پیش به سوی استان بدون مشکل گازرسانی
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
گاز استان خراسان رضوی

بهره مندی از گاز شهری در تمامی شهرهای استان خراسان رضوی به غیر از شهر باجگیران نوید بخش حرکت به سمت استان بدون مشکل گازرسانی است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی استان خراسان رضوی علی محمد اله‌یاری رئیس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در جلسه شورای اسلامی استان خراسان ضمن تشکر از حضور مدیران و معاونین و همچنین اعضای شورای اسلامی استان که به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در این جلسه شرکت داشتند از حضور اصحاب رسانه در این جلسه نیز تقدیر و تشکرکرد و همچنین هفته کتاب و کتابخوانی را گرامی داشت.

در ادامه نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به وسعت جغرافیایی و جمعیتی استان خراسان رضوی، تاکید بر تسریع گازرسانی به روستاها و خواستار اصلاح تعرفه‌های سوخت در این استان شد.

سپس نمایندگان شهرستان‌های استان که در این جلسه حاضر بودند که یک‌به‌یک به ارائه مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداختند.

مریم سراج احمدی نماینده شهرستان تربت جام گفت: طرح جامع در شهر تربت جام با پروانه های ساخته شده هنوز در محدوده شهری قرار نگرفته و امکانات شهری ندارد و مردم در این نقاط حاشیه نشین شده اند. قاچاق سوخت دست مسئولین را بسته و باید به دنبال چاره‌ای برای آن باشیم.

سپس جان محمد خداپرست نماینده شهرستان خواف تصریح کرد: منطقه سلامی خواف منطقه پرتردد ترانزیتی است و درخواست راه اندازی جایگاه سی ان جی برای این منطقه را داریم.

وی ادامه داد: ۱۰۰ خانواده در منطقه حسین آباد که حریم آنها تغییر کرده و نیازمند به گازکشی هستند نه گاز دارند و متاسفانه نه به ایشان نفت سفید تعلق نمی گیرد. همچنین جمعی از دامداران و دامپروران طیور و گلخانه ها نیز نیازمند سهمیه نفت سفید هستند.

نماینده شهرستان خواف در شورای اسلامی استان در ادامه به بحث مشکلات گازرسانی و توزیع فرآورده‌های نفتی روستاها اشاره کرد و گفت : روستاهای منطقه قاسم آباد نیازمند گاز رسانی و روستاهای شور، گریان، دبری از نعمت نفت و گاز محرومند و با توجه به جمعیتی که دارند در مرز های استان امنیت کشور را رقم میزنند.

سپس در ادامه این نشست محسن نوروزی نماینده شهرستان چناران با تقدیر از مدیران شرکت گاز در خصوص عملیات گازرسانی به روستای چنار گفت : در شهرستان چناران روستاهای بقمچ و پایه مشکل گازرسانی دارند و نیازمند مساعدت مدیران می‌باشند.
همپنین وی به مشکلات جایگاه داران سی ان جی در سطح استان اشاره و عنوان کرد : با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و دستمزدها، جایگاه داران نیازمند حمایت های ویژه‌ای هستند.  

در ادامه رسول حیدری نماینده شهرستان تایباد که به صورت برخط و از طریق سیستم ویدئو کنفرانس در این جلسه شرکت داشت گفت: روستاهایی که قرار به گازرسانی بودند اکنون بایستی حداقل نفت‌سفید داشته باشند و گاز مایع در منطقه تامین گردد.

همچنین وی با اشاره به عدم تحقق وعده‌های مسئولین در خصوص گازرسانی مناطق مختلف در سطح استان خواستار این شد که با توجه به فرارسیدن فصل سرما مسئولین نگاه ویژه‌تری به این معضل بزرگ روستاهای سطح استان بالاخص روستاهای مرزی داشته باشند تا با این کار از قاچاق سوخت هم جلوگیری شود.

علی‌محمد اله‌یاری که نمایندگی شهرستان تربت حیدریه را در شورای اسلامی استان نیز بر عهده دارد گفت:  در منطقه کدکن رویکرد تعرفه‌های سوخت نیازمند بررسی مجدد می‌باشد و همچنین برای این منطقه مثل سایر مناطق سطح استان حدااقل به احداث و راه اندازی یک جایگاه سوخت سی ان جی نیازمند هستیم.

علی اصغر وکیلی نماینده شهرستان جوین دیگر عضو شورای اسلامی خراسان رضوی که به صورت ویدئو کنفراس در این جلسه شرکت داشت عنوان کرد : واحدهای دامی و صنایع کوچک از شرکت نفت کد های ویژه برای تهیه نفت سفید داشته اند که الان به مشکل برخورده‌اند و قانوناً بایستی هزینه های گازرسانی به واحد ها را خودشان متقبل شوند.

 وی همچینن به مشکلات شهر حکم آباد در حوزه گازرسانی اشاره کرد و گفت این شهر برای رفع مشکل گازرسانی نیازمند پیگیری و دستور ویژه‌ای است.

فاطمه رضوانی نماینده شهرستان بردسکن نیز دیگر عضو شورای اسلامی استان بود که از طریق سیستم ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت نمود و تصریح کرد: روستاهای این شهرستان با وجود فعالیت های فراوان در حوزه کشاورزی، باغبانی و... نیازمند تأمین سوخت ویژه‌تری هستند.

همچنین وی با اشاره به عدم گازرسانی به برخی از پاساژهای شهری درخواست توضیح در این خصوص کرد.

سعید احسانی نماینده شهرستان طرقبه شاندیز که از اعضای حاضر در جلسه بود گفت : طرقبه شاندیز از مناطق گردشگری و دارای مسیر ییلاقی در نزدیکی شهر مشهد می باشد که به دلیل کوهستانی بودن و همچنین تورستی بودن این منطقه اهالی آن نیازمند سهمیه بیشتری در خصوص توزیع فرآورده های نفتی میباشند و خواهشمند است سیک اداری و نامه نگاری های معمول در خصوص اختصاص این موارد را کوتاه نمایید.

احسانی همچنین به موضوع پیمان های شرکت گاز اشاره کرد و خواستار استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی به جهت انجام عملیات های گازرسانی در هر منطقه از سطح استان شد.

علی اصغر اصغری مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان ضمن تشکر از دعوت شورای اسلامی خراسان رضوی از وی در این جلسه گفت: روزانه 15 هزار لیتر مصرف سوخت استان میباشد که این میزان از پالایشگاه‌ها به جایگاه‌های مختلف در حال تزریق مداوم میباشد.

اصغری ادامه داد: تلاش های فراوانی برای افزایش جایگاه سی ان جی کردیم تا بتوانیم مصرف بنزین و فرآورده‌های نفتی را کمتر نماییم که در این مورد اعضای شورای اسلامی استان میتوانند با ترغیب مالکان خودروهای عمومی و خدماتی در جهت دوگانه سوز کردن خودروهای خود به این امر مهم اهتمام ورزند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سطح استان 200 جایگاه سی ان جی فعال داریم و یکی از دلایل مشکل در احداث جایگاه سی ان جی تهیه زمین است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان ادامه داد : در صدد هستیم تا جایگاه های سی ان جی که در اختیار شهرداری ها هست را به صورت رایگان تجهیز نماییم.

وی اشاره ای هم به بحث سهمیه خانوارها و ماشین آلات کشاورزی در خصوص نفت سفید کرد و گفت : خوشحال هستیم که کالابرگ و کوپن نفت سفید به صورت کاغذی حذف و به صورت الکترونیکی شده است. با این حساب و با توجه به فصل سرما سهمیه خانوارها 660 لیتر اعلام گردیده است و برای دامداران هم جدای از سهمیه خانوار ، سهمیه ای در نظر گرفته شده است. سهمیه ماشین آلات کشاورزی را نیز باید جهاد کشاورزی تایید نماید.

حسن افتخاری مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز با تشکر از شورای اسلامی استان به جهت دعوت از ایشان در این جلسه گفت: گازدار بودن تمامی شهرهای استان به غیر از شهر باجگیران نوید بخش حرکت به سمت استان بدون مشکل گازرسانی میباشد.

وی در ادامه گفت : در سطح استان 2679 روستا واجد شرایط گازرسانی میباشند که تاکنون 2309 روستا دارای نعمت گاز طبیعی شده اند  و برای 278 روستای دیگر در حال عملیات انتقال لوله  گاز هستیم و تنها 92 روستای دیگر از نعمت گاز طبیعی محروم هستند که با کمک شرکت ملی پخش فرآورد های استان بحث سوخت مورد نیاز این روستاها را تأمین و ان‌شاءالله طی امسال و سال آینده به سمت گازرسانی به همه روستاهای واجد شرایط استان گام برخواهیم داشت.

افتخاری به مشکلات ایجاد شده در ایام مبارزه با کرونا نیز اشاره کرد و گفت : 200 دستگاه از خودروهای پیمانکاران شرکت گاز برای عملیات گازرسانی در مناطق مختلف استان به صورت روزانه در حال تردد در سطح جاده‌ها میباشند که با اعمال محدودیت های مختلف مشکلات متعددی را برای عملیات گازرسانی ایجاد مینماید.

وی در پایان این نشست ضمن تقدیر و تشکر از همه نمایندگان مردم در شورای اسلامی استان به بحث تشویق مردم توسط اعضای شوراها اشاره کرد و گفت

در مصرف بهینه فرهنگ سازی کنیم تا در فصل سرما با مشکل گازرسانی در هیچ کجای استان کشور عزیزمان مواجه نشویم و همچنین با توصیه رعایت موارد ایمنی در خصوص استفاده از گاز طبیعی از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نماییم.

پایان خبر/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی