نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها: طرح پزشک خانواده و طرح تحول؛ دولتی سازی نظام سلامت بود
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
سید حسین بهشتیان

بهشتیان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و طرح تحول نظام سلامت در بر روی کاغذ خوب است گفت: این دو طرح در وهله اول بخش خصوصی را نابود کردند.

سید حسین بهشتیان نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح پزشک خانواده و طرح تحول سلامت که در دولت‌های گذشته انجام شد گفت: در طرح‌های پزشک خانواده و طرح تحول سلامت دولت به سمت دولتی شدن رفت درحالی که بر اساس اصل 44 قانون اساسی و بیانات مقام معظم رهبری ما ناگزیر به خصوصی‌سازی هستیم.

بهشتیان با بیان اینکه بزرگترین مشکل این طرح‌ها دولتی شدن بود ادامه داد: این کار باعث شد بخش خصوصی در نظام سلامت تا حد نابودی پیش برود. برای مثال در طرح پزشک خانواده بحث عدالت سلامت مطرح شد. از این رو حق ویزیت بسیار کاهش پیدا کرد و پزشک خصوصی عملا توان رقابت با پزشک خانواده را نداشت.

وی افزود: در این طرح هدف این بود که هم دسترسی قشر کمتر برخوردار مانند روستائیان و عشایر و ... به پزشک آسان‌تر شود و هم مراجعه به پزشک سطح بندی شود. از این رو فردی که دارای بیماری کوچک مانند سرماخوردگی است به متخصص مراجعه نکند و پس از مراجعه به پزشک عمومی‌اگر لازم بود پیش متخصص برود.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این شعارها بر روی کاغذ خوب بود اضافه کرد: اما در مرحله اجرا مشکل ایجاد شد. مهمترین مسئله بحث مالی است. وقتی پزشک خانواده در روستایی مستقر می‌شود طبیعتا درآمد بیشتری هم می‌طلبد. برای مثال در دهه 80 صحبت از این بود که مبلغی از 10 تا 15 میلیون تومان به پزشک خانواده پرداخت شود که نسبت به زمان خود عدد بالایی بود. با اینکه بودجه در طرح پیش‌بینی شده بود اما در عمل تامین نشد.

وی افزود: چنین طرح‌هایی در کشورهای توسعه یافته نیز انجام می‌شود اما برای اجرای آن یک بازه زمانی 10 تا 15 ساله در نظر گرفته می‌شود.

بهشتیان مشکل دیگر طرح پزشک خانواده را عدم تشکیل پرونده الکترونیک برای مراجعان دانست و توضیح داد: زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند باید سابقه آن مشخص باشد. این مسئله در طرح پزشک خانواده از اهمیت بیشتری برخوردار بود چراکه این طرح الزام می‌داشت بیمار پس از مراجه به پزشک خانواده و در صورت صلاحدید آن به متخصص مراجعه کند.

وی ادامه داد: چون پرونده الکترونیک وجود نداشت بیمار به پزشک خانواده مراجعه می‌کرد و درخواست مهر کردن دفترچه برای مراجعه به متخصص را داشت. عموم پزشکان خانواده نیز بدون سوال از بیماری وی پرونده را مهر می‌کردند و نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت ادامه طرح پزشک خانواده بود تصریح کرد: طرح تحول نظام سلامت همچنان که مشکلات طرح پزشک خانواده را به دوش می‌کشید خود مشکلات دیگری هم داشت. ابتدا 5 میلیون نفر برای بیمه شدن در نظر گرفته شده بود که با اجرا شدن طرح این رقم به 12 میلیون نفر رسید که خود مشکلات مالی در پی داشت.

نماینده خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها افزود: مشکل بعدی درمان نگر بودن طرح بود و اساسا پیشگیری و حفظ سلامت جامعه را در نظر نداشت. در پزشکی درمان آخرین مرجله است و اصل بر این است که ما اجازه ندهیم مردم بیمار شوند در حالی که در طرح تحول نظام سلامت به این موضوع توجهی نشده بود.

وی ادامه داد: مشکل بعدی طرح این بود که تنها پزشک دیده شد و به باقی کادر درمان توجهی نشد. برای مثال پزشکی بود که درآمد آن از 30 میلیون تومان در ماه به 300 میلیون تومان افزایش یافته بود در حال که حقوق پرستار 1 میلیون تومان افزایش داشت.

این پزشک متخصص تصریح کرد: مورد بعدی این بود که در راستای طرح تحول نظام سلامت درمانگاه های متمرکزی ایجاد شد که متخصصان گوناگون در آنجا مستقر بودند. بر همین اساس بیمار با صرف هزینه‌ای نزدیک به 20 هزار تومان و از طریق این طرح به چندین متخصص مراجعه می‌کرد و هر متخصصی برای وی نسخه ای می‌پیچید و در نهایت میلیون‌ها تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کرد.

بهشتیان در جمع بندی سخنان خود گفت: باوجود اینکه هر دو طرح بر روی کاغذ خوب بودند اما در مقام اجرا به مشکلاتی برخورد کردند که ناشی از کمبود بودجه و عدم نظارت بود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی