نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها: اگر بختگان نباشد...
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کاظم رحیمی

رحیمی گفت: بختگان که نباشد، باید خیلی مواهب دیگر را نیز فدا کرد. بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان در استهبان و نی ریز که بالغ بر 23 هزار هکتار انجیر دیم را در خود جای داده و سالانه بالغ بر 17 هزار تن انجیر به دست می‌دهد، اولین قربانی عدم تخصیص حقابه بختگان خواهد بود.

محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اعلام این خبر که دریچه های سد درودزن به سمت دریاچه بختگان چهارشنبه ۲۸ دی ماه باز شده است، گفت: به لطف رحمت بی دریغ خداوند طی سال زراعی اخیر، شاهد بارش های خوبی در سطح استان هستیم. به سبب این بارش های خوب، حجم فعلی سد درودزن به ۶۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است و با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی، میزان بارندگی در بهمن و اسفندماه نیز فراتر از نرمال خواهد بود.

وی افزود: بدیهی است در چنین شرایطی، رهاسازی آب و اختصاص حقابه دریاچه بختگان، بهترین تصمیم ممکن از سوی مجموعه سیاستگذاری استان بود. اما سوالی که مطرح می شود، آن است که با توجه به طول مسیر ۲۰۰ کیلومتری از درودزن تا بختگان، رهاسازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب، کمکی به احیای بختگان، این نگین فیروزه ای فارس خواهد کرد؟در پاسخ متاسفانه باید گفت که با این مقدار آب فقط بختگان گلویی تر خواهد کرد، چرا که شارژ خود رودخانه نیز ۱۰ میلیون متر مکعب است و تنها ۲۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه خواهد رسید. طبیعی است این حجم آب، کفاف عطش بختگان این جسم زخمی و پاره تن فارس را که روزگاری بزرگ‌ترین دریاچه ایران پس از ارومیه بود را نخواهد داد.

رحیمی در ادامه اظهار داشت: بختگان در گذشته های دور و در سال های پربارش دست به دست دریاچه هم‌جوارش طشک می‌داد و ساحلی به طول 180 کیلومتر را تشکیل و زیبایی مثال‌زدنی را به رخ دیگر دریاچه‌های دنیا می‌کشید. این دریاچه زیبا که اکنون به چنین روزی افتاده است، نبض اقتصاد شرق استان فارس بود. وجودش موجب ایجاد هوای شرجی و ایجاد رطوبت در مناطق هم‌جوار می‌شد، نسیم شمالی که می‌وزید، رطوبت را به کوه‌های نی‌ریز و استهبان و آباده طشک می‌برد و در همان‌جا ماندگار می‌کرد و ثمر می‌داد؛ ثمری از جنس انجیر ناب استهبان و نی‌ریز که در جهان زبانزد عام و خاص است.

عضو شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: بختگان که نباشد، باید خیلی مواهب دیگر را نیز فدا کرد. بزرگ‌ترین انجیرستان دیم جهان در استهبان و نی ریز که بالغ بر 23 هزار هکتار انجیر دیم را در خود جای داده و سالانه بالغ بر 17 هزار تن انجیر به دست می‌دهد، اولین قربانی عدم تخصیص حقابه بختگان خواهد بود. مهم تر از آن، فلامینگوهای آتشین و درنا‌های گردن‌سفید تا کبوتر‌ دریایی، آب‌چلیک و مرغابی و غاز و بسیاری گونه‌های دیگر که همگی در حفظ بوم‌ساختار و محیط‌زیست منطقه نقش بسیار ارزنده‌ای داشتند و دارند قربانی بعدی خواهند بود. مهاجرانی از خطه سرد سیبری، که حق میهمانی را ادا می‌کردند، و با تولید کود، سبب بالا رفتن کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی مناطق هم‌جوار دریاچه می‌شدند.

رحیمی تصریح کرد: بختگان آن نگین انگشتری، تنها محدود به آبیاری مصنوعی و مهاجرت پرندگان نمی شد بلکه، چنان سدی محکم و استوار در برابر نفوذ کویر بی‌رحم ایستاده بود، حالا اما صدای پیروزی کویر، گوش‌ها را کر کرده است و اگر بختگان را یاری نباشد، قطعاً یارای مقابله با کویر نخواهد بود و دیر یا زود باید شاهد جولان ریزگردها در منطقه بود.

عضو کمیسیون برنامه و‌بودجه شورای عالی استان ها در پایان گفت: مدت هاست دوستداران این جسم زخمی، در سراسر استان کمپین احیای بختگان را به راه انداخته اند تا بلکه با همراهی سیاستگذاران بتوانند حقابه مسلم بختگان را به اصل و نسبش بازگردانده و بخت خفته بختگان را باز کنند.

 

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی