رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها: حادثه متروپل محصول بی‌توجهی به انجام مسئولیت‌ها در استاندارسازی و نظارت بر اجرای دقیق آن‌هاست
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
حصیرباف

حصیرباف در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص ریزش ساختمان متروپل گفت: در حادثه متروپل با تخلفات موردی مواجه نیستیم بلکه سلسله ای اشتباهات و تخلفات در کنار یکدیگر قرار گرفته تا این فاجعه را رقم بزنند.

به گزارش پایگاه اطلاع ر سانی شورای عالی استان‌ها، کوروش حصیرباف، نماییده شورای استان در شورای عالی استان‌ها و رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران در شورای عالی استان‌ها در جدیدترین گفت و گوی خود با فصلنامه تخصصی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان «سرا» با اشاره به بازدید از ساختمان متروپل آبادان تنها چند روز پس از ریزش مسائل جدیدی مطرح کرده است.

وی در این مصاحبه گفت: در حادثه متروپل با تخلفات موردی مواجه نیستیم بلکه سلسله ای اشتباهات و تخلفات در کنار یکدیگر قرار گرفته تا این فاجعه را رقم بزنند که به برخی از آنها در ذیل اشاره می شود.

حصیرباف اضافه کرد: عدم وجود نهادهای بازدارنده پس از اعلام گزارش تخلف از سوی نظام مهندسی، وجود مشکلات مالی و اقتصادی که نهایتا منجر به مشارکت شهرداری در پروژه‌های سرمایه گذاری و مشارکتی می‌گردد، عدم حمایت از سازمان نظام مهندسی، وجود تعرفه‌های پایین خدمات مهندسی که منجر به پدیده مهر فروشی و یا کاهش کیفیت خدمات ناظر می‌گردد، بخشی از اتفاقاتی است که سبب این رخداد شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها ادامه داد: عدم توجه کافی به هشدارهای کارشناسان و ناظران مربوطه در حین عملیات اجرایی (عدم اجرای صحیح اتصالات سازه ای و ...)،  عدم کنترل جامع و کافی طرح سازه و محاسبات ساختمان‌های بلند مرتبه و با اهمیت، عدم وجود مطالعات مربوط به پدافند غیرعامل و ملاحضات مربوط به کم بودن عرض معبر هنگام وقوع حادثه و ایجاد بحران، عدم وجود مجری ذیصلاح یا پیمانکار صاحب صلاحیت در مراحل مختلف اجرا و استفاده از نیرو‌های غیر متخصص نیز بخش دیگری از دلایل وقوع حوادثی مانند حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان است.

وی در پایان افزود: آوار شدن متروپل محصول بی توجهی به انجام مسئولیت‌ها در استاندار سازی و نظارت بر اجرای دقیق آنهاست. در برخی حوزه‌ها مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان، قوانین 23 گانه به شکل متقن و منحصر به فردی استاندارها را تعریف کرده‌اند، منتها عمل نکردن به آنها دچار پیچیدگی‌هایی شده و یا گاهی نبود نظارت دقیق باعث انحراف از قوانین شده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی