احمد صادقی مطرح کرد: تکمیل و انتشار اطلاعات در سامانه شفافیت خواست مردم و نمایندگان است
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
صادقی

صادقی رئیس دبیرخانه شورای عالی استان ها و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص سامانه شفافیت در شهرداری تهران، گفت: از 71 مورد تکلیف انتشار اطلاعات تنها 31 مورد منتشر شده که از این تعداد نیز تنها 14 مورد به روز رسانی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای ششم، در یکصد و یازدهمین جلسه این شورا و در نطق پیش از دستور خود که به بررسی سایت شفاف اختصاص داشت، گفت: در ابتدا لازم می دانم بیانات زیبای حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام از لسان مقام معظم رهبری در زمینه شفافیت را یاد آوری کنم؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند: این نکته بسیار مهمی است این شفافیتی که حالا سر زبان ها افتاده، در کلام امیر المومنین است. بعضی ها عادت کرده اند هر چیز خوبی که در جامعه اسلامی است را نسبت بدهند به غربی ها، نه خیر؛ شفافیت را امیرالمومنین یاد داده است، می گوید: حق شما بر من این است که هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اما در غیر اینها در مسائل عمومی مردم «اَن لا اَحتَجِبَنَّ دونَکُم سِرّا»

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: با این مطلع که سفارش اولیای دین است و باید سرمشق همه مسئولین قرار گیرد گزارشی از سایت شفافیت ارایه می دهم. 

وی در ادامه اظهار داشت: ابتدا آدرس وبسایت شفافیت را ذکر می کنم چون هنوز خیلی ها این آدرس را نمی دانند shafaf.tehran.ir ؛ در سال 1396 وبسایت شفاف با موضوع انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان شهرداری تهران آغاز بکار کرد، البته در نظر داشته باشید این گزارش تنها مربوط به شهرداری است و شورای شهر تهران نیز بایستی یک سری کارها را انجام دهد از جمله اینکه در حوزه مصوبات فقط مصوبات را ذکر نمی کنیم و می بایست هم آراء و ریز مذاکراتی که انجام می شود در سامانه شفافیت منتشر شود. 

صادقی در ادامه با اشاره به اهم مصوبات شورای اسلامی شهر، با تاکید بر انتشار همگانی اطلاعات گفت: موضوعاتی که مصوب شورای شهر برای انتشار همگانی است شامل ؛

-برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران (1402-1398)

-حمايت و صيانت از گزارشگران تخلف و فساد در شهرداري تهران

-چارچوب اختيارات و وظايف كميسيون‌هاي داخلي مناطق

-تعيين مأموريت‌ها، حدود اختيارات و مسئوليت‌هاي شوراهاي معماري مناطق

-تعيين تكليف املاك واگذار شده تهران به اشخاص حقوقي و حقيقي

-نحوه محاسبه عوارض ساختماني مبتني بر ارزش مكاني املاك در شهر تهران

-مصوبات بودجه سالیانه

-مديريت تعارض منافع در شهرداري تهران

-طرح تفصيلي يكپارچه شهر تهران

-سند جامع سرمايه گذاري و مشاركت شهرداري تهران

-الزام شهرداري تهران به تعيين تكليف پروانه عمليات ساختماني و گواهي پايان كار كليه ساختمان‌هاي در تملك شهرداري تهران

-الزام شهرداري تهران به انتقال فعاليت‌هاي نمايشگاه بين‌المللي تهران به مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب

-ساماندهی، صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مشجر شهر تهران

می باشد که می بایست در سامانه شفافیت بارگزاری و منتشر شود. 

صادقی همچنین با اشاره به گردش کار انتشار مصوبات بیان داشت: در این زمینه کارگروه رفع تعارض و شفافیت ستاد ارتقای سلامت اداری تشکیل شده که تاکنون 29 جلسه تشکیل داده است، این کارگروه تکلیف تک تک واحد های شهرداری تهران را مشخص کرده است: - کمیته برنامه ریزی و نظارت ستاد ارتقای سلامت اداری- تاکنون 13 جلسه تشکیل داده است؛ -متولی داده (معاونت و واحدهای تخصصی) و -سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (جهت انتشار).

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشند شورای شهر تهران افزود: کارگروه رفع تعارض و شفافیت ستاد ارتقای سلامت اداری تا کنون 71 مورد الزام به انتشار در مصوبات شورای شهر را مشخص کرده که البته مصوبات کمیسیون ماده 5 هم به آن اضافه شده اما تا کنون تنها 31 مورد منتشر شده که از این تعداد 14 مورد به روز و 17 مورد به روز نیست و ناقص است،40 مورد هم بدون اقدام موثر هنوز باقی مانده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان ها در ادامه با اشاره به وضعیت سایت شفافیت خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد برخی موارد در این سایت به روز و برخی ناقص و برخی هم بدون اقدام باقی مانده اند. 

 

صادقی در ادامه با اشاره به موضوعات انتشار در سایت شفاف که منتشر نشده، گفت: همانطور که ذکر شد 40 مورد هنوز اقدام موثر در بارگزاری آنان نشده که این موارد مصوب کارگروه ستاد ارتقای سلامت اداری بوده ولی به هر دلیلی بارگزاری نمی شود. این موارد عبارتند از؛

احمد صادقی افزود: این موارد متاسفانه منتشر نشده و گویا مسایلی هست که نباید انتشار شود، که در این صورت این سوال در ذهن متبادر می شود که اگر قرار نبوده منتشر شود پس چرا کارگروه مذکور این موارد را مصوب و ابلاغ کرده؟ و اگر قرار است منتشر شود چرا اشخاصی به صورت شخصی و سلایق شخصی جلوی آن را می گیرند؟

وی در پایان با اشاره انتظارات از شهرداری تهران در این زمینه گفت:  -همکاری تمام و کمال با ستاد ارتقای سلامت اداری، کمیته و کارگروه مربوطه جهت انتشار موارد باقیمانده و بروزرسانی مستمر؛ -جدیت در اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و-احترام به حقوق شهروندان تهرانی در زمینه انتشار اطلاعات، انتظاراتی است که ما از شهرداری تهران داریم و امیدواریم در این زمان باقی مانده از مدیریت شهری در دوره ششم این موارد نیز محقق شود.

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی