نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها مطرح کرد: ضرورت همکاری مجلس با شوراهای اسلامی جهت رفع مشکلات شوراها
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
سید عبدالرزاق موسوی

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سرنوشت شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا حد زیادی در مجلس و به صورت خاص کمیسیون شورا‌های مجلس رقم می‌خورد، خواستار همکاری جدی نمایندگان مجلس و شورا‌ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، سید عبدالرزاق موسوی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در نشست مشترک اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار با نمایندگان شیراز در مجلس با بیان اینکه 2 نهاد شورا و مجلس حوزه‌های مشترک مهمی دارند، اظهار داشت: موضوع مدیریت شهری که در قانون بر عهده شورا گذاشته شده، پیچیده و بسیار گسترده است و بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها در گرو کمک و همکاری نمایندگان شهرستان در مجلس است.

وی با یبان اینکه شورا و مجلس در سطح ملی نیز زمینه‌های فعالیت مشترکی دارند، افزود: مجلس در همه حوزه‌ها نقش قانون‌گذار دارد و در این میان حوزه مدیریت شهری به ویژه در کلان‌شهری همچون شیراز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

*مجلس در تصویب لوایح مرتبط با شورا و شهرداری حساسیت به خرج دهد

عضو شورای عالی استان‌ها در ادامه به چند مورد از مسائل مشترک اخیر بین شورا و مجلس اشاره کرد و گفت: بحث لایحه درآمد‌های پایدار یکی از این موارد است که معتقدم سرنوشت تمام شهرداری‌ها به آن گره خورده است.

موسوی افزود: موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز که اخیراً مطرح شده در وضعیت مالی شهرداری‌هایی که خود با مشکلات سختی دست و پنجه نرم می‌کنند، مبلغی در حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

وی در خصوص اصلاحیه قانون شورا‌ها نیز که با طرح 2 فوریتی شورای عالی استان‌ها به مجلس رسیده است، خواستار جدیت و همکاری بیشتر شد و اضافه کرد: لایحه مهم مدیریت یکپارچه شهری که در شورای عالی تهیه و در مجلس دهم با اختلاف تنها ۶ رأی مصوب نشده بود به مجلس فعلی ارسال شده که امیدواریم در این دوره به تصویب برسد.

*شورا‌ها در بحث ساختاری مشکلات جدی دارند

این عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شورا‌ها در بحث ساختاری نیز مشکلات جدی دارند، تصریح کرد: نگاه دولت این است که حوزه فعالیت خود را گسترش دهد و عملا بخش قابل توجهی از مسائل شورا‌ها در اختیار هیات وزیران قرار می‌گیرد؛ در این زمینه دولت عملکرد خوبی نداشته و در نتیجه مسائل زیادی از شورا‌ها بلاتکلیف می‌ماند.

موسوی محدودیت شورا‌ها در مدیریت نیرو‌های انسانی شهرداری‌ها را از جمله معضلات تمام کلان‌شهر‌ها عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه در شهرداری شیراز حدود ۳ هزار و ۶۰۰ پست سازمانی تعریف شده، ۷ هزار نیرو برای این پست‌ها به کار گرفته شده، اما در همین حال بیش از ۲ هزار پست سازمانی نیز بلاتصدی مانده، زیرا به لحاظ قانونی امکان استفاده از نیرو‌های شرکتی در پست‌های سازمانی وجود ندارد.

*ضرورت همکاری مجلس با شوراهای اسلامی جهت رفع مشکلات شوراها

به اعتقاد رییس شورای اسلامی شهر شیراز در موضوع نیروی انسانی وزارت کشور می‌بایست با کمک مجلس مسأله را حل می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاده و حتی محدودیت‌های شورا نیز رو به افزایش است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه سرنوشت شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا حد زیادی در مجلس و به صورت خاص کمیسیون شورا‌های مجلس رقم می‌خورد، خواستار همکاری جدی نمایندگان مجلس و شورا‌ها شد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی