عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها: برای افزایش سرعت نوسازی بافت با ارزش و فرسوده نیاز به مشارکت مردم داریم
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
مغروری

مغروری گفت: لازم است زمینه برای ورود مردم به مقاوم سازی و نوسازی سازه‌ها و منازل فراهم شود تا کارها با سرعت بیشتر پیش رود.

یوسف مغروری نماینده استان خراسان شمالی و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت بازسازی بافت باارزش و بهسازی بافت فرسود گفت: در این باره بر ضرورت همکاری میان بخشی برای سرعت دادن به اجرای پروژه‌های مختلف در محلات هدف بازآفرینی شهری تاکید کرد و گفت: برای بهبود محیط زندگی در شهر و توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، احیای بافت‌های فرسوده و نامناسب شهری و استحکام بخشی به ساخت و سازها باید توجه ویژه مبذول شود.

مغروری اظهار داشت: در این باره باید موضوع مشارکت مردمی مورد توجه باشد و زمینه برای ورود مردم به مقاوم سازی و نوسازی سازه‌ها و منازل فراهم شود تا کارها با سرعت بیشتر پیش رود.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: برای مدیریت بهتر و کارآمد احیای بافت فرسوده باید مجموعه مشخص ورود پیدا کند که اطلاعات دقیق داشته باشد تا از انجام جزیره‌ای و پراکنده کارها جلوگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد، کم عرض بودن معابر در بافت فرسوده شهری را چالشی برای خدمات‌رسانی دستگاه‌های خدمات‌رسان به هنگام حوادث در این مناطق عنوان کرد و گفت: عدم دسترسی دستگاه های خدمات رسان برای امدادرسانی در زمان حوادث، تهدید برای ساکنان این مناطق به شمار می‌رود اگر فکری برای آن نباشد در شرایط وقوع حادثه ها و بحران با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.

مغروری اظهار داشت: در شهر بجنورد ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است و ۵۲۳ هکتار هم گستره سکونتگاه‌های غیر رسمی این شهر است که در این مناطق هم سکونت شهروندان در منازل غیرمستحکم یک دغدغه است و دستگاه های متولی از جمله راه شهرسازی، شهرداری و سایر دستگاه‌ها باید برای حل مشکلات در این مناطق تدبیر داشته باشد.

وی تصریح کرد: آسیب پذیری بناها و منازل در این مناطق زیاد است با توجه به کاسه‌ای بودن بجنورد و از سویی دیگر لرزه خیز بودن این منطقه، آسیب‌پذیری و حساسیت‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت قانونی که وجود دارد برای سرعت دادن به اجرای پروژه‌ها استفاده کرد تصریح کرد: اعتبارات پروژه‌های بازآفرینی که از طرف وزات کشور و وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها داده می‌شود همچنین تسهیلات که برای احیای بافت فرسوده پرداخت می شود یک ظرفیت است که باید بهره‌گیری مردم از آن تسهیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: نیاز است تا شهرداری با همکاری استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بسته‌های تشویقی برای مالکان بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در نظر بگیرند و ترغیب مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی و ساخت و ساز افزایش یابد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی