یادداشت احمد صادقی در نکوداشت مقام معلم
سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
صادقی

احمد صادقی رئیس دبیرخانه شورای عالی استان ها و عضو شورای شهر تهران در یادداشتی با اشاره به جایگاه رفیع معلم، گفت: آموزش بدون معلمانی دلسوز و آگاه به دانش روز به بار نمی نشیند؛ آموزشی که بستر و مقدمه ای بر فرهنگ سازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها متن این یادداشت به شرح زیر است:

 

معلم شمعی است که می سوزد تا نسل فردای ما تربیت شود.

 امام صادق(ع) می فرمایند" زمانی که روز قیامت شود ، خدای (عزّوجّل) مردم را در یکجا جمع می کند و ترازوهای عدالت گذاشته می شود و خون شهیدان با قلم دانشمندان وزن کشی می شود ، پس قلم عالمان بر خون شهیدان برتری می کند."

این حدیث به خوبی بیان می کند که جایگاه علم و دانش در جامعه در چه شأن و مرتبتی قرار دارد و اینکه علم و دانش سبب هدایت انسان ها می شود.

به خوبی واضح است که افرادی که علم را آموزش می دهند و سبب تربیت و رشد دانشمندان و دوستداران علم و دانش در جامعه می شوند نیز دارای جایگاه رفیعی هستند و صد البته باید به آنان ارج نهاده شود و والاترین مقام و جایگاه به آنان اختصاص یابد.

آری معلمان همچون شمعی هستند که می سوزند تا دانش آموزان رشد یابند، آب می شوند تا نسل فردا جامعه آگاه باشد و لذا جایگاه و مقام معلم، رفیع ترین جایگاه هاست.

آموزش و تعلیم و تعلم همواره از دغدغه های نظام مقدس ما بوده است چرا که تربیت نسل آینده دارای اهمیت فراوان است. امروزه امر آموزش به نوعی مهمترین مولفه رشد جوامع انسانی است و لذا می بایست در کلیه سطوح به این امر توجه شود از جمله مدیریت شهری. اما نیک می دانیم که آموزش بدون معلمانی دلسوز و آگاه به دانش روز به بار نمی نشیند.

آموزشی که بستر و مقدمه ای بر فرهنگ سازی است و امروز در جامعه شهری که ما در آن زندگی می کنیم فرهنگ متناسب با زیست شهری تاثیر بسزایی در به ثمر نشاندن اهداف مدیریت شهری دارد. فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، فرهنگ تفکیک زباله، فرهنگ استفاده از روشه های هوشمند، فرهنگ زیست مسالمت آمیز و ...
لذا آموزش مولفه ای انکار ناپذیر در زیست شهری امروز است پس می طلبد هر چه بیشتر همکاری و همگرایی بیشتری بین آموزش و پرورش و مدیریت شهری برقرار شود تا از طریق آموزش های درست و فرهنگ سازی نهادینه شده اهداف مدیریت شهری به بار نشیند و همه این ها میسر نمی شود جز با وجود فداکاری معلمان.

 12 اردیبهشت به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم نامیده شده و جا دارد در این روز عزیز از این شهید بزرگوار یاد کنیم که تعلیمات و تالیفات وی نقش شگرفی در شکل گیری دیدگاهها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی داشت. یادش گرامی و نامش زنده باد.

 

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی