نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها: گیلان بالاترین دریافتی عوارض نظام مهندسی در روستاها را نسبت به میانگین کشوری دارد
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
فرهاد نیک نهاد

نیک نهاد با بیان اینکه عوارض نام مهندسی روستاها نظام‌مند نیست تصریح کرد: هر استان به سلیقه خود این عوارض را دریافت می‌کند و در این میان گیلان بالاترین دریافتی را نسبت به میانگین کشوری دارد.

فرهاد نیک‌نهاد نماینده استان گیلان و دبیر هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در گفت‌و‌گو  با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به بررسی عملکرد نظام مهندسی ساختمان در روستاهای۳۱ استان از سوی شورای عالی استان‌ها گفت: نتیجه مهمی‌که این بررسی دارد نظام‌مند نبودن نظام مهندسی در روستاهاست. به این معنی که هر استانی به صورت جداگانه عمل کرده و سلیقه خاصی را اعمال می‌کند.

وی افزود: این مسئله به ویژه در بحث دریافت عوارض نظام مهندسی بسیار مشهود است. برای امثال استان گیلان بالاترین دریافتی را نسبت به میانگین کشوری دارد. برای مثال در استانی برای هر 100 متر پروانه ساخت 1000 تومان دریافت می‌شود اما در استان گیلان برای همین مساحت 30 هزار تومان دریافت می‌شود.

نیک نهاد با بیان اینکه در این شرایط وظیفه همه ما کاهش مشکلات مردم است تصریح کرد: تقاضای ما از استانداری گیلان این است که ضمن دعوت از مسئولان نظام مهندسی استان از سایر استان‌ها درخواست استعلام کنند تا مشخص شود این تفاوت چقدر چشمگیر است.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: قبلا بدعتی وجود داشت که بنیاد مسکن برای تفکیک زمین و تغییر کاربری زمین های بالای 3000 متر 40 درصد عوارض دریافت می‌کردند. اکنون دیوان عدالت اداری به این طرح اشکال گرفته و آن را رد کرده است.

وی بیان کرد: در سال 1378 سازمان محیط زیست در شهرستان‌های فومن و شفت استان گیلان 19 روستای دارای سکنه و شورا و دهیاری را جزو منطقه حفاظت شده محیط زیست اعلام کرده است. مگر می‌شود محل سکونت انسان‌ها را جزو زیستگاه حیات وحش محسوب کنید؟

نیک نهاد افزود: این درست است که طبق قانون باید 17 درصد از اراضی ملی در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد اما این قانون بدین معنی نیست که ما سکونتگاه‌های انسانی را منطقه حفاظت شده بنامیم.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ما از طریق شورای عالی استان‌ها پیگیر این موضوع هستیم و جلساتی با رئیس سازمان محیط زیست برگزار کرده‌ایم. نامه نگاری با استانداری گیلان و فرمانداری های فومن و شفت انجام شد و اکنون روستاهای دارای طرح هادی روستایی شناسایی و زمین آنها به مساحت 39 هزار هکتار محاسبه شده است تا به صورت جایگزین از اراضی ملی در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد.

دبیر هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اکنون این پیگیری‌ها در مرحله‌ای است که باید اداره کل محیط زیست استان گیلان تصمیمات نهایی را به تهران ارسال کند تا در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب شود.

وی با اشاره به مشکل ساخت‌وساز زمین‌های نسقی گفت: این مشکل در استان گیلان به دلیل شرایط ایده‌آل برای ویلاسازی حادتر است. ساختمان‌های فراوان غیرمجاز ساخته شده‌اند و شهرداری هم نمی‌تواند از این ساخت و سازها جلوگیری کند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی