رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی بجنورد: بزرگترین طرح گردشگری زیارتی، تجارتی و تفریحی شهر بجنورد در دست انجام است
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
مغروری

مغروری گفت: توسعه امامزاده عباس ابن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی اوقاف و امور خیریه کشور در خردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و این طرح بر اساس نقشه اولیه باید در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار اجرا می‌شد که ۹ هزار متر مربع از این اراضی از املاک موقوفه امامزاده، ۱۳ هکتار مربوط به شهرداری و ۱۰ هکتار نیز املاک و اراضی خصوصی تامین شده است.

یوسف مغروری نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگترین طرح گردشگری زیارتی، تجارتی و تفریحی در قالب توسعه امامزاده عباس ابن موسی بن جعفر (ع) در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در حال انجام است تصریح کرد: این طرح سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریالی اوقاف و امور خیریه کشور در خردادماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و این طرح بر اساس نقشه اولیه باید در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار اجرا می‌شد که ۹ هزار متر مربع از این اراضی از املاک موقوفه امامزاده، ۱۳ هکتار مربوط به شهرداری و ۱۰ هکتار نیز املاک و اراضی خصوصی تامین شده است.

وی افزود: در این اراضی ۲۶ هزار متر مربع برای فضای مذهبی، ۴۶ هزار متر مربع فضای فرهنگی و آموزشی شامل حوزه علمیه و فضای فرهنگی گلزار صالحین، صحن چندمنظوره و نمایشگاه، ۱۰۷ هزار متر مربع فضای خدماتی شامل زائرسرا، پل توریستی، آلاچیق، ۵ هزار مترمربع پارکینگ، ۸۴ هزار متر مربع تجاری  شامل بازارچه،‌هایپرمارکت، رستوران و راسته هنرمندان ایجاد می‌شود.

مغروری اظهار داشت: همچنین در این طرح ۲ هزار متر مربع برای واحدهای بهداشتی و درمانی، سه هزار و ۷۰۰ متر برای ساماندهی قبور شهدا، ۱۰ هزار متر مربع مجموعه تخصصی و ورزشی بانوان پیش بینی شده است.

 نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استانم‌ها تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح علاوه بر حفظ حرمت امامزاده سید عباس(ع)، فضایی برای تامین نیاز گردشگری استان طراحی شده است به طوری که تمام کاربری‌های مورد نیاز مسافران و زائران در این طرح لحاظ شد.

عضو شورای شهر بجنورد توضیح داد: اوقاف به‌عنوان متولی اجرای این طرح عظیم باید با سایر دستگاه‌های شهرداری بجنورد، بنیاد شهید، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی همکاری کند.

عضو شورای شهر بجنورد با اشاره به اینکه سه دستگاه میراث فرهنگی، شهردای و اداره کل اوقاف استان در این طرح سهیم هستند گفت: شهرداری بجنورد ۵۲ قطعه زمین را در این طرح باید آزادسازی کند و برای اجرای این مهم نیاز به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار است.

مغروری افزود: با جلساتی که در زمان استاندار سابق در سال گذشته برگزار شد در نتیجه ۵۲ قطعه‌ای که در ضلع غربی امامزاده سید عباس(ع) بجنورد واقع شده بود باید توسط شهرداری تملک شود که راه و شهرسازی در این زمینه با همکاری شهرداری زمین معوض به مالکان ارایه دهد.

عقد معوض؛ عقدی است که انتقال مال یا تعهد از ناحیه طرفین باشد به عبارت دیگر عقدی است که هر یک از طرفین در ازاء چیزی که می‌دهد چیز دیگری می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی بجنورد گفت: بر اساس کارشناسی اولیه، ۹۰ میلیارد تومان برای رضایت مالکان ۵۲ قطعه زمین برآورد شد که اکنون این میزان با گذشت یکسال به ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است، با این حساب راه و شهرسازی زمین مورد نظر را برای این ۵۲ قطعه در شمال شهر بجنورد و نزدیکی مسکن مهر گلستان شهر در نظر گرفت که با مخالفت مالکان همراه بود.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: هم افزایی و همکاری بین دستگاه‌های مرتبط با اجرای این طرح را ضروری دانست و عنوان کرد: اداره کل اوقاف باید در ابتدا میزانی از این اعتبار را در این محدوده هزینه کند و موافقت مالکان را جلب و در قبال آن در سایر بخش‌های غیرفرهنگی طرح توسعه سرمایه گذاری کند.

این عضو شورای شهر بجنورد در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومانی اوقاف در این طرح اظهار داشت: متاسفانه اوقاف این میزان از اعتبار را فقط برای حوزه‌های فرهنگی که در چند فاز تعریف شده است، هزینه می‌کند.

مغروری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در ادامه این جلسه در ارتباط با اعتبارات شهرداری توضیح داد: جمع اعتبار مصوب شهرداری در سال ۱۴۰۱ رقم ۶۵۰ میلیارد تومان بوده که در اعتبار مصوب باید ۳۲۵ میلیارد تومان وصول درآمد داشته باشیم که طی ۶ ماه نخست امسال رقم ۲۵۱ میلیارد تومان محقق و جذب شده که معادل ۷۷ درصد اعتبار مصوب شده ۶ ماهه بوده است.

وی در ارتباط با اعتبار هزینه شده نیز بیان کرد: از ۶۲۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای برای برنامه عملیاتی تعریف شده، ۳۱۲ میلیارد اعتبار مصوب هزینه کرد برای ۶ ماه نخست ۱۴۰۱ بوده که ۲۴۳ میلیارد تومان معادل ۷۸ درصد از اعتبار مصوب هزینه شده است.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی