نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها: بازگشایی مدارس به چه قیمت؟/ در مناطق محروم اینترنت مناسب برای اتصال به «شاد» وجود ندارد
شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
ابوالقاسم داداشلو

ابوالقاسم داداشلو گفت: اصرار بر بازگشایی مدارس از سوی مسئولین آموزش و پرورش حتی در مناطق سفید در این شرایط کرونایی نمی تواند یک تصمیم درست و منطقی باشد.

ابوالقاسم داداشلو نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و سالروز شهادت سید الساجدین امام زین العابدین علیه السلام با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید اظهارداشت: در حالی که هر ساله هنگام بازگشایی مدارس شور و شعف خاصی در دانش آموزان و اولیای آنان بود ولی متاسفانه امسال به جهت شیوع ویروس کووید۱۹ این شور و شعف جای خود را به استرس و اضطراب داده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد اصرار بر بازگشایی مدارس از سوی مسئولین آموزش و پرورش حتی در مناطق سفید در این شرایط کرونایی نمی تواند یک تصمیم درست و منطقی باشد. اینکه مسئولین دلسوز آموزش و پرورش دغدغه آموزش دانش آموزان این مرز و بوم را دارند جای تقدیر و تشکر دارد ولی بازگشایی مدارس به چه قیمت؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی افزود: تاکید کرده اند که بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی و فاصله گذاری اجتماعی با زوج و فرد کردن مدارس دایر خواهد بود ولی این سوال در ذهن تداعی می شود که آقای وزیر و مسئولین دلسوز آموزش و پرورش چقدر اطمینان دارند که در هنگام ایاب و ذهاب دانش آموزان این پروتکل های بهداشتی از سوی رانندگان تاکسی ها در این شرایط بد اقتصادی که به جهت گرانی های سرسام آور با مشکلات مالی مواجه هستند رعایت شود و مضافا اینکه چقدر یقین دارند که تمام خانواده ها توان خرید ماسک و مواد ضدعفونی جهت استفاده فرزندان خود را دارند ؟

داداشلو ادامه داد: آیا مدارس ما آن فضای لازم و استاندارد را جهت فاصله گذاری اجتماعی دارند؟ آیا فکری هم به حال آن مدارسی که تنها کلاس درسی آن یک کانکس بوده اندیشیده شده است. مسلما جواب این سوال ها اگر هم در کلانشهرها و شهرهای بزرگ که اکثرا مخارج آن مدارس هم از طریق مشارکت های مردمی صورت می پذیرد مثبت باشد که شرایط اقتصادی امسال جامعه آن را هم با شک و شبهه مواجه ساخته یقینا در مناطق محروم و روستایی کشور منفی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته که کرونا دامن گیر کشور شد آموزش مجازی یکی از شیوه های مناسب آموزش قلمداد شد و «برنامه شاد» به عنوان یک گزینه مناسب جهت پیشگیری از مبتلا شدن دانش آموزان طراحی شد افزود: علیرغم اینکه این نوع آموزش به نوعی تبعیض در امر آموزش بین دانش آموزان مناطق برخوردار از زیر ساخت های اینترنتی با مناطق عدم برخوردار بوده باز جای تقدیر دارد.

داداشلو گفت: ولی سوال اینکه وزارت آموزش و پرورش با همراهی وزارت ارتباطات در این مدت طولانی فراگیر شدن کرونا چه میزان و وسعتی از مناطق بی بهره کشور را که متاسفانه بیشتر پهنای روستایی کشور از آن بی بهره هستند را به این زیر ساخت های ضروری مجهز ساختند؟ چه میزان گوشی هوشمند تهیه و در بین فرزندان خانواده های بی بضاعت قرار دادند تا این دانش آموزان هم از تحصیل و یادگیری بی بهره نباشند؟

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان ها تاکید کرد: شاهد هستیم  که بنا به دلایل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در حین ایاب وذهاب دانش آموزان، عدم توان خرید لوازم بهداشتی از سوی خانواده ها، عدم وجود توان در مدارس برای تامین لوازم بهداشتی و ضدعفونی و عدم وجود نیروی خدماتی لازم در اکثر مدارس برای ضدعفونی کردن سرویس ها بهداشتی و خود مدرسه و عدم وجود استاندارهای لازم در برخی از مدارس کشور برای امر فاصله گذاری اجتماعی مخصوصا در مدارس مناطق محروم، و همچنین عدم کنترل دانش آموزان در مدارس به جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی با توجه به سن و انرژی دانش آموزان بازگشایی مدارس نمی تواند یک تصمیم صحیح باشد.

داداشلو در پایان با تاکید بر اینکه یقینا اجرای این امر عواقب بدی در پی خواهد داشت که دغدغه بسیاری از اولیاست تصریح کرد: بنابراین در این شرایط آموزش های غیر حضوری و ایجاد زیر ساخت های لازم جهت راه اندازی برنامه شاد و آموزش مجازی  دانش آموزان و استفاده از سیمای مرکزی و سیمای استان ها بهترین فاکتور برای امر آموزش و محافظت و ایجاد امنیت جانی برای معلمان و دانش آموزان کشور و امنیت روانی برای تمام خانواده ها خواهد بود که امید است مسئولین وزارت آموزش وپرورش به این مهم بیشتر بها بدهند.

انتهای پیام/2

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی