رئیس سازمان شیلات کشور خبر داد: بومی سازی 100درصدی آبزی پروری در قفس / پیش‌بینی پرورش 400 هزار تن ماهی در قفس تا 1404
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
نبی اله خون میرزایی

خون‌میرزایی با بیان اینکه به دنبال افزایش سهم پرورش ماهی نسبت به صید در کشور هستیم گفت: در آبزی پروری در قفس بومی سازی 100 درصدی انجام داده‌ایم و تلاش داریم تا افق 1404 به 400 هزار تن پرورش ماهی دست پیدا کنیم.

نبی‌الله خون‌میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه امسال به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است و ایران دارای رودخانه‌ها و سواحل متعدد است سازمان شیلات کشور چه تدبیری برای آبزی پروری در قفس اندیشیده است؟ گفت: رویکرد جهانی به طور کلی محدود کردن صید و توسعه آبزی پروری است. از حدود 220 میلیون تن تولیدات شیلات جهانی در سال 2020 نزدیک به 60 درصد سهم آبزی پروری و 40 درصد سهم صید است.

وی ادامه داد: جامعه جهانی تلاش می‌کند صید را در محدوده متناسب با ظرفیت بازسازی ذخایر دریایی محدود نگاه داشته یا حتی کاهش دهد و در مقابل آبزی پروری را توسعه دهد. در دهه‌های اخیر هم آبزی پروری توسعه یافته و نسبت آن به صید در خال افزایش است.

رئیس سازمان شیلات کشور افزود: در کشور ما هم همین رویکرد به ویژه پس از تثبیت این نگاه در جامعه جهانی دنبال می‌شود. در فاصله سال‌های 1357 تا پایان سال 1398 کل تولیدات شیلاتی ما از 32 هزار تن به بیش از 1 میلیون و 280 هزار تن یعنی حدود 40 برابر رسیده است. همچنین صید و صیادی ما از حدود 29 هزار تن به بیش 755 هزار تن و آبزی پروری از حدود 3 هزار تن در سال 1357 به بیش از 525 هزار تن در سال 1398 رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاوزی تصریح کرد: این روند رو به افزایش نشان می‌دهد در جمهوری اسلامی نیز رویکرد افزایش آبزی پروری نسبت به صید در جریان است. از آنجایی که شرایط آب و هوایی ایران به گونه‌ای است که منابع آب شیرین محدود هستند ما تلاش کردیم افزون‌بر استفاده کامل از ظرفیت‌های آب شیرین در راستای آبزی پروری از آب‌ها شور نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه 2 روش پرورش ماهی در ساحل وجود دارد توضیح داد: مطالعاتی که شرکت‌های پیش‌رو کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ از چند دهه پیش برای و بعدها موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور برای ما انجام دادند به این نتیجه رسیدیم که در دریای مازندران حدود 1 میلیون تن و در خلیج فارس و دریای عمان حدود 3.6 میلیون تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس در سواحل نزدیک داریم. بنابراین ما ظرفیت پرورش 4.6 میلیون تن ماهی در سواحل شمال و جنوب بدون احتساب دریاچه‌ها، سدها و بندهای داخل کشور داریم.

 خون‌میرزایی ادامه داد: برای این ظرفیت یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت صورت گرفته و تا پایان برنامه ششم توسعه تولید 200 هزار تن ماهی در قفس در دریا و برای افق 1404 پرورش 400 هزار تن پیش بینی شده است.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: باتوجه به اینکه صنعت پرورش ماهی در کشور صنعت نوپایی بوده و الگو گرفته از کشور نروژ است طبیعتا فناوری آن هم وابسته به این کشور است. بنابراین مطابق برنامه ما می‌بایست با ورود تکنوژی از این کشور در درجه اول و بعد وابسته به کشورهای شرق آسیا به تولید پیشبینی شده دست پیدا می‌کردیم اما مشکلات ارزی دو سال اخیر سبب شد هم ما نتوانیم به منابع ارزی کافی دست پیدا کنیم و هم در نقل و انتقال ارز به اهداف برنامه مورد نظر دست پیدا نکنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگرچه به طور کامل به اهداف برنامه‌ریزی شده نرسیدیم اما بخش مهمی از راه را رفته‌ایم و تلاش ما این بود که این دانش را در کشور بومی‌سازی کنیم و در حال حاضر قفس‌ها و سیستم‌های قفس و پرورشی که در سواحل شمال و جنوب استفاده می‌کنیم بومی‌سازی شده و ما هفته آینده در استان مازندران یک مجموعه پرورش ماهی در قفسی را با همکاری بخش خصوصی به آب خواهیم انداخت که بالای 70 درصد دانش و فناوری آن بومی سازی شده است.

وی ادامه داد: به امید خدا در آبان ماه با همکاری و سرمایه گذاری یکی از شرکت های دانش بنیان دانشگاه صنعتی شریف یک بسته تولید 1000 تنی را با بومی سازی 100 درصدی آب اندازی کنیم. ضمن اینکه در منابع آب‌های داخلی با بومی‌سازی 100 درصد کار به تولید رسیدیم و امیدوار هستیم در دریاهای شمال و جنوب بتوانیم با همین روش عقب ماندگی تولید از برنامه را جبران کنیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی