رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان ها: تولید مرکبات برای باغداران گلستان صرفه اقتصادی ندارد
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
حسینی

حسینی گفت: تولید مرکبات به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در گلستان برای باغداران صرفه اقتصادی نداشته و آن ها به دلیل عدم نقدینگی دیگر قادر به تولید نیستند و یکی از راهکارهای نجات این حوزه ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آنها در این ناحیه است.

سید علی اکبر حسینی رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان ها و نماینده استان گلستان در شورای عالی استان ها با بیان اینکه خرید تضمینی محصولات باغداران گلستان در حد حرف باقی مانده است، گفت: باقی ماندن حدود نیمی از مرکبات گلستان روی درختان و یخ زدن و تلخ شدن این میوه‌ها، دسترنج چندماه باغداران گلستانی را برباد داده است.

وی افزود: باغداران به ویژه مرکبات‌کاران گلستان همه ساله با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند که از آن جمله می‌توان به آفت زدگی باغات، قیمت پایین محصول، کیفیت نامرغوب کود و سموم، نبود خرید تضمینی و نقش آفرینی دلال‌ها اشاره کرد که باعث خسارت‌های بی شماری به فعالان این بخش می‌شود.

عضو شورای عالی استان ها تصریح کرد: قیمت اندک محصول و کاهش حدود ۲۵ درصدی قیمت نارنگی و پرتقال نسبت به سال گذشته و هجمه دلالان به باغات سبب شد تا بسیاری از باغداران پرتقال و نارنگی گلستان میل و رغبتی به برداشت و فروش محصول نداشته باشند به نحوی که بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی تا پایان دهه دوم دیماه فقط ۶۰ درصد محصول باغات مرکبات چیده شد.

حسینی اظهار داشت: برودت دما تا منفی ۱۵ درجه سانتیگراد در مناطق غربی گلستان به عنوان قطب اصلی باغات مرکبات گلستان سبب شد تا ثمره و دسترنج چند ماهه باغداران در معرض نابودی قرار بگیرد. هر چند پس از بروز سرما و یخبندان تعدادی از باغداران گلستانی تصمیم گرفتند تا محصول باغات خود را جمع آوری کنند اما نبود کارگر و البته هوای بسیار سرد دو هفته اخیر در گلستان اجازه نداد که بسیاری از باغداران محصول خود را بچینند.

 رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: تولید مرکبات به دلیل نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در گلستان برای باغداران صرفه اقتصادی نداشته و آن ها به دلیل عدم نقدینگی دیگر قادر به تولید نیستند و یکی از راهکارهای نجات این حوزه ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آنها در این ناحیه است.


پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی