نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: زمین‌های احیا شده براساس قانون از آن مردم است و نباید به تصرف منابع طبیعی درآید
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
شه بخش گرگیج

گرگیج با اشاره به تصرف برخی از زمین های بدون سند مردم از سوی سازمان منابع طبیعی گفت: زمین هایی که بر اساس قانون احیا شده محسوب می‌شود نباید به تصرف سازمان منابع طبیعی درآید.

شه بخش گرگیج نماینده استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بسیاری از اراضی زراعی شهرستان‌های حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان توسط منابع طبیعی جزء اراضی ملی اعلام شده است گفت: باوجود پیگیری‌های مکرر مالکان اصلی نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی افزود: منابع طبیعی در دفاعیات خویش عدم اقدام به موقع مالکان را عامل اصلی مسکوت شدن پرونده آنها عنوان کرده و حق دعوی را از مردم سلب می کند.

گرگیج ادامه داد: کمیسون ماده واحده 56 قانون جنگل‌ها و مراتع نیز شکل و سازمان خاصی نداشته و حق اعتراض پس از آگاهی را نیز از مالکان گرفته است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این در صورتی است که مردم در این نقطه براساس عرف متداول زندگی کرده و ملک هر کس نیز مشخص و آثار کشت داشت و برداشت و بندک‌ها نیز محرز است و حکایت از آن دارد که زمین زراعی با وجود درختان کهنسال نسل اندر نسل آباد گشته است.

وی اضافه کرد: هیچ کدام از حاکمان محلی در زمان رژیم گذشته نیز نتوانستند این اراضی را تصرف کنند. زیرا از مقاومت تاریخی مردم این مناطق در مقابل متجاوزین پرتغالی و بعضی از حکام کشورهای همسایه  و در دوره ایی نیز بعضی از حکام استان‌های همجوار که قصد تصرف ملک‌های مستعد این منطقه را داشتند آگاه بودند.

گرگیج با بیان اینکه اربابان آن زمان در مقابل مقاومت مردم شکست را پذیرفته و وجبی از اراضی موروثی مردم را متصرف نشدند توضیح داد: متاسفانه بدلیل عدم آگاهی کافی توسط مردم مبنی بر پلاک و سند دار کردن و گاها هزینه‌های احتمالی و عدم دسترسی به جراید بسیاری از اراضی توسط منابع طبیعی ملی اعلام گردیده است.

وی با اشاره به مصوبه سال 41 قانون ملی شدن جنگل‌های کشور گفت: سابقه‌ی احیای زمین ملاک تشخیص ملی و غیر ملی بودن آن است. چنانچه اراضی دارای شرایطی از قبیل: زمین‌های واقع شدن در محدوده‌ی اراضی یک روستا و یا بخشی از مزارع، زمین‌های واقع در محدوده رودخانه چشمه و چاه، زمین‌هایی که دخالت و دستکاری‌های پیش کشاورزی یا آماده‌سازی روی آن‌ها صورت گرفته باشد، زمین‌های قابل کشت و دارای مرزبندی ثبتی و یا عرفی، زمین‌های دارای بندسار، زمین‌های با پوشش گیاهی به دست آمده از فعالیت‌های کشاورزی، زمین‌هایی دارای اثرات خرمنگاه، زمین‌های دارای شیبی خارج از حد معقول و ... داشته باشند جزو اراضی ملی احیا شده است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در این خصوص با نماینده جنوب استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی نیز مکاتبه شده است، تاکید کرد: با این اوصاف بیشتر زمین‌های دارای این شرایط جزء زمین‌های احیا شده هستند و لازم است تدبیر لازم در خصوص بازگردانی زمین‌ها به صاحبان اصلی اقدام شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی