نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: بهبود دسترسی های شهری و آموزش نیروهای آتش نشانی را در مهار بحران یاری می کند
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
ابوالقاسم داداشلو

داداشلو با بیان اینکه راه ارتباطی در مهار بحران بسیار با اهمیت است گفت: وجود دسترسی های مناسب در سطح شهر می تواند نیروهای امدادی را برای حضور به موقع در محل وقوع حادثه یاری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها ابوالقاسم داداشلو نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها با تبریک روز ملی آتش نشان گفت: آتش‌نشانان با در خطر انداختن جان خود، جان و مال انسان‌ها را از خطرات آتش سوزی، سیل و زلزله نجات می دهند و طبق روایت پیامبر اکرم (ص) با این کار بهشت را از آن خود می کنند.

وی افزود: از زمان تشکیل اولین سکونتگاه‌های بشری انسان با رخدادهای طبیعی دست و پنجه نرم کرده است و همواره حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی در کالبد و ساختار سکونتگاه‌های بشری تأثیرگذار بوده است. در مقابل انسان‌ها نیز برای کاهش آسیب بلایای طبیعی و غیرطبیعی اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند که در دوران مدرن با تشکیل نهادهایی چون سازمان مدیریت بحران کامل تر شده است. به این صورت بشر تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی، صدمات و خسارات ناشی از این مخاطرات را به کمترین میزان برساند.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها با اشاره به تاریخچه سازمان مدیریت بحران گفت: این سازمان برای اولین بار در قرن ۱۷ در روم ایتالیا شکل گرفت و سپس به لندن رسید.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت بحران مانند سیستم دفاعی بدن و با تمام ظرفیت در جهت به حداقل رساندن خطرات و امدادرسانی به موقع برای حفظ ساختار و کالبد شهرها و همچنین جان انسان ها در مواقع وقوع خطر عمل می‌کند. این سازمان برای امدادرسانی و واکنش درست در مواقع بحرانی قوانین و دستورالعمل هایی تنظیم می کند تا بتوان در کمترین زمان بیشترین خدمت را به مناطق بحران زده ارائه کرد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی پیش از وقوع بحران توضیح داد: از جمله این قوانین تربیت نیروی کار آزموده و آموزش دیده است که با گذراندن آموزش های لازم و آشنایی با شیوه های امدادرسانی و نحوه استفاده از فناوری های نو در مهار بحران به عنوان نیروی حرفه ای در نهادهای امدادرسان مشغول به کار می شوند.

 نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها ادامه داد: از آنجایی که کشور ما یک کشور حادثه خیز است به موضوع آموزش بیشترین اهمیت را داده شده است و بنا به ضرورت آموزش عمومی جهت مقابله با حوادث طبیعی هم داده می شود. هرچند این آموزش ها کافی نیست و ما نیاز به آموزش های مداوم و بهتر داریم.

داداشلو اضافه کرد: دومین موردی که می تواند نقش موثری در امدادرسانی و مقابله با بروز خطرات بیشتر موثر باشد، تجهیز ایستگاه های آتش نشانی به ابزار لازم از جمله ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز و تمام وسایلی که می تواند در فرایند مهار بحران از آن استفاده کرد، است. ما باید به سمتی برویم که در هنگام وقوع خطر نیروهای امدادی از بابت کمبود یا فرسوده بودن ابزار کار نگرانی نداشته باشند.

وی مسئله بعدی را آموزش مردم در رفتار با خطرات احتمالی در هنگام بحران دانست و گفت: این مسئله سبب می شود خطرات بعد از وقوع بحران به کمترین میزان رسیده و آسیب و خسارت کمتری به مردم و اموال آنها وارد شود. زمانی که مردم بدانند که بعد از قوع حادثه چه رفتاری داشته باشند هم آسیب جانی را کاهش می دهد و هم به نیروهای امدادی در مدیریت بهتر بحران کمک می کند.

این عضو شورای عالی استان ها عامل چهارم را بهبود مسیرهای دسترسی دانست و تصریح کرد: دسترسی مناسب درون شهر می‌تواند در مواقع بحرانی در پایین آوردن تلفات مالی و جانی نقش اساسی ایفا کند. مسیرهای تردد شهری اگر مناسب نباشد در مواقع بحران دسترسی وسایل نقلیه را کند می کند بنابراین این مسئله سبب می شود نیروهای امدادی به موقع به محل حادثه نرسند و در این میان ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد. از آنجایی که استاندارد حضور نیروهای امدادی 3 تا 5 دقیقه است لازم است در طراحی شهری این مسئله دیده شود.

وی ادامه داد: بنابراین طراحان و مدیران شهری برای بهبود دسترسی در سکونتگاه های شهری باید در مکان یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و فاصله قرارگیری ایستگاه‌ها نسبت به همدیگر توجه ویژه شود تا بتواند شبکه‌های ارتباطی شهری و حتی شهرهای همجوار را را پوشش دهد. از این رو در ضوابط و قواعد مورد تایید سازمان مدیریت بحران باید در تمام نقاط شهری اعم از بافت های حاشیه ای و میانی و بافت‌های تاریخی که اکثراً به جهت حفظ بافت های باارزش گذرگاههای باریک دارند رعایت شود. البته به این معنی نیست که برای امداد رسانی بافت با ارزش تخریب شود بلکه باید راه حلی برای خدمات رسانی به این مناطق طراحی شود.

داداشلو افزود: عامل بعدی که برای مقابله با حوادث طبیعی و امدادرسانی لازم و ضروری به نظر می‌رسد وجود یک مرکز آمار اطلاع رسانی دقیق است تا بتواند با جمع‌آوری اطلاعات لازم و تجمیع آن ها خطاهای موجود در امدادرسانی های قبلی را برطرف کرده و کمبودهای موجود چه در زمینه ابزار لازم و چه در زمینه ایستگاه های آتش نشانی را دسته بندی نماید تا با برنامه ریزی های دقیق و برطرف کردن آنها خطرات وقوع بحران و خسارت های پس از بحران را کاهش دهد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی