نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها مطرح کرد: جشنواره جام زرین حسنلو در بوته فراموشی
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
سلیمان زاده

سلیمان زاده با اشاره به اهمیت جام زرین حسنلو برای شناساندن تاریخ و فرهنگ ایران گفت: پیش‌تر برای پاسداشت این محوطه باستانی و جام زرین حسنلو جشنوراه‌ای برگزار‌ می‌شد که مدتی است به بهانه نبود بودجه برگزار نمی‌شود.

ایرج سلیمان زاده نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه جشنواره جام زرین حسنلو به فراموشی سپرده شده است گفت: جام زرین حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران با قدمتی 3200 ساله است که در جریان کاوش‌های رابرت اچ. دایسون و امامقلی محمدی در تپه حسنلوی نقده در سال ۱۳۳7 کشف شد.

وی افزود: این اثر به اندازه‌ای ارزشمند است که تا کنون نتوانسته‌اند قیمت مادی برای آن در نظر بگیرند و برای مدتی پشتوانه پول ایران در انگلستان بود و اکنون در موزه ایران باستان نگهداری‌ می‌شود.

سلیمان زاده با بیان اینکه این اثر گویای تمدن ایران است تصریح کرد: هرساله در 23 مرداد برای پاسداشت این اثر در محل کشف آن یعنی تپه حسنلو در روستای حسنلوی نقده جشنواره برگزار‌ می‌شد و  مهمانان زیادی در آن شرکت‌ می‌کردند  که متاسفانه اخیرا به بهانه نبود بودجه این جشنواره دیگر برگزار نمی شود.

عضو شورای استان آذربایجان غربی تصریح کرد: براساس نقوش جام زرین حسنلو بیشتر باستان شناسان و کارشناسان ورزشی معتقدند مسابقات ورزشی پیش از آتن در مکان باستانی حسنلو برگزار می‌شده است.

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این جشنواره علاوه بر پاسداشت این اثر تاریخی مهم، به جذب گردشگر نیز کمک‌ می‌کرد و‌ می‌توانست به شناساندن این منطقه تاریخی در ایران و جهان کمک کند که متاسفانه برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه لازم است دوباره این جشنواره برگزار شود از مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری به ویژه وزیر این وزارتخانه خواست تا نسبت به تامین اعتبار برای برگزاری این جشنواره اقدام شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی