نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: تبدیل هر خانه به یک کارخانه راه نجات اقتصاد روستاها
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
علی قاسمی

قاسمی با بیان اینکه باید برای اشتغال‌زایی در روستاها فکری کرد گفت: نبود نظارت دولتی و عدم آگاهی روستائیان از طرح‌ها دلایل عمده شکست طرح های روستایی هستند.

علی قاسمی نماینده استان فارس و عضو فراکسیون مدیریت روستایی شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه رمز موفقیت حفظ جمعیت روستاها ایجاد اشتغال و رفاه است گفت: این دو اصل در هم تنیده شده است و به نوعی علت و معلول یکدیگر هستند.

وی افزود: با توجه به بُعد جمعیتی روستاها به تناسب تنوع شغلی کمتری نیز وجود دارد. برای مثال در شهر شخصی با گل فروشی هم می تواند روزگار خود را بگذراند اما در روستا این چنین نیست چرا که بازار پرجمعیت وجود ندارد. از این رو تنوع شغلی بسیار محدود و درآمد پایین است. بنابراین احتمال مهاجرت و تخلیه روستاها بالا می رود. اگر بخواهیم مقابل سیل مهاجرت روستا به شهر و تبدیل یک کشاورز روستایی به یک حاشیه نشین شهری با شغل های کاذب را بگیریم باید به فکر اشتغال روستایی باشیم.

قاسمی ادامه داد: با توجه به محدود بودن تنوع شغلی می بایست مشاغل مرتبط با فضای روستاها ایجاد شوند. مشاغلی در زمینه انواع حوزه های کشاورزی، صنایع دستی و ... که می‌تواند در زمینه حفظ نیروی کار روستایی موثر باشد.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بی اینکه پیش تر نیز طرح هایی برای اشتغال روستایی اجرا شده اما بی نتیجه مانده است بیان کرد: ما در این جا با دو مشکل عمده عدم نظارت دولت بر اجرای درست طرح‌ها و عدم آگاهی مناسب روستائیان روبه‌رو هستیم. یک طرح اشتغال‌زایی یا حمایت از اقتصاد روستایی تعریف می‌شود اما چون نظارتی وجود ندارد به سرعت شکست خورده و رها می‌شود.

عضو فراکسیون مدیریت روستایی شورای عالی استان‌ها افزود: چون نظارتی وجود ندارد طرح به درستی پیاده سازی نمی‌شود. برای مثال در دولت‌های نهم و دهم طرح بنگاه‌های زودبازده برای اشتغال‌زایی در روستاها تهیه شد و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شد اما موفق نبود. چرا که طرح به درستی اجرا نشد. برای مثال روستائیان وام می‌گرفتند و به جای اینکه اشتغال‌زایی کنند در شهر ملک یا ماشین خریداری می کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آگاهی کم روستائیان نسبت به طرح‌های در حال انجام نیز مشکل‌ساز است. بسیاری از روستائیان سر در گم بوده و نمی‌دانند چطور باید از طرح‌های اشتغال‌زایی استفاده کنند و شاید بسیاری از کارمندان ادارات مسئول در شهرستان‌ها هم به درستی توجیه نشوند و نتوانند کشاورزان را توجیه کنند.

قاسمی تصریح کرد: این هم به دولت باز می‌گردد. به این معنی که آموزش و ترویج کشاورزی اصولی وظیفه دولت است. بسیار اتفاق افتاده است که یک کشاورز با تکیه بر وام گلخانه احداث کرده یا فعالیت کشاورزی خود را توسعه داده است اما چون در معرض آموزش مناسب قرار نگرفته است در سال اول ورشکست و کلا از دور خارج شده است.

نماینده استان فارس بیان کرد: تمام این عوامل سبب می شود مهاجرت از روستا به شهر افزایش یابد و روستاها متروکه شوند که این در مناطق مرزی بسیار خطرناک است. از سوی دیگر شهرها با جمعیت بیش از توان روبه‌رو می‌شوند که چون نمی‌توانند در درون حریم شهر زندگی مناسبی برای خود دست و پا کنند به حاشیه پناه می‌برند و از خدمات دولتی و شهری برخوردار نمی‌شوند و مسائلی چون شغل‌های کاذب، کارهای غیرقانونی و بزهکاری پیش می‌آید.

قاسمی ادامه داد: متاسفانه مشکلات بیشتری از جمله یکپارچه نبودن اراضی، بدون سند بودن زمین های کشاورزی، سنتی بودن کشاورزی و ... وجود دارد که همه تاثیرگذار هستند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اگر بخواهم پیشنهادی برای تقویت اقتصاد روستایی ارائه کنم باید از این جمله کلیشه‌ای حذف واسطه‌ها صحبت کنم. این اولین گام برای توسعه اقتصاد روستایی است. تا زمانی که واسطه‌ها سود کشاورزان را می‌برند قطعا اقتصاد روستایی ضعیف خواهد ماند.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها در اصل به دنبال همین کار بودند. تعاونی‌ها به منظور قدرت بخشی به کشاورز ایجاد شد تا بتواند قدرت چانه زنی کشاورز خرد را بالا ببرد و با ایجاد یک خانه صنفی برای کشاورز منفعت آن را در برابر خریدار تامین کند. کشاورز از طریق تعاونی می‌توانست محصولات را با قیمت مناسب بفروشد و مواد مور نیاز خود را به قیمت مناسب بخرد. اما به علت نبود نظارت شکست خورد.

قاسمی با تاکید بر ضرورت نظارت دولتی عنوان کرد: پیشنهاد من این است که باید با حفظ نظارت به سمت مشاغل کوچک زود بازده در روستاها برویم. اقتصاد چین می تواند الگوی مناسبی باشد. چرا که با شعار تبدیل هر خانه به یک کارخانه توانست اقتصاد این کشور را متحول کند. بنابراین می توان این پیشنهاد را با حمایت و نظارت دولت عملیاتی کرد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی