نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها: طرح بازسازی محله علی آباد خرم‌آباد در دستور کار مدیریت شهری
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
علی محمد صالحی نسب

صالحی نسب با اشاره به طرح بازسازی محله علی آباد خرم‌آباد گفت: در تلاش هستیم با همکاری اداره کل راه و شهرسازی محله علی آباد را به صورت کامل خریداری کرده و با سرمایه گذاری بخش خصوصی بازسازی کنیم.

علی محمد صالحی نسب نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها در خصوص بافت فرسوده شهر خرم‌آباد گفت: بافت فرسوده به محلاتی در درون یا حاشیه شهر اطلاق می‌شود که دارای کالبد ناکارآمد و با عمر بالای 50 سال است و ویژگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاصی دارد. این بافت‌ها که به دلیل عمر زیاد آنها فرسوده شده‌اند.

وی افزود: فرسودگی بناهای این محلات شاید مهمترین شاخصه باشد اما وجود کوچه های باریک، خدمات کم، نمادهای تاریخی شهر، بزهکاری، فرهنگ خاص محله‌ای و ... می‌تواند نشانگر این محلات باشد.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: ممکن است این محلات دارای بناهای ارزشمندی باشند که سابقه تاریخی و ویژگی‌های هنری و معماری دارند. از این رو لازم است که میان بافت با ارزش تاریخی و بافت فرسوده تفکیک قائل شویم.

عضو شورای شهر خرم‌آباد تصریح کرد: به دلیل اینکه خرم‌آباد یک شهر باستانی با قدمت هزارن ساله است محلات قدیمی زیادی دارد. این محلات قدیمی بناهای بسیار با ارزشی از دوره‌های هخامنشی یا ساسانی را در خود حفظ کرده اند و به دلیل قدیمی بودن و الگوهای شهرسازی در دوره‌های گذشته بافت مخصوصی دارند. بنابراین ما در تلاش هستیم ضمن بازسازی بافت فرسوده شهر، بافت باارزش آن را بهسازی کنیم.

وی ادامه داد: در مدیریت شهری خرم‌آباد به دنبال این هستیم که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و اداره کل راه و شهرسازی این بناها و محلات با ارزش را حفظ کنیم.

عضو شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به جلسه مشترک شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد با اراده کل راه و شهرسازی استان لرستان در خصوص بافت فرسوده محله کوی علی‌آباد خرم‌آباد توضیح داد: محله کوی علی‌آباد یک محله کم‌برخوردار است و در منقطه تردد گردشگران قرار گرفته است.

صالحی نسب ادامه داد: از این رو تلاش کردیم با همکاری اداره کل مسکن و شهرسازی و سرمایه گذار خصوصی به صورت کلی این محله را بازسازی کنم. در این محله 340 واحد مسکونی در 6 هکتار واقع شده است.

وی افزود: هفته گذشته با یک سرمایه‌گذار خصوصی که یکی از بانک‌های کشور است جلساتی در زمینه بازسازی این بافت فرسوده داشتیم.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از آنجایی که بازسازی بافت فرسوده از اهمیت بالایی برخوردار است وزارت راه و شهرسازی معاونت مخصوصی در این زمینه دارد و بودجه به خصوصی دریافت می‌کند. این بودجه به صورت سالانه بر‌اساس مساحت بافت فرسوده هر استان در سراسر کشور توزیع می‌شود.

عضو شورای شهر خرم‌آباد ادامه داد: از این بابت ما از دو منبع بودجه دولتی و جذب سرمایه‌گذار خصوصی برای بهسازی و بازسازی بافت فرسوده استفاده می‌کنیم. بنابراین ما بالاتر از میانگین کشوری برای بازسازی بافت فرسوده سرمایه جذب کرده‌ایم.

صالحی نسب افزود: برای مثال ما قصد داریم محله کوی علی‌آباد که 340 واحد در 6 هکتار است را به طور کامل خریداری کنیم و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری طرح جامعی برای این محله طراحی کرده و این محله را به صورت مشارکتی با سرمایه گذار از نو بسازیم.

عضو شورای شهر خرم‌آباد در پاسخ به این سوال که تکلیف ساکنان این محله چی می‌شود توضیح داد: اتفاقا دغدغه اصلی ما این بوده و هست. بازسازی این محله هم علاوه بر دلیل پیش گفته تامین امنیت جانی ساکنان است. چراکه مردم این محله توان بازسازی خانه های خود را ندارند و با کوچکترین زلزله‌ای به صورت کامل تخریب شده و جان بسیاری در خطر می افتد. فارغ از این مسائل کیفیت پایین زندگی در این محله برازنده مردم نیست و باید فکری به حال آن کرد.

نماینده استان لرستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: البته باید توجه کرد که تقریبا 60 تا 70 درصد ساکنان این منطقه مستاجر هستند. بنابراین ما باید با مالک توافق کنیم اما ما تلاش کردیم مذاکراتی انجام دهیم تا مستاجران این محلات که عمدتا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند در مناطق مناسبی اسکان پیدا کنند. خانه مالکان ساکن در این محلات هم خریداری شده و با قوم مساعد مدیرکل مسکن و شهرسازی در اولویت واگذاری طرح مسکن ملی قرار می‌گیرند. بنابراین در صورت اجرای طرح با اولویت سکونت ساکنین این محله انجام می شود.

 پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی