;
یادداشت / صالحی نژاد نماینده استان زنجان در شورای عالی استان ها: مطالبه گری شهروندان، مشوق مسئولین در خدمتگزاری بیشتر
سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
مرتضی صالحی نژاد

صالحی نژاد طی یادداشتی به تاثیر میزان مطالبه گری شهروندان یک جامعه بر عملکرد مسئولین پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، مرتضی صالحی نژاد نماینده استان زنجان در شورای عالی استانها و رئیس شورای اسلامی شهر خرم دره در یادداشتی با اشاره بر تاثیر میزان مطالبه گری شهروندان یک جامعه بر عملکرد مطلوب مسئولین نوشت: امروزه در شهرها با وجود دستگاه های مختلف اداری، خدماتی و... ، هر کدام بسته بر وظایف، اقداماتی را به مردم آن جامعه ارائه می دهند که معمولا بر مبنای طرح و برنامه مدونی بوده و یا بر اساس تصمیم گیری های جلسات پیاده سازی می شود.

در این جوامع شهری، گاها دیده می شود که عملکرد یک سیستم، طبق اهداف از پیش تعیین شده، تطابق صددرصدی با نیازهای آن اجتماع را نداشته و در این صورت از میزان رضایت مطلوبی برخوردار نمی شود و به نوعی با خواسته های اساسی و تاثیر گذار آن جامعه فاصله دارد.

در چنین مواقع و شرایطی که گاها شاهد آن هستیم، مستلزم آن است که نیازهای اساسی آن جامعه شهری کارشناسی و اولویت بندی شود که از بهینه ترین شیوه های این کار شناخت و درک مطالبات اصلی و ارجح آن در میان و بطن خود مردم آن جامعه است.

در این بین، اصحاب رسانه و مطبوعات نقش چشمگیر و دو سویه ایی را بر عهده دارند، زیرا که پل ارتباطی در رساندن مطالبات و نیازهای یک جامعه بر مسئولین و همینطور رسانایی و منعکس کننده اقدامات صورت گرفته بر مردم هستند، همچنین در کنار این موازنه شکیل، اصحاب رسانه سکان دار اشاعه اصول و فرهنگ مطالبه گری، نقدسازنده و منصفانه، و نیز تعلیم و هدایت جامعه در این مسیر می باشند.

این اصل بر کسی پوشیده نیست که در یک جامعه موفق و سربلند، فرهنگ مطالبه گری و عملکرد موفق مسئولین دو اصل درهم تنیده اند که یکدیگر را بر مسیر بالندگی و توسعه بیشتر سوق می دهند که در آن باید هم اصول مطالبه گری، بجا و منطقی باشد و هم عملکردها کارایی و اثربخشی شایسته را داشته باشند تا بتوان بر رضایت اجتماعی و بهره وری دست یافت.

همچنین در صورت شکل گیری فرهنگ مطالبه گری در یک جامعه به شکلی که توام با اصول و ویژگی های منطقی و قابل اجرا بودن آن باشد، میتواند افزون بر مشوق و رهنمود های مدیران آن جامعه شهری برای نیازسنجی درخواست های مردم و دریافت پیشنهادات آنها و مدیریت بهتر اهداف ذیربط تبدیل شود.

از دیگر ویژگی های ثانویه فرهنگ مطالبه گری، تعاون و تعامل بین شهروندان و دستگاه های شهری است که باعث مشارکت و پای کار آمدن مردم در همکاری با مسئولین جهت پیشرفت شهر، در قالب طرح های گوناگونی همچون: جهادی، خیرین، انجمن ها و .. بوده، که این ها از ویژگی های جوامع مدنی پویا و فعال است.

در خاتمه این نکته را نیز باید افزود، گاها مشاهده می شود که پیرو یک عملکرد و پروژه، با وجود اینکه آن به نفع شهر و مردم است اما باعث که شکل گیری عدم رضایتمندی می شود، که باید مجریان آن پروژه از منافع و ضرورت عملکردشان و طرح های توجیهی و چشم انداز آن را با مردم در میان بگذارند تا آن ها را نیز در فرآیند انجام آن طرح ها و پروژه ها قانع بسازند، زیرا که جایگاه ها و مسئولیت ها ماندگار نیست و صرفا عملکردها و اقدامات است که برای آن جامعه و رفاه آنها ماندگار خواهد بود و باشد که همواره رضایت الهی در پشتوانه اعمال مسئولین میهن مان قرار گیرد.

 

انتهای پیام/2

آخرین اخبار
شبکه های اجتماعی
;