نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها مطرح کرد: تقسیم استان فارس به دو قسمت؛ ضرورتی انکارناپذیر
شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
رحیمی

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها با اشاره به اجتناب ناپذیر بودن توسعه متوازن استان فارس گفت: فارغ از این که تشکیلات سیاسی جدید به مرکزیت چه شهرستانی شکل می گیرد، این استان به دو بخش تقسیم شود.

محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با تأکید بر ضرورت تقسیم استان فارس به دو استان، گفت: استان فارس با مساحتی در حدود ۱۲۲۶۰۸ کیلومتر مربع، چهارمین استان بزرگ کشور از نظر وسعت و با جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر، چهارمین استان پرجمعیت ایران به ‌شمار می‌رود. این استان مبتنی بر تقسیمات کشوری سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، دارای ۳۷ شهرستان، ۹۷ بخش و ۱۲۰ شهر است.

وی افزود: وسعت زیاد استان فارس موجب شده است تا مناطق دوردست به لحاظ دوری از مرکز، نتوانند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند و همواره از حمایت و نظارت کمتری نسبت به شهرستانهای نزدیک به مرکز بهره‌مند شده‌اند. پهناوری فارس به حدی است که فاصله افقی شمالی‌ترین شهر (آباده) تا جنوبی‌ترین شهر(لامرد) استان بیش از 700 کیلومتر است.


رحیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر وسعت بالا، گستردگی تشکیلات اداری استان نیز زمینه‌ساز بسیاری از مسائل و مشکلات شده است. برای مثال توزیع بودجه در پهنه استان ناهماهنگ است و طبیعی است که تخصیص بیشتری به کلانشهر شیراز داده می شود. این گستردگی، کار نظارت بر تشکیلات اداری را نیز سخت کرده و موجب تنزل کیفیت ارائه خدمات در پهنه سرزمینی استان شده است.

عضو شورای عالی استان ها اظهار داشت: مهم تر از همه، پیگیری مسائل و مشکلات این شهرستان ها در سطح استان و در سطح کلان است. برای مثال استان فارس با تنها سه نماینده در شورای عالی استان ها، باید پیگیر مطالبات ۳۷ شهرستان باشد که چنین امری تقریبا ناممکن و سخت است.

رحیمی در پایان تصریح کرد: با دقت به این موضوع که ۴۵۱ شهرستان در تقسیمات سیاسی کشور تعریف شده است، آنگاه متوجه می شویم که بیش از ۸ درصد آن در استان فارس است اما به همین نسبت نماینده ای در شورای عالی استان ها برای پیگیری مطالبات استان وجود ندارد. با این اوصاف، اجتناب ناپذیر است تا در راستای توسعه متوازن استان فارس، فارغ از این که تشکیلات سیاسی جدید به مرکزیت چه شهرستانی شکل می گیرد، این استان به دو بخش تقسیم شود.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی