنون این وظیفه محسوس نبوده است از این رو ما این سامانه را برای اجرای قانون راه اندازی کرده ایم.

رئیس شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: بر اساس عملکرد این سامانه مردم ‌‌می‌توانند هر گونه تخلفی از شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را گزارش کنند تا بر اساس ضوابط سامانه به آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: شاید در بسیاری از روستاها و شهرها مردم دسترسی مناسبی به مسئولان عالیرتبه نظام نداشته باشند اما اگر تخلفات را در این سامانه ثبت کنند قول صددرصدری می دهیم که این شکایات و تخلفات به سمع و نظر مسئولان رسیده ‌‌می‌شود تا مشکل برطرف گردد.

احمدی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع شوراهای اسلا‌‌می‌شهر و روستا در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: بر این اساس تمام شوراهای سراسر کشور به همراه خانواده خود می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در توضیح کارکرد این سامانه ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم با کمک شوراهای شهر و روستا تمام ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهرها و روستاها را در قالب بسته‌های جامع در این سامانه بارگذاری کنیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اطلاعات کامل محل سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها ظرفیت فوق‌العاده در کشور هستند تصریح کرد: تمام هدف ما این است که با در نظر گرفتن خدا کارها را انجام دهیم و به مردم خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ارادت ویژه ای به مردم کردستان دارند توضیح داد: دغدغه مقام معظم رهبری امروز این است که اداره کشور باید به دست مردم انجام شود و این دغدغه جز با افزایش اختیارات شوراهای شهر و روستا با تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی میسر نمی‌شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی